رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی گفت: امیدواریم که نخبگان هم به کمک مردم بروند چراکه این تعداد کثیر داوطلب کار را برای مردم مشکل می‌کند و تشخیص اصلح سخت است. مردم با کسانی که اعتماد دارند همفکری و افراد قوی را شناسایی کنند.

امسال کار مردم برای انتخاب فرد اصلح سخت‌تر است

به گزارش قدس خراسان، محمدکمال سروی‌ها صبح روز دوشنبه، ۳۰ بهمن با حضور در استودیو انتخابات به تشریح آخرین وضعیت انتخابات در استان پرداخت و در ادامه اظهار کرد: بررسی صلاحیت کاندیداها توسط شورای نگهبان امروز به اتمام رسید و نهایتاً تا فردا اعلام می‌شود. ۱۹ بهمن نتیجه بررسی‌ها آمده بود اما بررسی چند موردی که در مرحله آخر با عدم تأیید و احراز مواجهه بودند دیروز به پایان رسید و امیدوارم به زودی در مرحله تبلیغات شاهد شور گسترده فضای انتخابات باشیم.

وی ادامه داد: براساس قانون جدید انتخابات که ملاک کار ما بود، به دو دلیل تأیید شدگان بیشتر و عدم احرازهای کمتری داشتیم. نخست آنکه طبق قانون باید با داوطلبان جلسه برگزار و دلایل عدم تأیید را توضیح می‌دادیم و افراد نیز توضیحات و مدارک خود را ارائه می‌دادند که این جلسات توانست تا حد زیادی ابهامات را برطرف کند. روزانه حدود ۷۰ نفر از داوطلبان را دعوت و جلسه استماع برگزار می‌کردیم. بعد از این جلسات پرونده افراد مجدد بررسی و بسیاری از افراد در این مرحله تأیید صلاحیت شدند.

سروی‌ها افزایش زمان بررسی صلاحیت‌ها را دیگر دلیل بیشتر شدن کاندیداها عنوان کرد و گفت: در گذشته ۲۰ روز زمان بررسی داشتیم اما امسال زمان بررسی پرونده داوطلبان از زمان پیش ثبت نام، حدود ۲۰۰ روز بود. در نتیجه ۱۰۱۹ نفر در خراسان رضوی تأیید صلاحیت شدند که ۵۲۰ نفر مربوط به شهرستان مشهد هستند. تعداد داوطلبان نمایندگی مجلس در مشهد دوبرابر میانگین کشوری است و برای هر کرسی انتخاباتی ۱۰۴ نفر رقابت می‌کنند. ۱۲۰ نفر از بانوان در خراسان‌رضوی نیز برای نمایندگی مجلس تأیید صلاحیت شدند.

وی در ادامه بیان کرد: امیدواریم مردم که مهمترین وظیفه را دارند، نقش خود را به خوبی ایفا کنند. شورای نگهبان باید حداقل‌های قانونی را برای تأیید صلاحیت افراد در نظر بگیرد. قانون اجازه نمی‌دهد ما صرفاً دنبال تأیید نخبگان باشیم. همه ۱۰۱۹ داوطلب نمایندگی مجلس در استان در یک سطح نیستند و خیلی‌ها تجربه اجرایی ندارند. اما در بین این‌ها کسانی هستند که تجربه، تالیفات و پژوهش‌های ارزشمندی دارند. قانون انتخاب فرد اصلح و نخبه را به عهده مردم گذاشته است تا انتخاب کنند. علت اینکه برخی معضلات معیشتی جامعه بعد از گذشت ۴۵ سال از انقلاب برطرف نشده، به مجلس برمی‌گردد. باید مجلس دقیق‌تری داشته باشیم که به هر موضوعی اشراف داشته باشد و برای همه معضلات میدان‌داری کند. این قدرت را قانون به مجلس شورای اسلامی داده و اگر مجلس ما قوی باشد، رفاه عمومی در کمتر از دو سال در کشور ایجاد می‌شود.

سروی‌ها با بیان اینکه از همه گرایش‌های سیاسی در بین نامزدها حضور دارند گفت: ۵۵ نفر از اصلاح‌طلبان، ۱۶۱ نفر از اصولگرایان و ۳۵ نفر از حزب اعتدال در میان نامزدهای انتخاباتی استان حضور دارند. بدین ترتیب بخش اعظم نامزدهای این دوره، یعنی ۵۲۰ نفر را افراد مستقل که گرایش سیاسی مشخصی اعلام نکردند تشکیل می‌دهند. امیدواریم که نخبگان هم به کمک مردم بروند چراکه این تعداد کثیر داوطلب کار را برای مردم مشکل می‌کند و تشخیص اصلح سخت است. مردم با کسانی که اعتماد دارند همفکری و افراد قوی را شناسایی کنند. شناسایی افراد قوی و اصلح مهمترین نقش مردم است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی بیان کرد: صداوسیما در حوزه تبلیغات قوی وارد شده و ۱۲ کانال انتخاباتی برای حوزه خراسان رضوی ایجاد کرده است. در این شبکه‌ها هر یک از نامزدهای انتخاباتی می‌توانند خود را معرفی و برنامه‌های خود را مطرح کنند.

وی در خصوص پیش‌بینی‌ها پیرامون مشارکت مردمی در استان بیان کرد: همواره مشارکت در خراسان‌رضوی از میانگین کشوری بالاتر بوده است. طبق بررسی‌ها و نظرسنجی‌های انجام شده توسط دانشگاه‌ها، صداوسیما و وزارت اطلاعات، مشارکت در شهرستان‌ها مانند میانگین گذشته و بین ۵۵ تا ۶۰ درصد است. البته فرمانداران امیدوارند از میانگین قبلی عبور کنیم.

حضور ۴۰۰ رأی اولی در فریمان

همچنین فرماندار فریمان نیز با حضور در استودیو انتخابات به تشریح وضعیت این شهرستان در آستانه انتخابات پرداخت و گفت: از ۶۹ نفری که ثبت‌نام کرده بودند ۴۷ نفر توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند که از سوم اسفندماه به رقابت می‌پردازند.این کاندیداها در حوزه انتخابیه فریمان، سرخس، احمدآباد و نظریه رقابت خواهند داشت.

حمید اکبری گفت: در مجموع ۷۶ شعبه اخذ رأی در حوزه فریمان، قلندرآباد و بخش مرکزی در نظر گرفته شده است که از این تعداد ۴۵ شعبه ثابت و ۳۱ شعبه سیار است.

وی با بیان اینکه ۷۰ هزار نفر از جمعیت فریمان واجد شرایط رأی دادن هستند افزود: تاکنون ۷ جلسه آموزشی توجیهی و ۲۸ جلسه هیئت اجرایی برای عوامل اجرایی برگزار شده است. در حوزه جهاد تبیین و مشارکت مردمی نیز جلساتی در شهرستان با محوریت تشکیل قرارگاه جهاد تبیین و اعزام مبلّغان صورت گرفته که تا با پاسخگویی شاهد حضور پرشور مردم باشیم. ضمن اینکه حضور پرشور مردم فریمان در راهپیمایی ۲۲ بهمن ثابت کرد که ۱۱ اسفند ماه، حضور حماسی خواهند داشت. علاوه بر این سلسله جلسات تبیینی با حضور اقشار مختلف از نخبگان اعم از دانش‌آموزان، دانشجویان و اساتید در دستورکار است. همچنین برای رفع شبهات دانش‌آموزان اعزام سخنران به مدارس و تبیین و روشنگری برنامه ریزی شده است.

اکبری افزود: بزرگ‌ترین عملیات میدانی جهاد تبیین دانش‌آموزان در طرح «۱۴ صفر ۲» در مدارس در حال برگزاری است. در فریمان ۴۰۰ دانش‌آموز رأی اولی داریم و از آن‌ها در عوامل اجرایی صندوق‌های رأی استفاده کردیم تا این عامل، انگیزه‌ای برای مشارکت آن‌ها در فعالیت‌های اجتماعی باشد. در حوزه پشتیبانی نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است تا در روز رأی‌گیری، با کمبود امکانات و تجهیزات مواجه نباشیم.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.