همزمان با شروع سال نو میلادی برخی از اندیشکده‌های مطرح بین‌المللی در صدر مطالب خود، به آینده‌پژوهی در مورد کشورهای مختلف پرداخته‌اند و به عنوان یکی از محورهای تحول در آینده، مباحث امنیتی- نظامی، اقتصادی و فرهنگی را بررسی کرده‌اند.

ایران ۲۰۲۴ از نگاه اندیشکده‌های جهان

به گزارش قدس آنلاین، بدیهی است این اندیشکده‌ها از این مسائل به عنوان یک چالش یاد می‌کنند. اما باید گفت این تهدیدات با تدبیرهای دیپلماتیک می‌تواند تبدیل به فرصت‌های جدی شود. 

رشد اقتصادی در ایران
مؤسسه«بی‌ام‌آی» بازوی تحقیقاتی Fitch Solutions، با اظهار امیدواری از آینده اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۴ می‌نویسد: قدرت خرید خانوارها در ایران نسبت به سال ۲۰۲۴ با پیش‌بینی رشد ۸/۲ درصدی، نسبت به رشد ۶/۲ درصدی تخمینی در سال ۲۰۲۳، اندکی شتاب خواهد یافت. بهبود قدرت خرید با بهبود اشتغال و کاهش نرخ تورم نیز توأم خواهد شد. چشم‌انداز مثبت برای کاهش تورم پیش‌بینی می‌شود. با این حال، فشارهای تورمی همچنان ممکن است تداوم داشته باشد.

نقش پررنگ ژئوپلتیک ایران
توجه کشورهای عربی به ایران و توجه به شرایط داخلی کشور بسیار جدی است. این سایت‌های عربی ضمن رصد حوادث سال گذشته در ایران امکان تکرار آن را با دلایلی دیگر در سال جدید محتمل دانسته‌اند و از آن نام برده‌اند.

سایت «عرب جدید» نیز در  تحلیلی درباره «روندهای سیاسی کلیدی خاورمیانه» در سال ۲۰۲۴ نوشت: « در اینجا بسیاری از روندهای ژئوپلتیکی که باید در سال ۲۰۲۴ به آن‌ها توجه کرد، مطرح می‌شود . چهار مورد از آن‌ها به ایران برمی‌گردد: تأثیر منطقه‌ای جنگ غزه، بازسازی سوریه، مسیر تنش‌زدایی سعودی-ایرانی و احتمال تغییرات داخلی در ایران.

دکتر کامروا درباره بهبود روابط ایران و عربستان می‌نویسد: در مورد روابط تهران- ریاض احتمالاً روابط دیپلماتیک صمیمانه باقی خواهد ماند، اما پیش‌بینی نمی‌شود که روابط تهران و ریاض بیش از حد عمیق‌تر شود. روند آشتی احتمالاً در سطح دیپلماتیک ادامه خواهد یافت، اگرچه بعید است از نظر عمق و اهمیت استراتژیک رشدی دیده شود.

تهدیدات امنیتی
از منظر اندیشکده‌های غربی حمایت ایران از جبهه مقاومت، چالش امنیتی محسوب می‌شود. شورای روابط خارجی آمریکا نیز در مطلبی با عنوان «درگیری‌های سال ۲۰۲۴» نوشت: در مورد ایران چند چالش با اولویت بالا قرار دارد که برای سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا تهدید محسوب می‌شود.

حمایت ایران از گروه‌های مقاومت و ادامه توسعه تسلیحات هسته‌ای در این محور قرار دارد  که در اولویت بالا برای ایالات متحده مطرح است. از آن جهت که ممکن است به رویارویی مستقیم نظامی ایران و اسرائیل بینجامد و از دید اندیشکده سیاست خارجی، احتمال آن متوسط و میزان تأثیر آن زیاد ذکر شده است. 

شورای روابط خارجی آمریکا تجدید ناآرامی‌های مردمی در ایران و مشکلات اقتصادی را با احتمال متوسط و تأثیر متوسط نیز از مهم‌ترین بحران‌های پیش روی ایران برمی‌شمارد.

«متیو باروز» و «رابرت آ. منینگ» در مطلبی در اندیشکده استیمسون با عنوان «۱۰ریسک برتر جهانی برای سال ۲۰۲۴» نوشتند: به احتمال زیاد پیوستن ایران به پیمان دوستی اوراسیا و تبدیل ایران به قدرت هسته‌ای ممکن است محقق شود و این مسئله جزو ۱۰ ریسک برتر جهانی تلقی می‌شود.

اخراج آمریکا از منطقه با حمایت ایران
مؤسسه مطالعات جنگ در گزارشی درباره ایران در ۲ ژانویه ۲۰۲۴ نوشت: ایران و «محور مقاومت» به احتمال زیاد به تشدید تنش‌های منطقه‌ای خود علیه آمریکا و اسرائیل ادامه خواهند داد، به احتمال زیاد  حمله غیر مستقیم ایران علیه آمریکا و اسرائیل تداوم خواهد یافت. رهبران ایران مدت‌هاست از محور مقاومت خود برای تهدید آمریکا استفاده کرده‌اند؛ زیرا این کار از اهداف دیرینه ایران برای دستیابی به هژمونی منطقه‌ای و اخراج ارتش آمریکا از منطقه است».

البته این مسئله فرصتی برای ایران محسوب و از سوی مسئولان جمهوری اسلامی به عنوان انتقام شهادت حاج قاسم و حمایت از جبهه مقاومت تلقی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.