رئیس کمیته امنیتی ستاد انتخابات خراسان رضوی گفت: تمام نقاط استان در وضعیت سفید و مهیا برای انتخابات قرار دارند. براساس سناریوهایی که تعریف کردیم و وضعیت‌هایی که عنوان کردیم، هیچ نقطه کانونی زرد یا نارنجی و قرمزی نداریم که مشکل تأمین امنیت داشته باشند.

وضعیت سفید خراسان رضوی برای برگزاری انتخابات

به گزارش قدس خراسان، صبح روز چهارشنبه، ۲۵ بهمن ماه، نشست خبری با موضوع انتخابات و تأمین امنیت انتخابات در مشهد برگزار شد.

دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات خراسان رضوی بیان کرد: برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۰۲۶ نفر توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت شدند که شامل ۹۰۱ نفر، یعنی ۸۸ درصد مرد و ۱۲۵ نفر معادل ۱۲ درصد زن هستند.

امیر فریدنیا با تاکید بر اینکه تا عصر ۲۴ بهمن ماه ۵۱ نفر انصرافی داشتیم گفت: آمار تأیید صلاحیت‌ها در مرحله شورای نگهبان ۵۹ درصد است و در ابتدای ماه روند تأیید صلاحیت‌ها به صورت کامل به پایان می‌رسد. ۱۸ نفر از افراد عدم احراز یا عدم تأیید شدند که فرصت اعتراض تمام شده و شورای نگهبان تا پایان ماه جاری اعلام نظر می‌کند.

وی بیان کرد: از ۲۸ نفری که برای مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کردند، ۱۱ نفر رد صلاحیت شدند و ۷ نفر انصراف دادند. در نهایت ۱۰ نفر از داوطلبان تأیید صلاحیت شدند که ۲ نفر به خارج از استان تغییر حوزه دادند و ۸ نفر به عنوان نامزدهای نهایی مجلس خبرگان باقی ماندند.

فریدنیا با اشاره به وجود ۳ هزار و ۵۶۲ شعبه ثابت و ۹۸۴ شعبه سیار در استان گفت: شماره ۱۱۷ یک شماره کشوری برای پاسخگویی به سوالات، شکایات و پیشنهادات است و شماره ثابت دبیرخانه استان ۳۸۵۹۸۰۴۰ نیز در اختیار شهروندان قرار دارد. در هفته گذشته بیش از ۵ میلیون برگه تعرفه اخذ رأی را همراه اقلام انتخاباتی از ستاد کشور تحویل گرفتیم که از اول اسفند به مدت چهار روز به کلیه شهرستان‌ها و مخازن انتخاباتی منتقل خواهد شد. تعرفه خبرگان و مجلس در یک برگه توزیع می‌شود.

رقابت ١٠۵ نفر برای هر کرسی مجلس در استان

وی تاکید کرد: تبلیغات مجلس خبرگان رهبری از ۲۵ بهمن شروع شده است و به مدت ۱۵ روز ادامه دارد. تا ۲۹ بهمن‌ماه مناظره‌های کاندیداهای مجلس نیز تمام می‌شود و ۲۸ و ۲۹ بهمن مناظره حوزه انتخاباتی مشهد ضبط خواهد شد.

فریدنیا با اشاره به برگزاری ۱۱ دوره آموزشی و دوره شبیه‌سازی روز اخذ رأی و روز قبل از آن گفت: در این دوره انتخابات شناسنامه ممهور نمی‌شود و افراد می‌توانند با کد ملی رأی دهند.

سخنگوی ستاد انتخابات خراسان رضوی در ادامه خبر داد: تاکنون از نمایندگان استان خراسان رضوی، آقای رحیمی جهان‌آبادی نماینده تربت جام و خانم چنارانی رد صلاحیت شدند. آقایان رزمیان مقدم و بحرینی نیز از تهران ثبت نام کردند که ممکن است تغییر حوزه دهند.

فریدنیا با اشاره به اینکه برای هر کرسی انتخابات مجلس در مشهد ۱۰۵ نفر به رقابت می‌پردازند گفت: هر نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی که ۲۰ درصد آرا را اخذ کند می‌تواند وارد مجلس شود. در خصوص مجلس خبرگان نیز برتری نسبی داوطلبان مدنظر است.

کمیته رصد نارضایتی‌ها پیگیر اعتراضات مردم

پس از آن رئیس کمیته امنیتی ستاد انتخابات استان نیز در این نشست بیان کرد: با به صدا در آمدن زنگ انتخابات در خراسان رضوی، کمیته‌های ذیل ستاد انتخابات فعال شدند و در همین راستا ماموریت‌هایی به کمیته امنیتی محول شد. آنچه برای ما در تشکیل این کمیته مهم بوده این است که بتوانیم به مأموریت اصلی خود براساس چهار مؤلفه مورد تاکید مقام معظم رهبری بپردازیم و بستر امن و مناسبی را ایجاد کنیم.

محمدرضا دبیری افزود: این مولفه‌ها شامل مشارکت، رقابت، نظارت و سلامت است که اگر پایه امنیتی مناسب و فضای آرامش بخشی بر این حوزه‌ها حاکم نباشد، چالش‌هایی را در امر برگزاری انتخابات خواهیم داشت. ایمن سازی و ارامش بخشی برای رقم خوردن حماسه سازی بزرگ، مأموریت کمیته امنیتی است.

وی با تاکید بر اینکه در سه وضعیت قبل، حین و بعد از انتخابات باید موضوعات را دنبال می‌کردیم گفت: بر این اساس تلاش کردیم از سایر ظرفیت‌های ذیل شورای تأمین در مأموریت‌های تخصصی انتخابات کمک بگیریم و با نگاه آینده پژوهی کمیسیون‌ها و کارگروه‌های ذیل شورای تأمین فعال شدند. در نتیجه برای ۱۲ حوزه انتخابیه استان یک اطلس امنیتی تهیه و مأموریت تمام ارکان تأمین امنیت انتخابات را تشریح کردیم.

دبیری در ادامه بیان کرد: برای برقراری امنیت قبل از انتخابات لازم بود حوزه‌های ناامنی را بشناسیم. پرداختن به نارضایتی عمومی در سطح استان در اثر انباشت مطالبات از گذشته و در نتیجه ان حرکت‌های اعتراضی و اردوکشی خیابانی از جمله این اقدامات بود. در کمیته رصد و پایش نارضایتی‌ها، تا جایی که می‌توانستیم با مکلف سازی مدیران استانی زمینه را فراهم کردیم تا مسؤلین پاسخگو باشند. خروجی این عملکرد به گونه‌ای بود که تجمعات اعتراضی در مورد مطالبات صنفی نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد کاهش داشته است.

افزایش رشد کشف سلاح و مهمات برای افزایش امنیت انتخابات

وی به مساله قاچاق سلاح و مهمات که زمینه ساز ناامنی است نیز اشاره کرد و گفت: متأسفانه شاهد افزایش منازعات اجتماعی و فردی و روی آوردن اراذل و اوباش به سلاح سرد و گرم بودیم. در این راستا کمیسیون مبارزه با قاچاق سلاح و مهمات فعالیت بیشتری داشت و گامی رو به جلو برداشتیم. در زمینه کشف سلاح نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد رشد داشتیم. همچنین در حوزه کشف مهمات رشد ۶۵ درصدی را شاهد بودیم. از ابتدای سال تاکنون ۱۶ هزار و ۴۵۸ مهمات جنگی و شورشی و ۱۵ هزار و ۷۳۶ مهمات شکاری کشف شدند. ضمن این که در همین بازه زمانی، ۱۳۲۳ سلاح شکاری و ۲۹۰ مورد سلاح جنگی، در مجموع ۱۶۱۳ سلاح کشف شده است.

دبیری انتخابات سال جاری را متمایز از انتخابات گذشته دانست و گفت: چند ویژگی انتخابات پیش رو را متمایز می‌کند. نخست آنکه این انتخابات اولین انتخابات بعد از جنگ ترکیبی دشمن است و همچنان با موج شدید تهدیدات در شرق کشور همراه است. گروه‌های معاند با اقدامات خود سعی می‌کنند با تشکیک در انتخابات به رقمی که می‌خواهند برسند و مشارکت را به ۱۰ درصد برسانند. با تدابیری که ستاد انتخابات استان اتخاذ کرد و دستور استاندار مبنی بر شکل گیری قرارگاه جهاد تبیین، اتفاقات خوبی افتاده و روز به روز اثربخشی آن افزوده می‌شود.

وی افزود: گروه‌های تجزیه طلب استان فعالیت خود را بیشتر کردند و لازم بود اتفاقات جدی رقم بخورد. گروه‌های تروریستی مرز شرقی نیز به دنبال سهم خواهی در بحث امنیتی انتخابات بودند. گروه‌های براندازی ریز و درشت نیز سعی داشتند در انتخابات تأثیر بگذارند.

رئیس کمیته امنیتی ستاد انتخابات استان تاکید کرد: انتخابات در چنین شرایطی اجرا می‌شود و نیازمند یک آرایش امنیتی مناسب است. قرارگاه انتظامی امام علی (ع)، قرارگاه امنیتی سپاه و شورای هماهنگی اطلاعات سه ظرفیت فضای امنیتی هستند که به امنیت انتخابات رسیدگی می‌کنند. براساس طرح اطلس امنیتی در ۱۲ حوزه انتخابیه در سطح استان، استان را به ۵ پیکره شمال، جنوب، غرب، مرکز و حوزه حساس‌تر تقسیم و مؤلفه‌های امنیتی را در این ۵ پیکره تعریف کردیم.

وی با اشاره به اینکه برخی شعب اخذ رأی امنیتی تعریف شدند گفت: برای این شعب، طرح انتظامی مشخص ترتیب دیدیم. یگان‌های انتظامی ما نیز مأموریت یافتند تا در دو سطح فعالیت کنند. ۷۰ درصد نیروها به امر انتخابات و ۳۰ درصد به ماموریت‌هایی تخصصی خود می‌پردازند. ضمن اینکه برای انتخابات یگان‌های تکاوری، ویژه و هوایی فراجا را در ۱۲ حوزه داریم. مأموریت‌های تخصصی پلیس در حوزه‌های مختلف نیز طبق گذشته انجام می‌شود.

دبیری گفت: شاکله جامعه اطلاعاتی ما در کمیته امنیتی شامل سپاه امام رضا (ع) قرارگاه منطقه‌ای ثامن‌الائمه (ع)، قرارگاه انصار، وزارت امور خارجه، بخش قضائی و سپاه قدس هستند که آخرین برآوردهای امنیتی خود را ارائه می‌کنند و براساس این برآوردها تصمیماتی اتخاذ می‌شود. نیروهای مرزبانی نیز جدا از مأموریت‌های تخصصی برای تأمین امنیت پایدار مرزها با یگان‌های ارتش به عنوان پشتیبانی، در هماهنگی کامل هستند.

وی در پایان تاکید کرد: تمام نقاط استان در وضعیت سفید و مهیا برای انتخابات قرار دارند. براساس سناریوهایی که تعریف کردیم و وضعیت‌هایی که عنوان کردیم، هیچ نقطه کانونی زرد یا نارنجی و قرمزی نداریم که مشکل تأمین امنیت داشته باشند.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.