ازبکستان در سال ۲۰۲۳ میلادی واردات زغال سنگ از قزاقستان و قرقیزستان را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داده است.

افزایش صادرات زغال‌سنگ قزاقستان و قرقیزستان به ازبکستان در سال ۲۰۲۳

به گزارش قدس آنلاین، ازبکستان در سال ۲۰۲۳ میلادی واردات زغال سنگ از قزاقستان و قرقیزستان را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داده است.

در سال ۲۰۲۳ میلادی صادرات زغال سنگ از قزاقستان به ازبکستان از ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن تا ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن (+۸۲.۳ درصد) افزایش یافته است. واردات زغال سنگ از قرقیزستان طی ۱۰ ماه ۲ برابر شد که تقریبا تا ۹۰۰ هزار تن رشد داشته است. از نظر ارزشی مالی حجم صادرات در ۱۱ ماه سال گذشته میلادی معادل ۱۸۹ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار برآورد شده است.

بخش مطبوعاتی «راه آهن قزاقستان» اعلام کرد که صادرات زغال سنگ قزاقستان به ازبکستان در سال ۲۰۲۳ میلادی ۲ برابر افزایش یافته است.

بر اساس نتایج ۹ ماه سال گذشته میلادی حجم صادرات زغال سنگ از قزاقستان به ازبکستان ۷۰۴ هزار تن به ارزش ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار (۲.۵ برابر بیشتر از ۹ ماه سال ۲۰۲۲ میلادی – ۲۷۵ هزار و ۷۰۰ تن به ارزش ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار) برآورد شده است .

بنابراین، در سه ماهه آخر (اکتبر، نوامبر و دسامبر)، ازبکستان تقریباً ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن زغال سنگ قزاقستان را وارد کرده است. اگر قیمت تغییر نمی‌کرد باید ۶۱ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار می‌شد.

بر اساس گزارش آژانس آمار وابسته به ریاست جمهوری، واردات زغال سنگ به ازبکستان در ۱۱ ماه سال گذشته میلادی بالغ بر ۱۸۹ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار (۱.۸ برابر بیشتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۲ – ۱۰۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار) بوده است که تقریباً ۸۰ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار (۴۲.۳ درصد) به قزاقستان تعلق دارد.

در ۱۰ ماه سال گذشته میلادی از قرقیزستان ۸۹۵ هزار و ۴۰۰ تن زغال سنگ به ارزش ۳۰ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار (۳۴.۶ دلار به ازای هر تن) صادر شده که ۲ برابر بیشتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۲ به میزان ۴۳۰ هزار و ۸۰۰ تن به ارزش ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار (۳۱.۴ دلار به ازای هر تن) برآورد شده است

در سال ۲۰۲۲ میلادی نیز صادرات از قزاقستان، قرقیزستان و روسیه انجام شده است. در عین حال، زغال سنگ روسیه از زغال سنگ قزاقستان ۷ برابر و از زغال سنگ قرقیزستان تقریبا ۱۰ برابر گرانتر بود.

در اوایل ماه ژوئن «ایران شرخان» معاون وزیر صنعت و توسعه زیرساخت قزاقستان از برنامه‌هایی برای افزایش تدریجی صادرات زغال سنگ حرارتی به ازبکستان تا بیش از ۲۵ برابر تا ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن خبر داد.

در ماه ژوئیه سال گذشته میلادی قزاقستان خاطرنشان کرد که می‌خواهد تعرفه‌های حمل‌ونقل زغال سنگ به ازبکستان را افزایش دهد. اما در عین حال خواستار کاهش تعرفه برای ترانزیت محصولات کارخانه آرد به افغانستان شد، جایی که ازبکستان خود آرد صادر می‌کند.

آژانس آمار پیشتر در مورد تفاوت آمار مربوط به صادرات زغال سنگ بین ازبکستان و قزاقستان اظهار نظر کرده بود.

تولید زغال سنگ در ازبکستان طی ۱۱ ماه تا ۵ میلیون و ۷۳۰ هزار تن (+۱۹.۱ درصد) افزایش یافت. اما پس از افزایش سریع تولید در سه ماهه قبلی پس از سپتامبر کاهش (۶۸۵ هزار تن) آغاز شد.

وزارت اکولوژی برای بهبود کیفیت هوا در «تاشکند» پیشنهاد ممنوعیت استفاده از زغال سنگ برای مقاصد صنعتی در ناحیه‌های استان «تاشکند» مجاور پایتخت را داد.

منبع: خبرگزاری فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.