عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت:حتی اگر محصولات دانش بنیان در کشورهای دیگر ساخته شده باشند و نمونه های داخلی نوعی کپی به حساب بیاید، باز هم ارزشمند است. همین که جوانان و نخبگان ایرانی برای بار اول محصولی را در داخل کشور تولید می کنند، اتفاق بزرگی رخ می دهد.

ساخت نمونه کپی و داخلی سازی محصولات دانش بنیان کشورهای دیگر هم برای ما ارزشمند است

براساس گزارش مرکز آمار ایران، تولید ناخالص داخلی کشور در شش ماهه ی اول سال بهبود یافت و شاهد رشد اقتصادی قابل قبولی بودیم. نکته ی مهم این است که رشد اقتصادی در شرایط تحریمی کامل به دست آمد. به گفته ی خزانه داری آمریکا، نه تنها طی سال های گذشته تحریم ها علیه ایران تخفیف نیافت، بلکه با جدیت پیگیری شده است.

قوانینی مانند اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه، ترک تشریفات مناقصه و... به منظور حمایت از تولیدات بار اول در دستور کار قرار گرفت و توانست بسترساز بهبود روش های بهره برداری در صنایع نفت و گاز شود و حتی امکان بهره برداری از فاز 11 پارس جنوبی را فراهم کند. تمامی این روندها در کنار افزایش صادرات نفت، بسترساز رشد اقتصادی کشور شد. به زعم بسیاری، رشد اقتصادی نیمه ی اول سال جاری را مدیون قانون گذاری های صحیح در حوزه ی حمایت از تولیدات بار اول هستیم.

بخش نفت بیشترین اثرگذاری را در بالا بردن رشد اقتصادی شش ماهه ی اول سال جاری داشت. به نحوی که تولید ناخالص داخلی کشور با احتساب نفت 7.1 و بدون احتساب آن 4.2 درصد است. جالب اینکه، این بخش طی دو سال گذشته، بیشترین استفاده را از تولیدات بار اول داشته است. همین واقعیت، نشان می دهد که قوانین حمایتی از تولیدات بار اول چه نقشی در رشد اقتصادی نیمه ی اول سال جاری ایفا کرده اند.

نظرات محمدحسن دیده ور، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران را در ادامه می خوانید.

دیده ور ضمن تأیید اثرگذاری قوانینی همچون ترک تشریفات مناقصه و حمایت از تولیدات بار اول در ریل گذاری برای رشد اقتصادی شش ماهه ی اول سال تصریح کرد: قطعاً اقداماتی مانند حذف فرآیند مناقصه برای تولیدات بار اول در تحقق رشد اقتصادی نیمه ی اول سال موثر بوده است.

وی ادامه داد: نمونه های موفقی از دستاوردهای دانش بنیانی در کشور داریم که شنیدن آن ها بسیار لذت بخش است. مثلاً، اخیراً یک شرکت دانش بنیان به تولید دستگاهی پرداخت که سنجش الکل را انجام می دهد.

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: تولیدات بار اول به لحاظ اقتصادی برای کشور صرفه جویی بالایی به ارمغان می آورند. به طور کلی، دانش بنیان ها موتور محرکه ی اقتصاد کشور به شمار می روند و هر نوع حمایتی که از آن ها به عمل بیاوریم به روند پیشرفت کشور کمک کرده ایم.

دیده ور گفت: حتی اگر محصولات در کشورهای دیگر ساخته شده باشند و نمونه های داخلی نوعی کپی به حساب بیاید، باز هم ارزشمند است. همین که جوانان و نخبگان ایرانی برای بار اول محصولی را در داخل کشور تولید می کنند، اتفاق بزرگی رخ می دهد. زمینه سازی برای فعالیت دانش بنیان ها از طریق حمایت هایی مانند قانون ترک تشریفات مناقصه و طرح تولید بار اول بسیار مثبت ارزیابی می شود و قطعاً در رشد اقتصادی نیمه ی اول سال جاری موثر بوده است.

وی ادامه داد: حمایت از دانش بنیان ها بسیار ضروری است و باید ادامه یابد. کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است و باید حمایت ها را گسترش دهیم. به صورت همه جانبه باید از شرکت های نوپا و دانش بنیان حمایت کنیم. روندهای اداری و بروکراسی عریض و طویلی هنوز برای فعالیت این شرکت ها وجود دارد. این روندهای اداری را حتی الامکان باید برای دانش بنیان ها و علی الخصوص تولیدات بار اول کاهش دهیم. زمان فاکتور بسیار مهمی برای دانش بنیان هاست و نباید بگذاریم این شرکت های فناور معطل بمانند.

عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: در کنار حمایت ویژه صنعت نفت و گاز از تولیدات بار اول، این صنعت در پروژه های مشمول اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه نیز به خوبی عمل کرده است و بر اثر این نوع سیاست گذاری ها، دانش بنیان ها به بومی سازی اقلام راهبردی صنعت نفت و گاز روی آوردند که مسیر تحقق رشد اقتصادی بالا در این بخش را هموار کردند.

وی ادامه داد: در بودجه ی 1403 مالیات ها به شدت بالا رفته است و دولت قصد دارد به وصول درآمدهای مالیاتی اش بپردازد. در این شرایط، حمایت از تولیدکنندگان و به ویژه تولیدات بار اول به لحاظ مالیاتی از اهمیت اساسی برخوردار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.