رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: از سال گذشته تاکنون با ارائه خدمات مشاوره و آموزش، از تولد ۵۲ نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور در زاهدان جلوگیری شده است.

پیشگیری از تولد ۵۲ نوزاد مبتلا به تالاسمی شدید در زاهدان

به گزارش قدس آنلاین، حبیب غزنوی اظهار داشت: ابتلاء جنین به تالاسمی نوع شدید با انجام آزمایش های ژنتیک و نمونه گیری، تشخیص داده می شود و می توان از تولد نوزاد مبتلا به این بیماری سخت جلوگیری کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: در حال حاضر در تمامی شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مراکز مشاوره قبل از ازدواج در راستای ارتقا سلامت خانواده فعال است.

وی بر لزوم فرهنگسازی در این حوزه تاکید کرد و گفت: لازم است تا همه ارگان ها، معتمدین، روحانیون نسبت به بالا بردن آگاهی مردم درخصوص بیماری تالاسمی و سایر بیماری ها همکاری لازم را با سیستم بهداشتی داشته باشند.

غزنوی از تمام زوجین که قصد ازدواج دارند درخواست کرد به منظور جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی و جلوگیری از افزایش موارد ابتلا به بیماریهای ژنتیکی جهت انجام آزمایشات قبل از ازدواج به مرکز مشاوره شهرستان مراجعه‌ و از ازدواج بدون انجام آزمایشات خودداری کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت: در حال حاضر 1705 بیمار مبتلا به تالاسمی ماژور در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان وجود دارد

وی با بیان اینکه بهترین راه پیشگیری از تولد فرزند مبتلا به تالاسمی، عدم ازدواج دو فرد ناقل تالاسمی با یکدیگر است گفت: در صورت ازدواج دو فرد مبتلا به تالاسمی با یکدیگر، انجام آزمایش‌های ژنتیک بر روی جنین لازم و ضروری است

غزنوی افزود: متاسفانه شاهد هستیم در استان سیستان و بلوچستان خانواده‌هایی وجود دارند که دارای چندین فرزند مبتلا به بیماری تالاسمی می باشند، درصورتی که با انجام یک آزمایش ساده قبل از ازدواج و قبل از بارداری می توان از تولد نوزادان جدید مبتلا به تالاسمی پیشگیری کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.