قانون جهش تولید دانش‌بنیان، محور اصلی و کلیدی بومی‌سازی تجهیزات راهبردی و ورود فناوری به صنایع بزرگ کشور به عنوان بزرگ‌ترین دغدغه رهبرمعظم انقلاب در جهت دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ کشور است.

دانش‌بنیان‌ها محور اصلی توسعه و ورود فناوری به صنایع بزرگ کشور

به گزارش قدس آنلاین، این دغدغه رهبر معظم انقلاب با پیگیری جدی این موضوع در وزارتخانه‌های نفت و صمت، شاهد گسترش حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در صنایع بزرگ و راهبردی کشور باشیم.

دیروز نیز نمایشگاه توانمندی‌های داخلی در حسینیه امام(ره) برگزار شد  رهبر معظم انقلاب از بخش‌های مختلف این نمایشگاه و شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان داخلی در حوزه بومی‌سازی بازدید کردند. مسئله داخلی‌سازی و توجه به توانمندی‌های داخلی همواره مورد تأکید معظم‌له بوده است.

اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان پس از ۱۲ سال از شروع به کارش، به تازگی وارد مرحله جدیدی شده است و به دنبال تقویت ارتباط میان اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان با صنایع بزرگ به منظور حمایت از بازارسازی جدید برای شرکت‌های دانش‌بنیان است.

مهم‌ترین قانون مصوب در جهت تغییرات این حوزه، قانون جهش تولید دانش‌بنیان بوده است که سال گذشته به تصویب مجلس رسید و توسط رئیس‌جمهور نیز ابلاغ شد.

بندهای متنوع و متعدد حمایتی برای توسعه حضور شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان در صنایع مختلف کشور از قبیل بخش‌های «انرژی»، «صنعت، نفت و پتروشیمی»، «صنایع خودروسازی»، «معدن و صنایع معدنی و فلزی»، «ارتباطات و فناوری اطلاعات و ساخت ماهواره»، «صنایع غذایی و کشاورزی»، «تجهیزات پزشکی»، «صنایع دستی»، «حمل‌ونقل هوایی، دریایی، ریلی و زمینی»، «صنایع نساجی» و «مسکن و لوازم خانگی» در این قانون تهیه شده است که به کمک اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان خواهند آمد تا با این نظام حمایتی جدید به سمت افزایش سطح همکاری دانشگاه با صنعت حرکت کنیم.

یکی از مواد مهم در زمینه نظام حمایتی جدید، اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه بوده است که یکی از بندهای کلیدی و مهم در زمینه حضور دانش‌بنیان‌ها در پروژه‌های تکمیل زنجیره ارزش صنعتی است. اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه در دهه ۱۹۸۰ برای نخستین بار برای تحریک تحقیق و توسعه و ورود فناوری به صنایع بزرگ در کشورهای توسعه‌یافته به کار گرفته شد و نتایج شگفت‌انگیزی در جهت رشد فناوری در صنایع بزرگ این کشورها به همراه داشت. 

با توجه به نوپابودن حوزه دانش‌بنیان‌ها در ایران، در قانون جهش تولید در سال۱۴۰۱ این مشوق هدفمند و مهم مالیاتی در حمایت از حضور شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان در صنایع مختلف کشور به تصویب و اجرا رسید و در مهرماه ۱۴۰۲ برای نخستین بار و پس از بررسی طرح‌های صنعتی حال حاضر کشور، بیش از ۱۷۰ طرح تحقیق و توسعه صنعتی با مدل جدید مشوق‌های هدفمند مالیاتی، مشمول اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه شدند. این بند مهم و کلیدی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در تحقیق و توسعه صنعتی در نظر گرفته شده و به خوبی جلو رفته و محور اصلی تأمین مالی صنعتی ورود فناوری به صنعت با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان، ذیل سازوکار اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه شکل گرفته است.

نقش محوری بعدی شرکت‌های دانش‌بنیان برای حضور این شرکت‌ها در صنایع مختلف کشور، در حوزه بومی‌سازی و داخلی‌سازی تجهیزات، ماشین‌آلات و فرایند تولیدات صنعتی بوده که قانون جهش تولید دانش‌بنیان برای این موضوع نیز یک رویکرد مهم در نظر گرفته است.

در قانون جهش تولید دانش‌بنیان علاوه بر رفع محرمانگی سازوکار تولید بار اول و اعلام همگانی استفاده از این سازوکار موفق کشور در حوزه بومی‌سازی تجهیزات راهبردی، برای تحقق همکاری صنعت با اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان، یک مجوز بسیار مهمی به منظور ترک تشریفات مناقصات برای شرکت‌های دانش‌بنیان گرفته شده است که با برداشته شدن این مانع مهم از پیش ‌روی شرکت‌های دانش‌بنیان، فرایند بومی‌سازی و داخلی‌سازی تجهیزات راهبردی جلو خواهد رفت.

در زمینه اعطای تسهیلات خرد به شرکت‌های دانش‌بنیان، مسئله مربوط به تسهیلات بانکی در فرایندهای حوزه اقتصاد دانش‌بنیان، نداشتن اموال منقول و غیرمنقول شرکت‌های دانش‌بنیان است؛ دارایی اصلی یک شرکت دانش‌بنیان نه ملک و اموال، بلکه مالکیت فکری و دانش در دسترس این شرکت است؛ در همین راستا نیز برای اعطای تسهیلات بانکی به این شرکت‌ها، صندوق نوآوری و شکوفایی تأسیس شده که متأسفانه با وجود اهمیت و راهبرد کلیدی اعطای تسهیلات توسط صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش‌بنیان در تحقق ارتباط دانشگاه و صنعت، اما این صندوق به دلیل عدم افزایش سرمایه، با مشکل منابع مالی مواجه شده است و حتی با وجود مصوبه مهم مجلس در سال گذشته مبنی بر اعطای ۷ هزار میلیارد تومان منابع برای افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی، سازمان برنامه و بودجه هنوز هیچ اعتباری به این صندوق تخصیص نداده است.

در همین زمینه در صورت تخصیص منابع مذکور به صندوق نوآوری و شکوفایی تمامی طرح‌های در صف اعتبار، می‌توانند تسهیلات خود را دریافت کنند.

قانون جهش تولید دانش‌بنیان، محور اصلی و کلیدی بومی‌سازی تجهیزات راهبردی و ورود فناوری به صنایع بزرگ کشور بزرگ‌ترین دغدغه رهبرمعظم انقلاب در جهت دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ کشور است که با پیگیری جدی این موضوع در وزارتخانه‌های نفت و صمت، شاهد گسترش حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در صنایع بزرگ و راهبردی کشور باشیم.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.