ارسلان محمدی کارشناس اقتصادی گفت: رویکرد ضدتوسعه ای و ضد شفافیت افزایش مالیات بر ارزش افزوده منجر به فشارهای تورمی، کاهش هزینه های مصرف کننده و کاهش سرمایه گذاری در بخش تولیدی خواهد شد. این وضعیت از دو طریق برای مردم و تولید کشور باخت باخت خواهد شد.

گفت‌وگوی کارشناسی قدس درباره تصمیمی که نسخه تولید و مردم را می‌پیچد!

کارشناس اقتصادی در رابطه با وضعیت بد مالیات ستانی از بخش های شفاف و مولد اقتصاد در گفت و گو با قدس گفت: نظام مالیاتی با مشکل عدالت مالیاتی روبرو است و اخذ مالیات از تولید کشور و همچنین مصرف مردم بسیار غلط و ضدتوسعه است. اقدام اخیر مجلس و دولت نیز در ازایش مالیات بر ارزش افزوده که نوعی مالیات بر مصرف است موجب تشدید فشار بر مردم در این شرایط رکود تورمی خواهد شد. افزایش این یک مالیات یک اثر تنازلی بسیار بد بر مردم ضعیف جامعه دارد زیرا افراد کم درآمد تمایل دارند نسبت بیشتری از درآمد خود را صرف کالاها و خدمات مشمول مالیات بر ارزش افزوده کنند، به این معنی که بار مالیاتی نسبتاً بالاتری را در مقایسه با افراد با درآمد بالاتر متحمل می شوند.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های اصلی مربوط به مالیات بر ارزش افزوده، عدالت در توزیع بار مالیاتی است. از آنجایی که گروه های کم درآمد مجبور هستند سهم بیشتری از درآمد خود را صرف مصرف کنند، در نهایت درصد بیشتری از درآمد خود را در مقایسه با افراد با درآمد بالاتر به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می کنند.

محمدی گفت: همچنین هنگامی که مالیات بر ارزش افزوده برای همه کالاها و خدمات افزایش می یابد، انگیزه ای برای مشاغل شفاف اقتصاد نیز ایجاد خواهد کرد تا از پرداخت مالیات اجتناب کنند. پیچیدگی قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز می تواند نگران کننده باشد، زیرا می تواند مشاغل و افراد را سردرگم کند و منجر به اشتباهاتی در رعایت آنها شود و حتی محصولاتی که معافیت مالیاتی دارند نیز مشمول تشدید قیمتی و تورم حاصل از افزایش مالیات بر ارزش افزوده خواهند شد.

این کارشناس اقتصادی در رابطه با اثرات ضدتولیدی مالیات بر ارزش افزوده گفت: در یک محیط رکودی، افزایش مالیات بر ارزش افزوده می تواند فشارهای تورمی را تشدید کند و هزینه های مصرف کننده را کاهش دهد و منجر به کاهش رشد اقتصادی شود. در سمت تقاضا، افزایش مالیات بر ارزش افزوده می تواند منجر به افزایش قیمت کالاها و خدمات شود که می تواند قدرت خرید مصرف کننده و مخارج اختیاری را کاهش دهد. این می تواند تأثیر منفی بر مشاغل، به ویژه شرکت های کوچک و متوسط که به تقاضای مصرف کنندگان برای محصولات و خدمات خود متکی هستند، داشته باشد. کاهش هزینه های مصرف کننده می تواند منجر به کندی فعالیت اقتصادی شود و به طور بالقوه اقتصاد را به سمت رکود سوق دهد.

وی در رابطه با اثرات مخرب بر عرضه کالاها و تولید کشور با افزایش مالیات بر ارزش افزوده گفت: در سمت عرضه، افزایش مالیات بر ارزش افزوده می تواند بار مالی بیشتری را بر دوش تولیدکنندگان وارد کند که باید مالیات بیشتری بر ارزش افزوده محصولات خود بپردازند. این می تواند سرمایه در گردش موجود برای تولید و سرمایه گذاری را کاهش دهد و منجر به کاهش تولید شود و به طور بالقوه باعث تعطیلی یا کاهش فعالیت کسب و کارها شود.

محمدی اظهار کرد: افزایش مالیات بر ارزش افزوده در شرایط رکود اقتصادی پیامدهای منفی برای تولید و اقتصاد کشور دارد. رویکرد ضدتوسعه ای و ضد شفافیت افزایش مالیات بر ارزش افزوده منجر به فشارهای تورمی، کاهش هزینه های مصرف کننده و کاهش سرمایه گذاری در بخش تولیدی خواهد شد. این وضعیت از دو طریق برای مردم و تولید کشور باخت باخت خواهد شد زیرا هم کاهش قدرت خرید مردم را به همراه خواهد داشت و تقاضای کل جامعه کاهش می یابد و از طرف دیگر فشار مالیاتی بر مردم عادی و قشر ضعیف جامعه را نیز گسترش می دهد

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.