مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر ستاد ملی گرد و غبار کشور گفت: با توجه به اینکه در دور دوم سفر رییس جمهور موضوع مشکلات زیست محیطی سرخس مورد بررسی قرار خواهد گرفت، لازم است دستگاه های ذیربط پیشنهادات خود را تا روز یکشنبه هفته آینده به استاندار خراسان رضوی ارائه دهند.

مشکلات زیست محیطی سرخس در  سفر رییس جمهور بررسی می‌شود

به گزارش قدس خراسان، علی‌محمد طهماسبی‌بیرگانی روز سه‌شنبه و در حاشیه برگزاری نشست کارگروه تخصصی ملی گرد و غبار و بررسی طرح مطالعات جامع مدیریت مناطق بیابانی و فرسایش بادی سرخس اظهار کرد: موضوع گردو غبار در شهرستان سرخس یکی از اصلی‌ترین محورهای مصوبات دور دوم سفر رییس جمهور است.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر ستاد ملی گرد و غبار کشور ادامه داد: طرح مطالعات جامع مدیریت مناطق بیابانی و فرسایش بادی سرخس توسط سازمان منابع طبیعی انجام شده است و در این نشست، نظرات دستگاه‌های مختلف مطرح شد تا با توجه به اعتباری که برای رفع مشکل گرد و غبار در سرخس وجود دارد، اولویت‌بندی ها مشخص شود.

وی ادامه داد: در طرح مطالعاتی سازمان منابع طبیعی رقم مورد نیاز برای حل مشکل گرد و غبار سرخس و برای مدت هفت سال آینده، حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است و این اعتبار کلان اکنون در دسترس نیست ولی نمی‌توان برای رفع مشکلات مردم منتظر دریافت کامل این بودجه بود و بر همین اساس لازم است تا بر اساس بودجه موجود، اقداماتی توسط دستگاه‌های مسوول صورت پذیرد.

طهماسبی با اشاره به اینکه تاکنون سه جلسه کارگروه تخصصی ملی پدیده گرد و غبار در خصوص مشکلات شهرستان سرخس برگزار شده است، اظهار کرد: پدیده گردو غبار مشکلات منحصر به فردی برای مردم این منطقه ایجاد کرده است و لازم است تا دستگاه‌ها، اولویت‌های خود را بر اساس مطالعات موجود برای طرح در ستاد ملی، ارائه دهند.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: همچنین به‌زودی کلنگ اجرایی آغاز طرح های زیست محیطی این شهرستان با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در تاریخ ۱۷ بهمن سال جاری در سرخس بر زمین زده خواهد شد.

وی همچنین به مذاکرات با کشور ترکمنستان نیز اشاره کرد و گفت: در کنفرانس بین المللی که شهریور سال جاری برگزار شد، با مسوولان این کشور به طور مفصل صحبت شد و توافقاتی نیز صورت گرفت و در پی آن چند نشست ویدئو کنفرانسی نیز برگزار شد و امیدواریم تا در فرایند جداگانه ای که در پیش است و با حضور چند کشور منطقه ای، بتوانیم یکی از منابع ایجاد گرد و غبار که در صحرای قره قوم ترکمنستان وجود دارد، مورد کنترل قرار گیرد.

طهماسبی همچنین در خصوص شهرسان خواف نیز افزود: باید در چارچوبی مشخص موضوع گرد و غبار در شهرستان خواف نیز مورد پیگری قرار گیرد و بر همین اساس لازم است تا تکالیف دستگاه‌ها با محوریت صنایع این منطقه مشخص‌ شود تا در دستور کار برای پیگیری قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.