اندیشکده استیمسون در مطلبی می‌نویسد: سیاست خارجی ایالات متحده در سال ۲۰۲۴ با سؤالات اساسی روبه‌رو است.

ناتوانی سیاست خارجی آمریکا در قبال تحولات غرب آسیا

به گزارش قدس آنلاین، این اندیشکده انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، جنگ در اوکراین و خاورمیانه، روابط با چین و چالش‌های اقتصاد جهانی، نبرد در غزه و چالش‌های خاورمیانه را به عنوان مهم‌ترین چالش‌های پیش روی ایالات متحده آمریکا برشمرد.

این اندیشکده راهبردی در انتقاد به نوع رویکرد سیاست خارجی ایالات متحده اذعان می‌کند: دولت بایدن درگیر دو جنگ بی پایان - در اوکراین و نبرد اسرائیل و فلسطین - است و به نظر می‌رسد ایالات متحده نمی‌خواهد یا قادر به شکل دادن به نتایج مطلوب نیست. در هر دو مورد، باوجود حمایت کنگره  از این سیاست‌ها ، به طور فزاینده‌ای، مردم از ورود ایالات متحده به جنگ خسته شده‌اند. به نظر می‌رسد حضور ایالات متحده در جنگ مشکل‌ساز شده و ممکن است بر انتخابات ریاست جمهوری آینده تأثیر بگذارد.

خطر تشدید درگیری مستقیم آمریکا با روسیه در اوکراین همچنان وجود دارد. در خاورمیانه، نیروهای ایالات متحده قبلاً با نیروهای مورد حمایت ایران - حوثی‌ها در یمن - و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه درگیر شده‌اند.

فاصله گرفتن سیاست خارجی از راهبرد امنیت ملی آمریکا
این اندیشکده آمریکایی معتقد است: در زمان ارائه راهبرد امنیت ملی دولت بایدن در اکتبر ۲۰۲۲، بایدن گفته است « جهان، در نقطه عطف تاریخ است و ما در میانه یک رقابت استراتژیک برای شکل دادن به آینده نظم بین‌المللی هستیم». بایدن در این راهبرد، شرق آسیا را به عنوان اولویت استراتژیک معرفی می‌کند و بر چین به‌عنوان «تنها رقیب با قصد تغییر شکل نظم بین‌المللی و به‌طور فزاینده قدرت اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فناوری برای پیشبرد این هدف» تمرکز می‌کند. بدون شک، رقابت با چین همچنان ادامه دارد. اما در هر صورت، حمایت بی‌دریغ بایدن از جنگ اسرائیل در غزه، دموکرات‌ها را دچار تفرقه کرده و ممکن است به قیمت کاهش رأی او تمام شود، از جمله در میشیگان، که یک ایالت حساس در انتخابات محسوب می‌شود و ممکن است این اتفاق رخ دهد.

از ترور سردار ایرانی تا چاه‌های نفت سوریه
این اندیشکده غربی در تمایز سیاست خارجی ترامپ و بایدن می‌نویسد: ترامپ، دستور ترور یک ژنرال ارشد ایرانی را صادر کرد؛ اقدامی که ایالات متحده را به آستانه جنگ با ایران کشاند. او می‌خواست نیروها را از سوریه خارج کند، اما متقاعد شده بود حضور ایالات متحده در آنجا برای هدف دیگرش، یعنی استفاده از نفت سوریه، مفید خواهد بود. از سوی دیگر، ترامپ به جای پایان دادن به جنگ ایالات متحده در افغانستان، نیروهای بیشتری را به آنجا فرستاد. اما بایدن در آگوست ۲۰۲۱ به جنگ غیرمحبوب در افغانستان پایان داد و محبوبیت او برای اولین بار پس از خروج نیروهای آمریکایی، به زیر ۵۰ درصد رسید  و شرایط بایدن بعد از آن زمان بهبود پیدا نکرده است.

اگر همه چیز در اولویت است پس هیچ چیز اولویت ندارد
استیمسون ادامه می دهد: به هرحال، به نظر نمی رسد که راه حلی برای درگیری‌ها در خاورمیانه، پیش روی آمریکا، موجود باشد. اگرچه بایدن در راهبرد امنیت ملی خود اعلام کرده است ایالات متحده باید آسیا را در اولویت قرار دهد، تعهدات ایالات متحده در زمینه منابع به طور فزاینده‌ای در سایر زمینه‌ها پراکنده شده است. اینجاست که باید گفت اگر همه چیز در اولویت است، پس هیچ چیز در اولویت نیست. این ناتوانی در درک محدودیت‌های قدرت آمریکا، هم از نظر منابع و هم از نظر عاملیت برای دستیابی به اهداف، همچنان گریبان‌گیر سیاست خارجی ایالات متحده است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.