مدیرعامل موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان در خراسان گفت: تاکنون ۳۳هزار کودک مبتلا به سرطان در کشور تحت درمان هستند که از این تعداد، ۴ هزار و ۲۵۰ کودک در خراسان هستند.

بیش از ۴ هزار کودک مبتلا به سرطان در خراسان رضوی تحت درمان هستند

به گزارش قدس خراسان، شیما شریفی صبح روز سه شنبه ۲۴ بهمن ماه، همزمان با روز جهانی سرطان کودکان، در نشست خبری اظهار کرد: همزمان با روز جهانی سرطان کودکان، با توجه به الگوهای سازمان‌های بین‌المللی سعی داریم کمپین‌های اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در خصوص سرطان کودکان را نیز در استان خراسان رضوی اجرایی کنیم. در این راستا لازم است تا دستگاه‌های اجرایی پای کار بیایند تا ابعاد مختلف این مساله، از تغذیه کودکان گرفته تا انجام آزمایشات لازم و مراحل مراقبتی را به اطلاع مردم برسانیم. این بدان معنی است که باید رسانه‌ها و بیلبوردهای تبلیغاتی بیشتری در اختیار ما باشد تا به مردم نشان بدهیم مؤسسه‌ای وجود دارد که می‌تواند از کودکان مبتلا به سرطان تا ۱۸ سالگی مراقبت کند.

مدیرعامل موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان در خراسان با اشاره به اینکه سالانه ۴۲۹ هزار کودک و نوجوان در جهان به سرطان مبتلا می‌شوند افزود: تاکنون ۳۳ هزار کودک مبتلا به سرطان در کشور تحت درمان هستند که از این تعداد، ۴ هزار و ۲۵۰ کودک در خراسان هستند. می‌توان گفت روزانه ۶ نفر به تعداد کودکان مبتلا به سرطان در ایران اضافه می‌شود که می‌تواند هزینه‌های زیادی را تحمیل کند.

وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که با دسترسی به موقع به دارو و درمان مؤثر، می‌توانیم تا ۸۰ درصد از کودکان سرطانی را درمان کنیم. مؤسسات حمایت از کودکان سرطانی و پزشکان مجرب حاضر در کشور، درحال حاضر به خصوص در سرطان‌هایی که فراوانی بیشتری در بین مبتلایان دارند، حدود ۷۵ درصد درمان موفقیت آمیز و بهبود سرطان را در کودکان به سرانجام می‌رسانند. و این مهم به شرطی اتفاق می‌افتد که درمان و داروی مؤثر به موقع در اختیار کودکان باشد. لازم به ذکر است که از میان کودکان مبتلا به سرطان در استان بیشترین فراوانی مربوط به مبتلایان به سرطان خون است.

شریفی با اشاره به اینکه از استان‌های مختلف، از سیستان و بلوچستان گرفته تا مازندران برای درمان به مشهد مراجعه می‌کنند گفت: با توجه به همجواری با افغانستان، بیماران افغانستانی هم به مشهد مراجعه می‌کنند که رسیدگی به بیماران را با چالش‌هایی رو به رو می‌کند. همکاری دیگر دستگاه‌های اجرایی در این مسیر به ما کمک خواهد کرد. با توجه به اینکه هزینه بستری شدن ۸ کودک افغانستانی طی یک ماه در بیمارستان دکتر شیخ، معادل هزینه بستری شدن ۱۰۰ بیمار ایرانی در همان بازه زمانی است، انتظار ما این است که ادارات مرتبط در کنار ما باشند و فضایی ایجاد کنند تا کمک درمانی مؤثر داشته باشیم.

مدیرعامل موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان در خراسان گفت: تا سال ۱۴۰۱ مؤسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان خراسان از کودکان و نوجوانان تا سن ۱۶ سال حمایت می‌کرد اما در حال حاضر این عدد به ۱۸ سال رسیده است. هر بیماری که تا ۱۸ سالگی با برگه پاتولوژی به ما مراجعه کند مورد حمایت‌های درمانی و غیر درمانی خواهد بود. حمایت‌های غیر درمانی شامل بیمه، ایاب و ذهاب، هتلینگ و دیگر خدمات جانبی است. چراکه اگر بیمار در شهرستان باشد و هزینه رفت و آمد یا محل اسکان نداشته باشد، نمی‌تواند این خدمات درمانی و دارویی را دریافت کند. در کنار حمایت‌های دارویی و درمانی و دیگر هزینه‌ها، خدمات روانشناسی و مددکاری نیز به کودکان ارائه می‌شود.

وی تاکید کرد: امروز می‌توانیم به طور جد اعلام کنیم، هیچ کودک مبتلا به سرطانی در خراسان نداریم که برگه پاتولوژی را نیاورد و مورد حمایت ما قرار نگیرد و هیچ کودکی در استان نداریم که تحت حمایت مؤسسه نباشد.از هر ۱۰۰ واحد پولی که خیر به موسسه اهدا می‌کند، ۸۵ واحد هزینه دارو و درمان و ۱۵ واحد هزینه زیرساخت مؤسسه می‌شود. با این حال در سال ۱۴۰۱ بیشترین مشکلات ما در حوزه تأمین دارو بود، چراکه با کمبود و گرانی داروها رو به رو بودیم.

شریفی گفت: هزینه درمان هر کودک به‌طور متوسط در ماه ۶ میلیون تومان است. اما جدا این مورد هزینه جراحی‌ها ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان است. برای اینکه بیمار از تمام حمایت‌ها برخوردار باشد، مددکارهایی استخدام می‌کنیم که از همان ابتدا در کنار بیمار هستند. تمام مراحل درمان، از صدور بیمه تا گرفتن وقت رادیوتراپی توسط مددکار انجام می‌شود.

در ادامه مهدی مروج،  خیر و عضو هیئت مدیره مؤسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان در خراسان تاکید کرد: ۱۵۷۰ خیر از کودکان سرطانی در استان حمایت می‌کنند. خوشبختانه در ایران و استان تعداد خیرین زیاد است اما محدودیت‌ها و موانعی وجود دارد که انگیزه‌ها را از بین می‌برد.

خیر و عضو هیئت مدیره مؤسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان در خراسان افزود: درخواست ما این است که محدودیت‌های قانونی که در امور دارایی وجود دارد برطرف شود تا کمک رسانی خیرین به سازمان‌های مردم نهاد تسهیل شود.

در این نشست، رجب زاده، معاون مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی به خیرین و فعالین حوزه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان این وعده را داد که به زودی مشکلات و موانع قانونی، از جمله بروکراسی‌های اداری برطرف خواهد شد تا کمک خیرین به مؤسسات مورد نهاد تسهیل و انگیزه آن‌ها بیشتر شود.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.