گردشگری نیز مانند اقسام دیگر دیپلماسی می‌تواند در خدمت صلح و دوستی، امنیت، تعامل و همکاری میان کشورها به کار گرفته شود.

گام‌های بزرگ دولت و راه‌های نرفته در گردشگری

به گزارش قدس آنلاین، متأسفانه در چند دهه گذشته چنان که باید و شاید به این صنعت مهم توجه جدی نشده است، اما به نظر می‌رسد در ماه‌های اخیر چند گام چشمگیر و رو به جلو در حوزه گردشگری برداشته شده که متأسفانه مورد توجه جدی رسانه‌ها قرار نگرفته است.

یکی از این اقدامات، برگزاری اجلاس بین المللی گردشگری و دیدار رئیس جمهور ایران با  آقای «زوراب پولولیکاشویلی» دبیرکل سازمان جهانی گردشگری است. این دیدار که در حاشیه هفدهمین اجلاس بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته اتفاق افتاد، نشان‌ دهنده جایگاه ویژه ایران در این صنعت است. رئیس جمهور در این دیدار ضمن ابراز رضایت از تعامل و همکاری‌های خوب سازمان جهانی گردشگری با وزارت گردشگری و میراث فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، ارتباط با سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با صنعت گردشگری را حائز اهمیت دانست و ضمن تشویق دبیرکل سازمان جهانی گردشگری به بازدید از جاذبه‌های گردشگری ایران، افزود: طرح ایران‌هراسی برخی کشورهای غربی، به‌دلیل رویکردهای استعماری است که باید با آن مقابله کرد.

چشم‌پوشی از اصول؛ آری یا خیر؟
دکتر ابراهیم رئیسی در اجلاس بین‌المللی گردشگری اظهار کرد: برخی بهانه می‌آورند و می‌گویند اگر بخواهیم گردشگری فعال شود، باید نسبت به بعضی اصول و مبانی تجدیدنظر کنیم، این حرف نادرستی است. با حفظ اصول، امروز جاذبه‌ها در ایران اسلامی به میزانی است که بسیاری از گردشگران را به خود جذب می‌کند.

گردشگری و جذب آورده‌های ارزی
به گزارش قدس، باید اذعان کرد یکی از حوزه‌های مهم در اقتصاد، گردشگری است. گردشگری می‌تواند درآمدهای کشور را چند برابر افزایش دهد و وابستگی کشور را به صنعت نفت کاهش دهد. تا زمانی که اتکای کشور بر نفت و درآمدهای حاصل از فروش فراورده‌های نفتی است، امکان رشد در سایر صنعت‌ها کاهش می‌یابد. اما گردشگری فرصت خوبی است تا با آن ارزآوری را افزایش داد و حتی زمینه را برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی و رونق چرخ اقتصاد فراهم کرد.

لغو روادید با ۳۳ کشور
یکی از گام‌هایی که در دولت برداشته شده، لغو روادید بوده که به‌تازگی نسبت به ۳۳ کشور انجام شده و حرکت مثبت دولت سیزدهم لغو روادید با ۳۳ کشور است.  به گفته ضرغامی وزیر گردشگری اکنون ۵۰درصد جمعیت جهان می‌توانند بدون روادید به ایران بیایند. این حرکت ستودنی است، اما صرف حذف روادید موفقیت در صنعت گردشگری را به همراه نخواهد داشت، بلکه برنامه‌ریزی دقیق با رویکرد تعاملات فرهنگی و ارتباطات مردمی بسیار مهم است.

دیپلماسی زیارت
یکی دیگر از ظرفیت‌های دیپلماسی گردشگری، استفاده از ظرفیت دیپلماسی زیارت است. این ظرفیت که به‌صورت استثنایی در مشهد و قم نهفته است، می‌تواند به ظرفیت جدی برای جذب گردشگران علاقه‌مند مسلمان به ایران بدل شود.

 چنان‌که شالبافیان معاون گردشگری کشور در افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران اظهار کرده است: در ۱۰ ماه نخست امسال ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار گردشگر خارجی به ایران سفر کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵۲ درصد رشد داشته و ۵۰ برنامه تخصصی برای این دوره از نمایشگاه تدارک دیده شده و همزمان با برپایی هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، ۲۰ اینفلوئنسر به‌منظور تولید محتوا در حوزه گردشگری وارد کشور شده‌اند. در دولت سیزدهم هزارو۶۰۷ پروژه با حجم سرمایه گذاری ۴۰ هزار میلیارد تومان در حال اجراست. 

اما نکته اصلی این است که گردشگران باید بتوانند سرمایه گذاری بدون دغدغه‌ای داشته باشند. این‌گونه نباشد که روزی قوانین سهلگیرانه‌ای برای سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد و روز دیگر این قوانین رنگ عوض کرده و جای خود را به قواعد سختگیرانه بدهد.
دمدمی مزاجی در سیاست گردشگری آسیب بزرگی است که ما در طول سال‌های سال ضربه جدی از آن خورده‌ایم. از سوی دیگر تحریم‌ها نیز مشکلات جدی را بر سر راه این صنعت ایجاد کرده است که برای حل آن باید راه حل جدی اندیشید.


خبرنگار: محیا سادات قریشی

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.