«ریشی سوناک» نخست وزیر انگلیس و «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان امروز (پنجشنبه) در تماس تلفنی پیرامون آخرین وضعیت جنگ در غزه و تحولات دریای سرخ گفت‌وگو کردند.

رایزنی سران انگلیس و عمان درباره آخرین تحولات غزه و دریای سرخ

به گزارش قدس آنلاین دفتر نخست وزیر انگلیس با صدور بیانیه‌ای نوشت که دو طرف درباره حملات ارتش ملی یمن در دریای سرخ رایزنی و عنوان کردند که «کاهش تنش ها در منطقه برای امنیت و ثبات بین المللی حیاتی است.»

سوناک که تاکنون چندین فرمان حمله علیه مواضع یمن را طی عملیات مشترک نظامی با آمریکا صادر کرده است، مدعی شد: «اقدام نظامی آخرین راه حل در مواجهه با تهدیدات غیرقابل تحمل برای کشتیرانی بین‌المللی است.» وی افزود: «بریتانیا همچنان از حوثی ها می خواهد که به حملات بی رویه خود پایان دهند.»

 نیروهای ارتش یمن از زمان شروع عملیات نظامی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، چند کشتی این رژیم صهیونیستی یا کشتی‌های حامل کالا که عازم سرزمین‌های اشغالی بودند را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار دادند.

آن‌ها متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل حملات خود به غزه را متوقف نکند، به عملیات نظامی خود ادامه خواهند داد.

در همین حال آمریکا و انگلیس به بهانه صیانت از کشتیرانی بین‌المللی علیه مواضع نیروهای یمنی حمله کرده و اقدامات خود را موفقیت آمیز ارزیابی کرده‌اند. با این حال کارشناسان بین‌المللی معتقدند که مداخله لندن واشنگتن نه تنها شکست خورده که نتیجه معکوس داشته است.

تاکید بر توقف موقت درگیری‌ها در غزه

نخست وزیر انگلیس در ادامه تماس تلفنی با طرف عمانی موضع این کشور را در مورد «جنگ ویرانگر غزه» مطرح کرد. بر اساس بیانیه دفتر سوناک، وی ادعا کرد که موافقت با توقف موقت درگیری‌ها برای ارسال کمک‌های امدادی به سراسر غزه و تضمین آزادی همه اسرا، یک اولویت فوری است.

نخست وزیر انگلیس افزود که این کشور به تلاش‌ها برای باز کردن گذرگاه های مرزی جدید به منظور انتقال کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه، ادامه می‌دهد.

وی همچنین بر حمایت بریتانیا از راه حل دو دولتی، تاکید کرد و مدعی شد:‌ تحقق این راه حل، مستلزم آن است که امنیت اسرائیل تضمین شود، حماس دیگر در غزه مسئول نباشد و تشکیلات خودگردان فلسطینی تقویت شود.

 گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

به دنبال پایان آتش ‌بس‌موقت چهار روزه میان حماس و اسرائیل، قطر به عنوان یکی از کشورهای میانجی اعلام کرد که توافق حماس و تل آویو برای تمدید آتش بس به مدت ۴۸ ساعت حاصل شده است. حماس هم اعلام کرد که با قطر و مصر در مورد تمدید آتش‌بس بشردوستانه موقت برای ۲ روز دیگر، بر اساس همان شروط آتش‌بس قبلی به توافق رسیده است.

سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

وزارت بهداشت فلسطین غزه در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که آمار کل شهدای نوار غزه به ۲۶ هزار و ۹۰۰ و شمار زخمی ها به ۶۵ هزار و ۹۴۹ نفر از آغاز حملات به نوار غزه در هفتم اکتبر (۱۵مهر) رسید.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.