عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: دو اقدام مهم در اصلاح نحوه اختصاص سهمیه بنزین به نفر و همچنین دو گانه سوز کردن خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل بستری فراهم می کند که اولا مصرف بالای بنزین از صرفه بیافتد و همچنین کمک بزرگی به مدیریت مصرف بنزین و کاهش واردات بنزین و مدیریت مصرف خواهد کرد.

راهکار حل معضل ناترازی بنزین؛ اصلاح نحوه اختصاص سهمیه بنزین به نفر و دوگانه‌سوز کردن خودروها

طرح اعطای یارانه ی بنزین به نفر از اواخر دولت دهم و همزمان با مطرح شدن مباحث مربوط به هدفمندی یارانه ها شروع شد. قرار بود در ادامه ی اجرای طرح هدفمندی یارانه ها موضوع اعطای سهمیه بنزین به افراد نیز پیش برود. اما مجلس با این روند موافقت نکرد و کار پیش نرفت. دولت یازدهم و دوازدهم نیز کلاً به این موضوع اعتقادی نداشت و به سمت واردات بنزین رفت و زیرساخت کارت سوخت را حذف کردیم.

مرکز پژوهش‌های مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه۱۴۰۳، پیشنهاد توزیع یارانه بنزین به افراد را ارائه کرد. بر اساس این پیشنهاد، دولت باید از خرداد ماه سال آینده به سرپرست خانوارهای فاقد خودرو به ازای هر نفر، ماهانه ۱۵ لیتر سهمیه بنزین اعطا کند که این سهمیه از محل حذف سهمیه خانوارهای دارای سه خودرو و بیشتر تامین می‌شود.

اخیراً برخی از نمایندگان مجلس نیز از طرح توزیع سهمیه به افراد دفاع کردند. گزارش‌ها حاکی از آن است که مصرف روزانه اکنون از ۱۱۵میلیون لیتر گذشته است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ناترازی بنزین ایران به ۱۵میلیون لیتر در روز برسد. این شرایط لزوم مدیریت مصرف بنزین و هدفمندی یارانه ها را بیش از پیش مطرح کرده است.

به زعم بسیاری، اختصاص سهمیه بنزین علاوه بر اینکه پیوست عدالت اجتماعی دارد، می تواند در مدیریت مصرف بنزین و مقابله با قاچاق موثر باشد.  علی جدی. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به این موضوع که اختصاص سهمیه بنزین به نفر در مجلس و کمیسیون مربوطه مطرح شد، تصریح کرد: این روش به اعمال عدالت اجتماعی بیشتر در کشور کمک می کند و برایمان مزیت دارد.

وی ادامه داد: بحث حمل و نقل عمومی از خودروهای شخصی جداست. در این زمینه دولت به مدیریت می پردازد و از سوخت یارانه ای به نفع عموم جامعه استفاده می شود. اما در حوزه ی شخصی شرایط متفاوت است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی یارانه های پنهان سوخت به صورت هدفمند اعطا نمی شود. کسانی که از چند خودرو برخوردار هستند نسبت به کسانی که خودروی کمتری دارند، از یارانه انرژی بیشتری بهره مند می شوند. از طرف دیگر، کسانی که اصلاً خودرو ندارند، از هیچ یارانه ای بهره مند نمی شوند.

وی ادامه داد: با توجه به آنچه در بالا گفته شد، اغنیا و اقشار مرفه و برخوردار از امکانات، بیشتر از یارانه بنزین بهره می برند. بنابراین، اجرای طرح تخصیص سهمیه بنزین به نفر کمک می کند که همه ی اقشار جامعه به مساوات از یارانه سود ببرند.

جدی گفت: ما مخالف مصرف انرژی نیستیم و برخی افراد به فراخور شرایط خودشان و امکاناتی که دارند، می خواهند از انرژی بیشتری استفاده کنند و ما هم مخالف نیستیم. موضوع این است که نباید هزینه ی مصارف بالا از جیب ملت پرداخت شود. کسانی که مصرف بالایی دارند، باید هزینه اش را پرداخت کنند. مصرف بالای بنزین در خودروهای داخلی نیز دیگر آفتی است که در شرایط فعلی شاهد آن هستیم و باید این موضوع نیز اصلاح گردد. متاسفانه خودرو های فعال در کشور بیشترین مصرف بنزین را دارند و اصلا کارآمدی در این بخش وجود ندارد

وی ادامه داد: مصرف بنزین در کشور بسیار بالاست و یکی از دلایل افزایش مصرف نیز قیمت های پایین و یارانه ای است که حضور خودرهای بی کیفیت و باید مصرف بسیار بالا بنزین را دارای صرفه کرده است. دو اقدام مهم در اصلاح نحوه اختصاص سهمیه بنزین به نفر و همچنین دو گانه سوز کردن خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل بستری فراهم می کند که اولا مصرف بالای بنزین از صرفه بیافتد و همچنین کمک بزرگی به مدیریت مصرف بنزین و کاهش واردات بنزین و مدیریت مصرف خواهد کرد. با این مدل حتی اگر پرمصرف ها نخواهند مصرف شان را مدیریت کنند، حداقل هزینه ی مصارف بالای آن ها را از جیب ملت نمی پردازیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.