منابع خبری از احتمال تعویق زمان برگزاری نشست فرمول صلح زلنسکی خبر دادند زیرا چین و برخی کشورهای غیرغربی تمایلی به شرکت در این نشست ندارند.

بی‌میلی چین و کشورهای غیرغربی به شرکت در نشست فرمول صلح زلنسکی

به گزارش قدس آنلاین، اوکراین اصرار دارد که این نشست در ماه آینده (مارس) برگزار شود اما به دلیل بی‌میلی سران بسیاری از کشورهای غیرغربی برای حضور در این نشست، احتمالاً تاریخ آن به ماه آوریل یا مه به تعویق خواهد افتاد.

از سوی دیگر سوئیس پیش‌تر از آمادگی خود برای پذیرایی از این نشست خبر داده بود و با دیپلمات‌های چین و برخی از کشورها از جمله هند، برزیل و آفریقای جنوبی تماس گرفته تا از میزان تمایل آنها به شرکت در این نشست آگاه شود.

در این پیوند وانگ یی وزیر خارجه چین در کنفرانس امنیتی مونیخ با بیان اینکه پکن تا به حال کارهای سازنده زیادی انجام داده و همچنان سعی دارد به ایفای نقشی سازنده در این زمینه ادامه دهد، تاکید کرد: در حال حاضر شرایط برای مذاکرات صلح مناسب نیست و حل بحران میان روسیه و اوکراین هم موضوعی نیست که بر عهده پکن باشد.

علاوه بر این، چین و چندین کشور دیگر بر حضور نمایندگان روسیه بر سر میز مذاکره اصرار دارند اما اوکراین تاکنون این پیشنهاد را رد کرده چرا که امیدوار است ابتدا حمایت بیشتری از فرمول صلح زلنسکی کسب کند.

گفتنی است؛ ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در نوامبر ۲۰۲۲ در سخنرانی ویدئویی خود برای نشست گروه ۲۰ از طرح صلح خود رونمایی کرد.

پس از آن، کی‌یف به طور فعال شروع به ترویج این طرح صلح کرد و از بحث در مورد طرح‌های صلح پیشنهاد شده توسط طرف‌های ثالث خودداری و پیشنهادهای میانجیگرانه را رد کرد.

در همین ارتباط جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز پیشتر گفته بود که اتحادیه اروپا به جز طرح صلح زلنسکی هیچ پیشنهاد دیگری را برای حل مناقشه در اوکراین بررسی نخواهد کرد.

این در حالی است به گفته ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه، مسکو همیشه از راه‌حل‌های دیپلماتیک برای حل و فصل درگیری اوکراین استقبال کرده اما رژیم کی‌یف با تصویب یک قانون، تمامی مذاکرات با روسیه را قطع و ممنوع اعلام کرده است.

رئیس جمهور اوکراین در طرح پیشنهادی خود برای برقراری صلح با اشاره به اینکه این طرح صلح شامل ۱۰ موضوع است، گفت: امنیت هسته‌ای اوکراین، بازگشت دوباره حاکمیت ارضی این کشور، تبادل اسرای جنگی و نیز امنیت انرژی از سوی روسیه از جمله این موضوعات است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.