رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت عنوان کرد وزارت بهداشت به هیچ عنوان زیربار ارائه مجوز قانونی فروش محصولات دخانی الکترونیکی نخواهد رفت.

مقام مسئول وزارت بهداشت: زیر بار ارایه مجوز به «سیگارهای الکترونیک» نمی‌رویم

مهندس بهزاد ولی‌زاده با تاکید بر ممنوعیت واردات و همچنین فروش سیگارهای الکترونیک، تصریح کرد: در جلسات خود با ستاد صنایع دخانی و اصناف بر این موضوع تاکید کرده‌ایم تا جلوی فروش سیگارهای الکترونیک که به شکل قاچاقی وارد کشور می‌شود را بگیرند.

وی افزود: ما به هیچ عنوان محصولات الکترونیکی را در دسته محصولات سالم نمی‌شماریم و به هیچ عنوان زیربار ارائه مجوز قانونی فروش محصولات دخانی الکترونیکی نخواهیم رفت.

ولی‌زاده تاکید کرد: دنیا گرفتار این مسئله شده است و کسانی که به قاچاق سیگار الکترونیک اقدام می‌کنند، به مصرف دخانیات دامن ‌می‌زنند و تهدید کننده سلامت عمومی هستند؛ چراکه این محصولات حاوی مقادیر زیادی نیکوتین هستند و برای افراد وابستگی ایجاد می‌کنند و فرد در عین مصرف دخانیات معمولی،‌ اقدام به مصرف سیگار الکترونیک هم می‌کند و هزینه‌های هنگفتی را به بخش سلامت تحمیل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تحقیقات نشان داده است که درصد قابل توجهی از افرادی که سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند، مصرف همزمان سیگار را هم دارند، اظهار کرد: اینگونه نیست که اگر کسی سیگار الکترونیک بکشد دیگر سیگار مصرف نکند؛ زیرا بعد از مدتی سیگار الکترونیک وابستگی روانی و جسمی فرد به سیگار را تامین نمی‌کند.

او با اشاره به اینکه سیگارهای الکترونیکی که در کشور به فروش می‌رسد به شکل غیرقانونی است، تصریح کرد: قطعا مواد معطر این دستگاه‌ها سرطان‌زا و به شدت خطرناک است و مصرف کننده و سلامتی فردی که در مواجهه با دود آن قرار می‌گیرد را نیز به خطر می اندازد. از طرفی گزارش های زیادی هم از انفجار باتری این محصولات رسیده است که منجر به متلاشی شدن استخوان فک، دندان‌ها و بافت صورت مصرف کننده و مرگ وی شده است.

به گفته وی، در محصولات الکترونیک تدخینی معمولاً از نیکوتین، گلیسیرین و حجم زیادی از مواد معطر سرطان‌زا استفاده می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.