فرماندار مشهد گفت: تدوین برنامه عملیاتی در تامین آب مشهد برای ماه‌های گرم سال ضرورت دارد.

نیازمند برنامه عملیاتی برای مقابله با کمبود آب هستیم

به گزارش قدس خراسان، محسن داوری در قرارگاه عملیاتی آب که صبح امروز با حضور مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی در محل فرمانداری مشهد برگزار شد ضمن تاکید بر تدوین برنامه ریزی در تأمین آب مشهد برای ماه‌های گرم سال عنوان کرد: با توجه به کمی بارش‌ها و کمبود در تأمین آب شرب مشهد آب و فاضلاب مشهد و آب منطقه‌ای ملزم هستند در جلسه آینده این قرارگاه به ارائه گزارش پیشرفت برنامه‌های خود و راه کارهای قابل بررسی در مورد تأمین ۶ هزار لیتر در ثانیه کسری آب شرب مشهد بپردازند تا اقدامات لازم برای تأمین آب قبل از تشدید هرگونه بحرانی آغاز شود.

وی افزود: تجربه نشان داده وضعیت مطلوبی بالاتر از شرایط حال حاضر در تأمین آب نخواهیم داشت و باید مشخص شود در ماه‌های اردیبهشت، خرداد مشکلی در تأمین آب مشهد داریم یا نه و اگر در این ماه‌ها کمبودی نداریم آیا در تیرماه هم شرایط پایدار است؟ و باید گفت ما هنوز به شرایط مطلوب نرسیده ایم که بگوییم در تأمین آب مشهد در ماه‌های پیش رو حتی اگر بارندگی هم نشود برنامه ریزی لازم انجام شده است و این یکی از مصوبات مورد بررسی در جلسه بعد قرارگاه خواهد بود.

قطع آب مشترکان پر مصرف حقیقی و حقوقی

فرماندار مشهد در ادامه ضمن تاکید بر صرفه جویی و جلوگیری از هدر رفت در هر شکلی خواستار ارائه گزارش دستگاه‌های اجرایی درباره برخورد با چاه‌های غیرمجاز و مشترکان پرمصرف حقیقی و حقوقی شد و تصریح کرد: لازم است مراکزی که مجوز موقت دریافت آب دارند مانند باغ ویلاهای غیرمجاز به دلیل اینکه ضرورتی برای تأمین آب این محل‌ها با توجه به کاربری آنها و کمبود شدید منابع تأمین آب مشهد وجود ندارد، آب این محل‌ها قطع شود.

داوری با اشاره به ظرفیت رسانه‌ها در اطلاع رسانی و کمک گرفتن از مردم در مصرف درست و بهینه آب خاطر نشان کرد: در جلسه‌ای که با رسانه‌ها داشته ایم اعلام شده که پای کار هستند و با توجه ضریب نفوذی که در مردم دارند می‌توانند در عبور از این بحران کمک کننده باشند و باید از این پتانسیل به خوبی استفاده کرد.

سیلابی به پشت سده‌های مشهد نرسیده است

در این جلسه که بررسی اجرای مصوبات جلسه قبل در دستور کار بود، هر دستگاه اجرایی به ارائه توضیحات در خصوص تکالیف مشخص شده خود پرداخت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ضمن ارائه گزارشی از بارندگی‌های چند روز گذشته عنوان کرد: طبق آخرین گزارش ثبت شده تا ساعت ۹ صبح روز گذشته، میزان بارندگی در شهر مشهد ۵۵ میلیمتر بوده که نسبت به بارش ۴۳ میلیمتری سال گذشته افزایش داشته اما نسبت به میانگین بارش ۹۷ میلیمتری در دراز مدت شاهد کاهش حجم بارندگی هستیم.

حسین اسماعیلیان ادامه داد: متأسفانه طبق گزارش‌های اعلام شده در این مدت هیچ سیلابی وارد سدهای مشهد نشده تا بر حجم ذخایر این سدها اضافه شود.

وی افزود: حجم سد دوستی به ۴ و نیم درصد رسیده و ۳ سد دیگر شهر مشهد به صورت میانگین ۱۰ درصد ذخیره آب دارند و عقب ماندگی حدود دو ماه و نیمه در اجرای پروژه‌های تأمین آب به دلیل کمبود اعتبارات داریم به صورتی که از شهریور سال گذشته تاکنون ۳۰ میلیارد تومان اعتبار منظور شده و باید گفت در این زمینه چالش جدی وجود دارد و اگر تزریق نقدینگی به موقع صورت بگیرد این عقب ماندگی جبران خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ضمن اشاره به بودجه تخصیص داده شده تشریح کرد: از حدود ۱۹ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده برای تأمین مالی پروژه‌های تأمین آب مشهد توسط سازمان برنامه و بودجه استان تنها ۳ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده که لازم است اقدامات لازم جهت این تأمین اعتبار انجام شود که در ادامه فرماندار مشهد دستورات لام جهت تسهیل در این امر صادر کرد.

در ادامه آبفای مشهد در پیگیری مصوبه جلسات گذشته مبنی بر برخورد با شش دستگاه اجرایی شناسایی شده که جزو مشترکان پرمصرف بودند توضیح داد: در پایش انجام شده با قطع اولیه آب این دستگاه‌ها هر چند میزان مصرف آنها به ظرفیت مشخص شده هنوز نرسیده اما کاهش چشمگیری داشته است.

ارائه گزارش در مورد حفاری چاه‌های عمیق در روستاهای شهرستان مشهد جایگزین مسیر خط اتصال سد دوستی از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود که مشخص شد از ۳۴ پروژه در دست اقدام ۱۵ پروژه در بخش رضویه و ۱۸ پروژه در بخش مرکزی در حال اجرا است که از این تعداد ۳ پروژه در بخش رضویه و ۸ پروژه در بخش مرکزی به اتمام رسیده و کمبود منابع، تملک زمین و اخذ مجوز حفاری از چالش‌ها و موانع اتمام سایر پروژه‌ها است.

مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان یکی دیگر از موارد بود که برای تعیین تکلیف شرایط ناظران در پروژه‌های ساخت و ساز مورد بحث قرار گرفت تا با تعیین تکلیف این موضوع از هرگونه هدر رفت آب شرب در ساختمان‌ها و منازل مسکونی پیشگیری شود.

استفاده از ظرفیت مدارس و معلمان در انجام کارهای تبلیغی برای بهینه سازی مصرف آب از دیگر مصوبات مورد بحث بود که با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته با مدیران نواحی آموزش و پرورش قرار است دیوار نویسی و برگزاری جلسات توجیهی برای معلمان در دست اقدام باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.