عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: با سازوکار تولید بار اول دستگاه های دولتی باید خرید از شرکت های دانش بنیان را در لیست خرید خود قرار دهند و بدین ترتیب به پشتوانه تولید بار اول، امکان تسهیل در فروش محصولات دانش بنیان و توسعه بازارسازی برای شرکت های دانش بنیان فراهم شده است.

دستگاه های دولتی باید خرید از شرکت های دانش بنیان را در لیست خرید خود قرار دهند

اقبال شاکری در گفت و گو با خبرنگار  قدس با اشاره به رفع مشکلات خرید محصولات شرکت های دانش بنیان و اقدامات معاون علمی و فناروی رئیس جمهور با ایجاد کار گروه «تولید بار اول» در راستای ترک تشریفات مزاحم و مناقصات طولانی مدت در این بخش،گفت:در ذیل قانون جهش تولید دانش بنیان،کارگروهی پیش بینی شده است. ان کارگروه وقتی تشخیص دهد که محصولی  برای نخستین بار در شرکت دانش بنیان تولید شده،  دیگر آن محصول از شمول قانون مناقصه مستثنی خواهد شد.

وی تاکید کرد:از این رو و براساس کارگروه فوق، دستگاه های اجرایی برای خرید محصول تولید بار اول اصلا نیاز نیست که وارد فرایند مناقصه شوند و این بدین معناست که هر دستگاه اجرایی هر چه از این تولیدات نیاز دارد، می تواند آن را خریداری کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این موضوع در قانون فوق یک امر استثنایی بوده و بسیار اثر گذار است.

شاکری بیان کرد: فروش محصولات بار اول شرکت های دانش بنیان به دستگاه های دولتی براساس قانون بوده و نباید در اجرای ان تاخیر داشت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس برخی از آمار و ارقام حداقل  200 شرکت از این مصوبه استفاده کرده اند که می تواند امری موثر و مفید باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید شرکت های بیشتری از این مصوبه استفاده می کردند، بیان کرد: بنابراین فروش محصولات بار اول شرکت های دانش بنیان به دستگاه های دولتی یکی از بندهای بسیار بسیار مهم قانون جهش تولید دانش بنیان است. حتی اگر محصول و تولید شرکت های دانش بنیان مشابه خارجی داشته باشد، باید محصول ایرانی در اولویت قرار گیرد.

وی تاکید کرد: برخی از دستگاه های اجرایی به دلیل کارکردهای سنتی شان، لیستی از فروشندگان را در اختیار دارند و مدت ها از این طریق محصولات خود را تهیه کرده اند لذا این دستگاه ها زیاد تمایل ندارند که از مسیر فعلی جدا شوند و به تداوم واردات می پردازند. متاسفانه فروشنده ها در این فرآیند سالیان سال است که از فروش محصول خود منافع زیادی کسب کرده اند و سعی ندارند فروش محصول خود به دستگاه های دولتی را رها کنند ولی سازوکار تولید بار اول به این وضعیت پایان می بخشد

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولید محصولات شرکت های دانش بنیان برای نخستین بار صورت می گیرد، بیان کرد: با سازوکار تولید بار اول دستگاه های دولتی باید خرید از شرکت های دانش بنیان را در لیست خرید خود قرار دهند و بدین ترتیب به پشتوانه تولید بار اول، امکان تسهیل در فروش محصولات دانش بنیان و توسعه بازارسازی برای شرکت های دانش بنیان فراهم شده است

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.