معاون وزیرکار گفت:با استقرار سامانه جامع روابط کار زمان رسیدگی به پرونده‌ها در مراجع حل اختلاف کار کاهش یافته است.

کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌های اختلافات کارگری

به گزارش قدس آنلاین، یکی از اقدامات مهم در رسیدگی به شکایات کارگران ، کاهش زمان رسیدگی به پرونده هاست.

کارشناسان روابط کار معتقد هستند که باید سعی شود رسیدگی به شکایات کارگر و کارفرما به صورت سازشی انجام گیرد و فضایی ایجاد شود که کارگر و کارفرما خود را مقابل یکدیگر نبینند، بلکه همدیگر را مکمل و در کنار هم بدانند و دوش به دوش هم چرخه های اقتصاد کشور را به حرکت درآورند و با تقویت اصل سه جانبه گرایی و با همت ، تعامل و همفکری تشکلات کارگری و کارفرمایی در کنار هم مسائل و مشکلات پیگیری و دنبال گردد .

طرح شکایت در اداره کار و پیگیری موضوع در هیات مختلف اداره کار هیچ گونه هزینه ای نداره و از نظر مدت زمان جهت حصول نتیجه به عوامل متعددی از جمله میزان پرونده های هر اداره، قطعی شده رای صادره در هیئت تشخیص و یا اعتراض هر یک از طرفین دعوی و ارجاع پرونده به هیئت حل اختلا و …. بستگی دارد ولی از زمان ارائه دادخواست در اداره کار تا قطعیت رای هیئت حل اختلاف حداقل ۳ماه زمان لازم است.

علی حسین رعیتی فرد؛ معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با استقرار سامانه جامع روابط کار و تلاش بی‌وقفه کارشناسان زمان رسیدگی به پرونده‌ها در مراجع حل اختلاف کار کاهش یافته است.

وی حوزه روابط کار را پر چالش و مهم دانست و اظهار داشت: یکی از اهداف مهم حوزه روابط کار، اجرا صحیح قوانین و مقررات کار و حل و فصل اختلافات کارگری برای کاهش اختلافات است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی فضاهای کارگری در کشور مطلوب ارزیابی کرد و گفت: تعطیلی و اعتصاب کارگری دیگر وجود ندارد و این نشان می‌دهد اقدامات مهم و خوبی در رسیدگی به حقوق کارگر و کارفرما انجام شده است.

وی توانمندسازی و آموزش شرکای اجتماعی در حوزه‌های کارگری را یک ضرورت دانست و بیان کرد: سالانه ۸۰۰ هزار شاکی و متشاکی به هیئت‌های حل اختلاف این مجموعه برای رسیدگی به مشکلات و اختلاف‌ها مراجعه می‌کنند.

رعیتی‌فرد باتأکید بر توجه به رضایت‌مندی دعاوی در حل اختلافات حوزه کارگری در صدور رأی اضافه کرد: زمان رسیدگی به پرونده‌های این اختلافات باید کاهش یابد هر چند در استان‌های مختلف از ۴۰ به ۳۰ روز کاهش یافته است.

وی گفت: باید نظارت به مشکلات جامعه کارگری و حل اختلاف و افزایش فرهنگ صلح و سازش افزایش یابد.

رعیتی‌فرد با اشاره به واحدهای مشمول طبقه‌بندی مشاغل تصریح کرد: اجرا طرح طبقه‌بندی مشاغل در عدالت پرداخت حقوق، اکنون یک‌هزار واحد کارگری مشمول این طرح شده‌اند.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توازن و تعادل بین جامعه کارگری و کارفرمایی را تأکیدات مقام معظم رهبری دانست و افزود: باید تلاش شود با استفاده از ظرفیت‌های موجود، دغدغه و نگرانی‌های جامعه کارگری و کارفرمایی به حداقل رسانده شود.یکی از اقدامات مهم بررسی دقیق و دسته‌بندی مسائل و چالش‌های اجرا طرح مشاغل سخت و زیان‌آور و اصلاح قوانین و مقررات آن است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.