تولیت آستان قدس رضوی در دیدار اساتید پیشکسوت حوزه علمیه خراسان، بر لزوم ارتباط درست و تعامل صحیح روحانیت با نسل جوان تأکید کرد.

لزوم ارتباط درست و تعامل صحیح روحانیت با نسل جوان

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار اساتید پیشکسوت حوزه علمیه مشهد که در تالار ولایت حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن ایام الله دهه فجر و گرامیداشت تقارن عید سعید مبعث نبی اکرم(ص) با ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: بعثت پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) واقعه‌ای بزرگ در تاریخ بشریت است که رهایی بشر از جهل و ظلم همراه با آزادی، اخلاق و سعادت را برای انسان‌ها دنبال می‌کرد و انقلاب اسلامی در حقیقت امتداد بعثت محمدی و با اهداف و آرمان‌هایی همسان آن است.
وی در ادامه به جایگاه مهم روحانیت در هدایت جامعه اشاره و ابراز کرد: روحانیت و حوزه‌های علمیه خاستگاه انقلاب اسلامی هستند و هیچ فاصله‌ای بین روحانیت و انقلاب اسلامی نیست؛ روحانیت در دوران انقلاب با جهت‌گیری‌های برخاسته از مبانی اسلام خیزش مردم وفادار علیه حکومت طاغوت شاهنشاهی را هدایت کردند؛ لذا روحانیت و انقلاب اسلامی از یکدیگر تفکیک ناپذیر هستند و هیچ روحانی متعهدی نمی‌تواند نسبت به نظام و انقلاب بی‌تفاوت باشد.
تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی به عنوان مهمترین حرکت اجتماعی_سیاسی ملت ایران پیوندی گسست ناپذیر با روحانیت دارد؛ به گسترش اسلام و تشیع در جهان پس از انقلاب اسلامی اشاره و تصریح کرد: انقلاب اسلامی موجب احیای روحیه خودباوری و گسترش معنویت گرایی و مبارزه با استکبار در سطح جهان شد؛ پیش از انقلاب اسلامی جمعیت بسیار اندکی شیعه در آفریقا وجود داشت؛ اما امروز میلیون‌ها نفر در آفریقا به مذهب اهل بیت(ع) روی‌آوردند.
حجت الاسلام والمسلمین مروی در ادامه بر اهمیت تقویت ارتباط روحانیت با نسل جوان تأکید و ابراز کرد: اگر با جوانان به درستی ارتباط گرفته و تعامل صحیحی برقرار شود، جوانان زودتر حق را می‌پذیرند.
وی پاسخ‌گویی به مسائل روز جامعه را از مسئولیت‌های مهم حوزه‌های علمیه دانست و گفت: حوزه‌های علمیه باید پاسخ گوی نیازهای روز و سؤالات جامعه باشند؛ فعالیت علمی بیش از حد در فروعاتی که مورد ابتلای کنونی جامعه نیست تنها موجب پر شدن بایگانی‌ها است.
تولیت آستان قدس رضوی اضافه کرد: شیوه علامه مجلسی، خواجه نصیر و دیگر علما و فقهای بزرگ اسلام بر آن بوده که پاسخگوی نیازهای زمان بودند و هیچگاه از مسائل روزمره و نیاز مردم کوچه بازار غفلت نکرده و همچون طبیبانی بودند که برای علاج دردهای موجود جامعه نسخه می‌نوشتند.
وی با اشاره به عناد و دشمنی تاریخی مستکبران با روحانیت، به برخی نمونه‌های دشمنی با علما و روحانیون در دوران حجاج بن یوسف ثقفی و پهلوی اشاره کرد و گفت: هر عاملی در آگاهی مردم تأثیرگذارتر باشد بیشتر مورد دشمنی مستکبران واقع می‏شود و عناد دشمنان نظام و انقلاب با روحانیت نیز به دلیل اهمیت و اثرگذاری این نهاد مقدس در ترویج اسلام و ارزش‎های انسانی است.
حجت الاسلام والمسلمین مروی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاریخ درخشان حوزه علمیه خراسان؛ گفت: حوزه علمیه خراسان به برکت همجواری با مضجع شریف عالم آل محمد حضرت رضا(ع) و با توجه به قدمت، پیشینه و برخورداری از علمای بزرگان، باید جایگاه حقیقی خود را به دست آورد.
وی به توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به حوزه علمیه خراسان اشاره و بیان کرد: در طول تاریخ حوزه علمیه خراسان از جایگاه ویژه و کثرت علمای بزرگ و شاخص برخوردار بوده که این جایگاه باید تقویت شود، تا آنجا که اساتید و طلاب از ایران و سراسر جهان اسلام برای فراگیری علوم به حوزه علمیه خراسان بیایند.
تولیت آستان قدس رضوی همچنین از علما و اساتید حوزه علمیه خراسان درخواست کرد با ارائه پیشنهادها، نقطه نظرات و راهکارهای خود به تعالی هرچه بیشتر این حوزه علمیه کمک کنند و گفت: آنچه شیعه را در طول قرن‌ها از حوادث مختلف حفظ کرده، حوزه‌های علمیه بوده است؛ لذا حوزه‌های علمیه باید بمانند و تقویت شوند.
پیش از سخنان تولیت آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیاط مدیر حوزه علمیه خراسان ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این حوزه علمیه، علمای دین را تربیت کنندگان نفوس و بارور کنندگان عقول معرفی و خاطرنشان کرد: علما و اساتید حوزه علمیه همچون شمعی هستند که می‎سوزند تا نفوس را تربیت و به عظمت برسانند.
وی در ادامه به ایام پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اشاره و تصریح کرد: دشمنی‌هایی که استکبار با انقلاب، ایران اسلامی و امام راحل عظیم الشأن داشته و دارد، برای این است که انقلاب اسلامی و امام امت با این حرکت بزرگی که انجام دادند، نه تنها در ایران تحول ایجاد و منافع استکبار را به خطر انداخته و مردم را آزاد کردند، بلکه الهام بخش تمام حرکت‌های آزادی خواهانه در دنیای امروز شدند.
مدیر حوزه علمیه خراسان جسارت، شجاعت و اعتماد به نفس گروه‌های مقاومت را الهام گرفته از انقلاب اسلامی دانست و ابراز کرد: هر روز قدرت الهام بخشی انقلاب اسلامی بیش از پیش برای استکبار آشکار می‌شود، از این دشمنی‌های آنان نیز با این انقلاب شکوهمند چند برابر شده و در داخل تلاش فراوان می‎کنند تا با نادیده گرفتن تمام برکات و موفقیت‌های این انقلاب شکوهمند، کاستی‎ها را برجسته و در جامعه ناامیدی و یأس ایجاد کنند که در این میان نقش علما و روحانیت در مقابله با این توطئه استکبار بسیار مهم است.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.