سریلانکا، کشوری در جنوب شرقی آسیا، با ۲۲ میلیون جمعیت است که ۱۰درصد جمعیت آن را مسلمانان (شافعی، حنفی، شیعه هفت‌امامی) تشکیل می‌دهند.

پرونده نگاه به شرق و توسعه دیپلماسی اقتصادی / نگاهی به روابط ایران و سریلانکا به‌بهانه سفر امیرعبداللهیان به این کشور

به گزارش قدس آنلاین، این کشور، در سال‌های اخیر رشد اقتصادی چشمگیری داشته و تجارت خارجی یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی آن محسوب می‌شود. روابط ایران با این کشور نیز عمدتاً تجاری و اقتصادی است.


جایگاه اقتصادی سریلانکا
عمده‌ترین تولیدات معدنی این کشور، سنگ جواهر است و صادرات قهوه و نارگیل این کشور نیز طرفداران زیادی دارد. بیشتر مراودات تجاری و اقتصادی ایران با این کشور، در حوزه ساخت پالایشگاه، نفت و چای است. ایران همچنین در طرح نوسازی یک پالایشگاه قدیمی ۵۰ هزار بشکه‌ای این کشور مشارکت داشته و درصدد ساخت یک پالایشگاه نفتی جدید در سریلانکاست. این سرمایه‌گذاری ایران موجب افزایش دوبرابری ظرفیت تولید نفت سریلانکا شده است. ایران همچنین در پروژه برق‌رسانی روستایی سرمایه‌گذاری کرده است. برخی معتقدند ایران، حمایت‌های دیگری را در قبال سریلانکا داشته؛ مثلاً در مقابل جدایی‌طلبان ببرهای تامیل به ارتش کمک‌های مفیدی داشته است.

پیمان «تاک» و «آ.سه‌.آن»
سریلانکا عضو  مجمع منطقه‌ای آ.سه.آن است و ایران نیز عضو پیمان مودت و همکاری آ.سه.‌آن یا همان تاک است. مجمع تشخیص مصلحت نظام ۱۴ تیر ۹۷، لایحه پیوستن دولت ایران به پیمان مودت و همکاری در جنوب شرقی آسیا موسوم به «تاک» مصوب مجلس شورای اسلامی را تأیید کرد. این پیمان توسط دکتر ظریف در حاشیه اجلاس ۶ روزه آ.سه.آن، امضا شد.

روابط دیپلماتیک دو کشور
در ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ رئیس‌جمهور ایران؛ روحانی، استوارنامه سفیر جدید سریلانکا«وهانا جیت» را دریافت کرد و ابراز داشت شرایط پس از توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها، فرصت‌های خوبی برای ارتقای روابط اقتصادی میان دو کشور است.

رئیس‌جمهوری سریلانکا نیز در تاریخ ۲۳اردیبهشت ۱۳۹۷ به دعوت حسن روحانی همتای ایرانی خود به تهران سفر کرد و در تاریخ هشتم مرداد۹۷ دکتر ظریف عازم سریلانکا شد. سفیر سابق ایران در سریلانکا -محمد زائری امیرانی- می‌گوید در همه زمینه‌ها از جمله بازرگانی و اقتصادی،  امکان توسعه روابط دو کشور وجود دارد. تلاش برای تکمیل پروژه چند منظوره «اوما اویا» شامل ساخت سد و نیروگاه، از سرگیری صادرات نفت به سریلانکا، صادرات مواد پتروشیمی و نحوه همکاری‌های بانکی نیز برای ایران مهم است.
در دولت سیزدهم نیز این روند تداوم یافت. یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ بود که «ویشوانات آپونسو» سفیر جدید سریلانکا در تهران استوارنامه خود را به دکتر رئیسی تقدیم کرد و سفیر سریلانکا تمایل خود را برای همکاری با ایران در زمینه انرژی، بازرگانی و تجاری ابراز کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دولت سیزدهم  نیز با سفر به کلمبو – پایتخت سریلانکا- روزسه‌شنبه، اول اسفند ماه با علی صبری وزیر خارجه این کشور دیدار داشت. علی صبری در نشست خبری مشترک با امیرعبداللهیان در کلمبو ضمن قدردانی از پذیرش دعوتش از سوی وزیر خارجه ایران برای سفر و حضور در پایتخت سریلانکا بیان کرده بود گفت‌وگوهای جامع و سازنده‌ای با همتای ایرانی خود داشته است. وزیر امورخارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود با مقامات سریلانکا، با «دنیش گوناواردانه» نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد .

نخست وزیر سریلانکا ضمن ابراز علاقه‌مندی کشورش به روابط با ایران، برای استفاده بیشتر از توان خدمات فنی و مهندسی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد. قابل ذکر است انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان یکی از موارد همکاری میان دو کشور، مطرح شده است.

امیرعبداللهیان نیز در ادامه سفر خود با رئیس جمهور سریلانکا دیدار و گفت‌وگو کرد. «رانیل ویکرمسینگه» در این دیدار با توجه به موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران، تهران را دریچه ورود به آسیای میانه خواند و بر افزایش تعاملات اقتصادی با ایران تأکید کرد. حسین امیرعبداللهیان  نیز با اشاره به توافق برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی، تصریح کرد: حمایت رئیس جمهور سریلانکا برای اجرایی شدن توافقات کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور بسیار مؤثر بوده است. وی ادامه داد: بخش‌های اقتصادی و صنعتی کشورمان از جمله وزارت نیرو برای توسعه همکاری‌ها با سریلانکا آماده هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با قدردانی از مواضع سریلانکا در خصوص مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری تأکید کرد، اولویت اصلی، توقف جنگ و جنایت‌های رژیم اسرائیل در غزه و احقاق حقوق مردم فلسطین است .

امیرعبداللهیان همچنین اهتمام جمهوری اسلامی ایران بر امنیت دریانوردی در آب‌های بین‌المللی را خاطرنشان کرد. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.