عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره پیشنهاد افزایش مالیات بر ارزش افزوده در بودجه ۱۴۰۳به بیان توضیحاتی پرداخت و گفت: ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده خیلی زیاد است و  اینکه افزایش و به ۱۰ درصد برسد فاجعه است و موجب تورم و رکود بیشتر خواهد شد.

لطف‌الله سیاهکلی در گفت‌وگو با قدس: افزایش مالیات بر ارزش افزوده به ۱۰ درصد فاجعه است

لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در  گفت و گو با خبرنگار قدس درباره پیشنهاد افزایش مالیات بر ارزش افزوده در بودجه ۱۴۰۳ گفت: دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان و اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان پیشنهاد افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده را داده است تا از محل عواید آن، حقوق بازنشستگان ظرف ۳ سال به ۹۰ درصد حقوق شاغلین برسد.

وی ادامه داد: بازنشستگان ما واقعا حقوق کمی دارند و نمایندگان مجلس از این مسئله خجالت زده بودند و به همین دلیل اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان را بر دولت تکلیف کردند.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: بازنشستگان ما توان خیلی از چیزها را ندارند و حتی توان تامین هزینه درمان خود را نیز ندارند.

نماینده مردم قزوین در مجلس بیان کرد: این مسئله دلخراش است و به همین دلیل مجلس در این خصوص اقدام کرد و در برنامه هفتم اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شد.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: در لایحه بودجه ۱۴۰۳ که دولت به مجلس فرستاد بررسی کردیم و دیدیم که اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان  دیده نشده و کلیات بودجه در مجلس رد و به دولت بازگشت داده شد و اعلام شد که باید این اشکالات برطرف شود.

وی با بیان اینکه اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان به ۵۰ همه بودجه نیاز دارد گفت:  دولت این مشکل را برطرف ولی برای تامین این ۵۰ همت یک درصد مالیات بر ارزش افزوده را افزایش داد.

 سیاهکلی ادامه داد: این تصمیم دولت باز هم دارای ایراد و اشکال است زیرا ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده خیلی زیاد است و  اینکه افزایش و به ۱۰ درصد برسد فاجعه است.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: این تصمیم تاثیر معکوس بر تولید دارد و ما در مجلس با تصویب این موضوع مخالفت خواهیم کرد و این کار ا نمی پسندیم.

وی با تاکید بر اینکه درآمدهای دولت را باید از جای دیگر تامین کنیم افزود: باید دولت کمک مردم باشد، مالیات ۱۰ درصدی بر ارزش افزوده عدد درشتی برای مصرف کننده است.

سیاهکلی ادامه داد: این یک درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده چون روی خیلی از کالاها وقتی  به جز کالاهای اساسی اعمال می شود، یعنی تورم، فرق تورم و گرانی در همین است.

سیاهکلی گفت: در گرانی قیمت یک، دو، سه کالا افزایش می یابد ولی در تورم قیمت همه کالاها گران می شودط افزایش مالیات بر ارزش افزوده بی شک اثر تورمی دارد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درادامه استدلال برخی از موافقان این افزایش را که این افزایش مالیات بر ارزش افزوده روی کالاهای مصرفی اقشار ضعیف تاثیری ندارد را رد کرد و گفت: این افزایش بر روی تمام کالا به جز کالاهای اساسی تاثیر می گذارد. فقط چند قلم کالا مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی شود و سایر کالاها مشمول این افزایش می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.