رئیس سابق کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید کشور: واردات منطقی و ایجاد فضای رقابتی می تواند بستری برای ارتقای کیفیت خودروها فراهم کند. در غیر این صورت، امید بستن به اصلاح صنعت خودروسازی کشور بی فایده است.

با تسهیل واردات خودرو، فضای انحصاری و کیفیت پایین مصرف بنزین خودروسازی  اصلاح می شود

آمار و ارقام موجود نشان می دهد که اگر مشکل ناترازی بنزین را با روش هایی مانند اصلاح کیفیت خودروها، واردات خودروهای هیبریدی و برقی و خودروهای بنزینی با کیفیت، تنوع بخشی به سبد سوختی کشور و موارد دیگر حل نکنیم، در باتلاقی گیر خواهیم کرد که نتیجه اش جز هدر رفت منابع ارزی کشور نخواهد بود.

در لایحه ی بودجه ی 1403 دولت به پیش بینی هزینه ی بیش از 3 میلیارد دلاری برای واردات بنزین پرداخته است. به این ترتیب، در حالی که در سال 1401 صادرات بنزین داشتیم و کشور از حدود 1 میلیارد دلار ارزآوری منتفع می شد، حالا به هزینه ی هنگفتی برای واردات بنزین نیاز داریم.

به زعم کارشناسان، ناترازی بنزین یک راه حل ندارد و باید مجموعه ای از راهکارها را در پیش بگیریم و اگر اهتمام جدی در این زمینه نداشته باشیم، هر سال بر شدت موضوع و میزان ارزی که برای واردات نیاز داریم، افزوده می شود.

به زعم کارشناسان، واردات خودروهای برقی و هیبریدی می تواند به کاهش مصرف بنزین در کشور کمک کند. از طرف دیگر، فضایی رقابتی ایجاد می شود و خودروسازان بالاجبار به سمت بهبود کیفیت خودروهایشان حرکت می کنند. از نظر آنان، حتی اگر قرار است خودروهای بنزینی وارد کنیم، باید به واردات خودروهای با مصرف پایین بپردازیم.

نظرات میثم زالی، رئیس سابق کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید را در رابطه با فوریت اصلاح کیفیت صنعت خودروسازی کشور در ادامه می خوانید.

زالی ضمن اشاره به لزوم اصلاح صنعت خودروسازی کشور و اینکه با شرایط فعلی خودروها بهبودی در وضعیت میزان مصرف بنزین نخواهیم داشت، تصریح کرد: قطعاً کیفیت خودروهای داخلی و پرمصرف بودن آن ها نقش مهمی در بروز ناترازی بنزین در کشور ایفا می کند. در شرایطی که خودروهای داخلی تقریباً دو برابر استاندارد جهانی بنزین مصرف می کنند، در واقع انرژی را دور می ریزیم. این شرایط نیاز به اصلاح دارد.

وی ادامه داد: حدود دو الی سه دهه ی پیش شرکت تویوتا اعلام کرد که تاکسی های تهران را به صورت رایگان نوسازی می کنم و از ما به التفاوت سوختی که مصرف می کنند، سهم خودم را برمی دارم. تا این اندازه کیفیت خودروها در مصرف بنزین موثر است.

زالی گفت: لازم است تعاملی با دنیا در حوزه ی خودروسازی داشته باشیم و به ارتقای فناوری های مورد استفاده در خودروهای کشور مبادرت کنیم.

وی ادامه داد داد: اگر می خواهیم خودروسازی کشور رشد کند، باید رقابت ایجاد شود. تا وقتی شرایط انحصاری است، نمی توانیم انتظار بهبود وضعیت را داشته باشیم. خودروسازان داخلی از نوعی امنیت خاطر در مورد بازارفروش برخوردارند و به همین دلیل انگیزه ای برای رشد ندارند.

رئیس سابق کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید در کشور خاطرنشان کرد: صنعت خودروسازی در کشور به شدت انحصاری است و همین امر امکان اصلاح خودروها و ارتقای فناوری ها را از بین برده است.

زالی گفت: در شرایطی که مردم همین خودروهای با کیفیت پایین را به صورت اقساطی و گران می خرند، چرا باید خودروسازان کشور به فکر بهبود کیفیت خودروها بیفتند. دلیلی برای این کار وجود ندارد.

وی ادامه داد: پایان دادن به قیمت گذاری دستوری در حوزه ی خودروسازی، واردات منطقی و ایجاد فضای رقابتی می تواند بستری برای ارتقای کیفیت خودروها فراهم کند. در غیر این صورت، امید بستن به اصلاح صنعت  خودروسازی کشور بی فایده است.

رئیس سابق کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید در کشور خاطرنشان کرد: حتی در شرایطی که واردات هم صورت بگیرد، تعرفه ها طوری قرار داده می شود که به نفع تولید داخل باشد. اما در فضای رقابتی، خودروسازان داخلی مجبور می شوند به ارتقای کیفیت خودروها روی بیاورند.

زالی گفت: در شرایطی که واردات به صورت منطقی و در حجم قابل قبولی صورت بگیرد و فضای رقابتی به وجود بیاید. از آنجائیکه از خودروساز داخلی به لحاظ تعرفه ها حمایت می شود، ارتقای نسبی کیفیت می تواند مشتریان را به سمت استفاده از خودروی ملی سوق دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.