وزیر امور خارجه آلمان با تاکید بر اینکه اروپا باید بتواند صرف نظر از اینکه چه کسی در ایالات متحده قدرت دارد بهتر از خود دفاع کند خواستار تشکیل اتحادیه دفاعی اروپایی شد.

درخواست آلمان برای تشکیل اتحادیه دفاعی اروپایی

 آنالنا بائر بوک، وزیر امور خارجه آلمان  خواستار تشکیل اتحادیه دفاعی اروپایی شده است. وی تاکید کرد: اروپا باید بتواند صرف نظر از اینکه چه کسی در ایالات متحده قدرت دارد بهتر از خود دفاع کند.

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان همچنین  خواستار افزایش میان مدت ۱۰۰ میلیارد یورویی صندوق ویژه ارتش آلمان شده است.  وی قبل از شروع کنفرانس امنیتی مونیخ، خواستار همکاری بیشتر اروپا در زمینه دفاع شد. این مقام آلمانی گفت: "در چند سال آینده دیگر فقط  مسئله حمایت نظامی از اوکراین  مطرح نخواهد بود. ما اروپایی ها باید بتوانیم بهتر از خود دفاع کنیم."

به گفته بائربوک، ما در نهایت به یک اتحادیه امنیتی و دفاعی نیاز داریم که ستون اروپایی را در ناتو تقویت کند. وی گفت:  این امر در مقیاس اندازه اقتصادی ما، و صرف نظر از اینکه چه کسی در ایالات متحده حکومت می کند باید انجام شود. به گفته بائربوک سرمایه گذاری در این «پروژه نسلی» نمی تواند مشمول بودجه یک ساله و ترمز بدهی باشد. وی خواستار خرید، توسعه و همکاری صنعتی استراتژیک مشترک اروپا شد.  وی افزود: هر کشور اتحادیه اروپا می‌تواند به «نقاط قوت ملی ویژه» خود کمک کند. برای آلمان، وی به دانش آلمان در دفاع هوایی یا ارتش اشاره کرد.

تهدید اخیر "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، که به دنبال انتخاب مجدد است، مبنی بر انکار کمک نظامی به اعضای متخلف ناتو، به بحث در مورد افزایش هزینه های دفاعی بلندمدت دامن زده است. بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان هم  از افزایش دائمی بودجه دفاعی آلمان در این شرایط حمایت کرده و گفته است که  صندوق ویژه دیگر گزینه "مورد علاقه" او نیست.

"استفن هبستریت"، سخنگوی دولت آلمان هم  روز چهارشنبه تاکید کرد که هدف دو درصدی ناتو باید پس از سال ۲۰۲۸ و انقضای ۱۰۰ میلیارد یورو وام ویژه از بودجه عادی فدرال محقق شود. در سال ۲۰۲۴، آلمان با افزودن بودجه از بودجه فدرال و وجوه ویژه، به هدف کشورهای ناتو مبنی بر صرف دو درصد از تولیدات اقتصادی خود در امور دفاعی دست خواهد یافت.

"بوریس پیستوریوس"، وزیر دفاع آلمان هم  در روز پنجشنبه اشاره کرد که با  اختصاص دو درصد تولید ناخالص داخلی به بودجه دفاعی   صحبت در مورد تقسیم بار آسان تر است.

پیستوریوس سعی کرد  این مشارکت آلمان را صرفا به عنوان واکنشی به رئیس جمهور احتمالی دونالد ترامپ معرفی نکند. او گفت: اروپا باید بیشتر برای دفاع خود انجام دهد، صرف نظر از اینکه بعد از ژانویه ۲۰۲۵ چه کسی در کاخ سفید خواهد بود.  به گفته وی آمریکا در هر صورت تعهد خود را در اقیانوس آرام افزایش خواهد داد.

 وزیر دفاع آلمان همچنین گفت: تقسیم بار تنها به پول اشاره نمی کند، بلکه به مهارت ها و تعهدات نیز اشاره دارد. پیستوریوس گفت: "هدف ما باید این باشد که همراه با دیگران، ستون فقرات بازدارندگی و دفاع متعارف در اروپا باشیم."

علاوه بر این، به گفته پیستوریوس، آلمان می‌خواهد به عنوان یک مرکز لجستیک در اروپا عمل کند.  وی تاکید کرد: این مسئله  در چند هفته آینده در طول رزمایش بزرگ ناتو "مدافع استوار" آزمایش خواهد شد، زمانی که انتظار می رود بیش از ۳۰۰۰۰ سرباز آمریکایی از اقیانوس اطلس و مهمتر از همه از بنادر دریای شمال عبور کنند و از طریق آلمان به منطقه استقرار در لهستان برسند.

دولت‌های برلین، لاهه و ورشو اخیراً توافق کردند که یک «راهروی نمونه» برای این منظور بسازند. هدف تسریع تردد مرزی از طریق رویه های یکسان و تبادل امن اطلاعات و همچنین ایجاد گزینه های پارکینگ و سوخت گیری در طول مسیرها است.

وزیر دفاع آلمان اخیرا همچنین در واکنش به اظهارات اخیر ضد ناتوی دونالد ترامپ ضمن خطرناک دانستن این مواضع گفت که اروپا باید انتظار هر چیزی را داشته باشد و بیشتر در زمینه دفاع از خود تلاش کند.

وزیر دفاع آلمان هشدار داد فارغ از اینکه رئیس جمهور بعدی آمریکا چه کسی خواهد بود، آلمان و اروپا باید تکالیف خود را انجام دهند. 

اخیرا برای اولین بار در سه دهه گذشته دولت آلمان به ناتو گزارش داد که به هزینه دفاعی برنامه‌ریزی شده دو درصد از تولید ناخالص داخلی در سال جاری میلادی دست می یابد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.