۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹
کد خبر: 963150

معاون فناوری اطلاعات کانون سردفتران و دفتریاران از رونمایی سکوی خدمات ثبتی «کاتب» خبر داد و گفت: این سکو به عنوان یکی از مهمترین نرم‌افزارهای کاربردی (اپلیکیشن) کشور در یک افق کمتر از ۲ سال، ارائه خدمت خواهد کرد.

سکوی خدمات ثبتی «کاتب» راه‌اندازی شد

«علیرضا سلیمی نائینی» معاون فناوری اطلاعات کانون سردفتران و دفتریاران پس از رونمایی نرم‌افزار کاتب به اقدامات انجام شده برای اجرای برنامه‌های حوزه فناوری و راه اندازی این سکو، گفت: با توجه به احساس نیاز ارکان مختلف کشور (اعم از مردم، دستگاه های دولتی، بخش های خصوصی و …) به ارائه خدمات مطلوب و قابل قبول متناسب با فضای امروزی کشور، همچنین استفاده از فناوری های نوین در این عرصه، مطالعات بسیاری انجام شد.

وی ادامه داد: سرانجام سال ۱۴۰۱ بعد از انعقاد و امضاء تفاهم نامه مشترک با سازمان ثبت اسناد و املاک درباره همکاری های حوزه فناوری اطلاعات، طراحی و تولید سامانه‌ای با هدف ارائه خدمات یکپارچه ثبتی در دستور کار قرار گرفت. به تدریج در جلسات متعدد، پس از هم اندیشی های مختلف، نام «کاتب» برای آن انتخاب شد.

سلیمی نائینی اضافه کرد: سیاست گذاری بر این است تا همه خدمات ثبتی از جمله در حوزه دفاتر اسناد رسمی، ثبت شرکت ها، مالکیت معنوی و املاک به صورت ۲۴*۷ از طریق سامانه کاتب قابل ارائه باشد.

معاون فناوری اطلاعات کانون سردفتران و دفتریاران به تحولات سه سال اخیر در حوزه فناوری اطلاعات کانون سردفتران و دفتریاران اشاره کرد و افزود: ضرورت ها و عقب ماندگی های جدی در حوزه فناوری اطلاعات کانون سردفتران و دفتریاران وجود داشت که منشاء بسیاری از مشکلات امروزی ما بود و با وجود همه فشارها، مشکلات و گاهی طرح مسائل خلاف واقع و ایجاد فضاهای تخریبی، با گام برداشتن در مسیری صحیح، بسیاری از کمبودها را جبران کردیم و امروز در حال رسیدن به نقطه مطلوب هستیم.

وی تصریح کرد: یقین دارم در ماه‌ها و سال آینده اهمیت اقدامات راهبردی سه سال اخیر حوزه فناوری اطلاعات بیشتر نمایان خواهد شد زیرا ضرورت های مورد نیاز دو دهه دفاتر اسناد رسمی را در طی سه سال به نقطه قابل قبول رساندیم.

سلیمی نائینی با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم احمد تویسرکانی رییس فقید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: با برنامه ریزی های صورت گرفته از اوایل سال آینده و بعد از حدود ۱۰ سال نسخه جدید سامانه ثبت الکترونیک با معماری جدید در دفاتر اسناد رسمی ارایه خدمت خواهد کرد که بسیاری از مشکلات و نیازمندی های امروزی را برطرف می کند.

معاون فناوری اطلاعات کانون سردفتران و دفتریاران به طراحی دفاتر اسناد رسمی مجازی برای ارائه خدمات غیرحضوری به مردم اشاره کرد و افزود: به زودی امکان این مهم فراهم می شود که همه مراجعات مردم، دستگاه های دولتی و بخش های خصوصی از طریق سامانه کاتب به دفاتر اسناد رسمی و تا مرحله احراز هویت و امضای سند _در کنار امکان مراجعه حضوری_ کاملا غیر حضوری باشد و از اوایل سال آینده و در ۸ نوع سند نیز امکان احراز هویت و امضای غیر حضوری در این اسناد فراهم می شود و بدین ترتیب تنظیم اسناد غیرحضوری در دفاتر اسناد رسمی آغاز می شود.

سلیمی نائینی با تاکید بر اینکه با راه اندازی کاتب روند فعالیت در دفاتر اسناد رسمی افزایش می یابد، تاکید کرد: در ساختار جدید و بر خلاف برخی ادعاهای بی اساس، جایگاه، وظایف و مسوولیت های سردفتر اسناد رسمی در حوزه تنظیم اسناد بیشتر، مهمتر و متنوع تر از قبل خواهد بود.

معاون فناوری اطلاعات کانون سردفتران و دفتریاران تاکید کرد: بدون تردید، مانندِ همیشه تاریخ، همکاران عزیز، صبور و مظلوم در دفاتر اسناد رسمی با وجود همه بی مهری ها، از این گذر تاریخی با سربلندی عبور خواهند کرد و از امروز، به مرور زمان و ظرف کمتر از دو سال، وارد عصر جدیدی در حوزه دفاتر اسناد رسمی خواهیم شد که فصل دیگری از تاریخ پرافتخار دفاتر اسناد رسمی را در تاریخ بایگانی خواهد کرد.

سلیمی نائینی با اشاره تولد سامانه کاتب در ۱۸ بهمن ماه سال ۱۴۰۲ تاکید کرد؛ این روز نقطه عطفی در تاریخ ارایه خدمات ثبتی کشور است. در تلاش هستیم تا مرحله رشد و بلوغ این مولود مبارک را تسریع کنیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.