رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تاکید بر ممنوعیت تبلیغ دخانیات، در عین حال از نامه‌نگاری با سازمان صدا و سمیا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های مربوطه جهت جلوگیری از تبلیغ سیگار در شبکه نمایش خانگی خبر داد.

انتقاد از تبلیغ دخانیات در شبکه نمایش خانگی / مخالفت با فروش سیگار در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

جعفر جندقی با بیان اینکه مصرف هر شکلی از سیگار و دخانیات برای بدن مضر است، گفت: اگرچه مصرف دخانیات برای سلامتی خطرناک است اما مصرف‌کنندگان دخانیات در کشور حضور دارند.   با توجه به اینکه دخانیات در کشور مصرف می‌شود، بخش خصوصی و دولتی در زمینه تولید و پخش دخانیات فعالیت می‌کنند.

ممنوعیت تبلیغ دخانیات حتی بر روی پاکت‌های سیگار

وی با بیان اینکه تمام  عرضه‌کنندگان دخانیات باید براساس «قانون جامع کنترل دخانیات» فعالیت کنند، خاطرنشان کرد: هرگونه تبلیغ برای مصرف دخانیات ممنوع است؛ حتی اگر روی پاکت سیگار باشد. کمیته‌ای در ارتباط با دخانیات تشکیل شده که در ارتباط با  مسائل مختلف مانند تصاویر روی پاکت‌های سیگار تصمیم می‌گیرد. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از طریق «ستاد کشوری کنترل دخانیات» نسبت به کنترل مصرف دخانیات اقدام و اجرای مصوبات را پیگیری می‌کند.  

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره ممنوعیت تبلیغ  مصرف دخانیات افزود: هر مولفه‌ای مانند تابلو بر اساس ابعاد دلخواه توزیع‌کننده، استفاده از نور و روشنایی در باکس‌های سیگار و استفاده از  ابزارهایی مانند  قلیان در ویترین فروشگاه‌ها، حکم تبلیغ برای مصرف دخانیات به حساب می‌آیند و وزارت بهداشت با تمام این موارد مخالف است. وزارت بهداشت با استفاده از اهرم‌های نظارتی خود با هرگونه تبلیغ برای مصرف سیگار و دخانیات برخورد می‌کند.

مخالفت وزارت بهداشت با فروش سیگار در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

وی ادامه داد: برخی افراد موضوع فروش سیگار در فروشگاه‌های زنجیره‌ای را  پیگیری می‌کنند؛ اما وزارت بهداشت با فروش دخانیات و سیگار در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مخالفت می‌کند. اگر در مراکز عرضه و فروش مواد غذایی، با فروش سیگار مواجه شویم با این موضوع برخورد می‌کنیم.   

وی با بیان اینکه سریال‌های نمایش خانگی نسبت به تبلیغ دخانیات اقدام می‌کنند، اظهار کرد: خانواده‌ها نسبت به این موضوع انتقاداتی وارد کرده‌اند و در ارتباط با این موضوع با وزارت بهداشت تماس گرفته‌اند. خانواده‌ها از وزارت بهداشت درخواست کرده‌اند موضوع مصرف و تبلیغ دخانیات در سریال‌های نمایش خانگی را پیگیری کنیم.  

نامه‌نگاری وزارت بهداشت برای جلوگیری از تبلیغ دخانیات در شبکه نمایش خانگی

جندقی ادامه داد: موضوع تبلیغات دخانیات در سریال‌های نمایش خانگی در کانون توجه وزارت بهداشت قرار گرفته و به این موضوع رسیدگی کرده‌ایم. در وزارت بهداشت نامه‌ای خطاب به روسای سازمان صدا و سمیا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های اجرایی نوشته‌ایم که با استفاده از اهرم‌های نظارتی خود از تبلیغ سیگار در شبکه نمایش خانگی جلوگیری کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.