دولت هند غروب شنبه از سفر ۲ روزه وزیر خارجه این کشور به تهران و گفت‌وگو با همتای ایرانی خود پیرامون بررسی روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه خبر داد.

وزیر خارجه هند یکشنبه وارد تهران می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، وزیر امور خارجه هند قصد دارد برای رایزنی با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران فردا یکشنبه عازم تهران شود.

 «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند فردا یکشنبه برای سفر ۲ روزه عازم تهران می‌شود.

بندر چابهار که با کمک هند توسعه یافته، مرکز ترانزیت تجاری منطقه، به ویژه آسیای میانه است. دهلی نو با همکاری دولت ایران در توسعه فاز نخست پایانه شهید بهشتی در بندر چابهار مشارکت دارد.

وزیر خارجه هند پیشتر گفته بود: «هند از طریق بندر چابهار نه تنها به مناطق آسیای مرکزی دست خواهد یافت بلکه این احتمال وجود دارد که به روسیه نیز دسترسی پیدا کند و از طریق شمال ایران به روسیه برسیم و امروزه چگونگی ایجاد راه‌های مواصلاتی، برای دیپلماسی و روابط اقتصادی بسیار مهم است.»

در بیانیه دولت هند آمده است که جایشانکار با همتای ایرانی خود «حسین امیرعبداللهیان» برای گفت‌وگو در مورد مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی ملاقات خواهد کرد.

هند در سال ۲۰۱۵ در خصوص توسعه بندر چابهار و احداث خط راه آهنی که هند را به افغانستان متصل می‌کند، با ایران به توافق رسید و در سال ۲۰۱۶، «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در جریان سفر به ایران، توافقنامه سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه چابهار را با تهران به امضا درآورد.

پیش از این نیز وزیر خارجه هند پیشنهاد داده بود که به منظور دسترسی امن و بدون مانع کشورهای آسیای مرکزی به دریا، بندر چابهار در کریدور بین‌المللی شمال-جنوب قرار بگیرد. 

وی همچنین از طرح کارگروه هند، ایران، افغانستان، ازبکستان برای استفاده مشترک از بندر چابهار استقبال کرده بود.

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.