زلنسکی گفت اتحادیه اروپا نه تنها قول خودش را برای ارسال یک میلیون گلوله توپخانه به اوکراین تا ماه مارس ۲۰۲۴ محقق نخواهد کرد، بلکه احتمالا به هدف تعیین‌شده ۵۲۰ هزار گلوله هم نمی‌رسد.

زلنسکی: اتحادیه اروپا نمی‌تواند وعده‌هایش را عملی کند/ترامپ به فکر ما نیست

به گزارش قدس آنلاین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در جریان یک نشست خبری در کی‌یف گفت: از آن یک میلیون گلوله توپی که اتحادیه اروپا قرار بود به ما بدهد، ۵۰ درصد که خیر، حتی ۳۰ درصد هم به دستمان نمی‌رسد.

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ماه گذشته میلادی اذعان کرد این اتحادیه نمی‌تواند به وعده خود در ارسال یک میلیون گلوله ۱۵۵ میلی‌متری به کی‌یف تا مارس ۲۰۲۴ عمل کند. به گزارش راشا تودی، بورل همچنین گفته بود که به دلیل تاخیر در تولید، ۵۲ درصد از تعدادی که ماه مارس به اوکراین قولش را داده بود در پایان سال جاری میلادی ارسال می‌شود.

در همین رابطه رئیس‌جمهوری اوکراین همچنین افزود، بدون کمک‌های نظامی آمریکا، کی‌یف نمی‌تواند از کریدور حمل و نقل دریای سیاه دفاع کند که به کی‌یف اجازه می‌دهد میلیون‌ها تُن غلات را به بازارهای جهانی برساند.

یک ماه پس از خروج روسیه از یک توافق تاریخی که با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل اجرایی شد و به اوکراین اجازه می‌داد تا صادرات امن ۳۳ میلیون متریک تُن غلات را از طریق دریای سیاه انجام دهد، کی‌یف در اوت ۲۰۲۳ یک کریدور حمل و نقل دریایی را در ساحل غربی دریای سیاه و در نزدیکی رومانی و بلغارستان به راه انداخت.

رئیس‌جمهور اوکراین در ادامه مصاحبه خود با شبکه خبری سی.ان.ان گفت: ما یک مسیر جدید در دریای سیاه ایجاد کردیم. این کریدور دریایی یک موفقیت بزرگ بود تا بتوانیم این غلات و سایر تولیدات و محصولات کشاورزی را منتقل کنیم.

وی البته هشدار داد اگر کنگره آمریکا ۶۰ میلیارد دلار بسته امنیت جدید را تصویب نکند، آینده این مسیر جدید دچار مشکل می‌شود.

رئیس‌جمهور اوکراین در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: کی‌یف و شرکای بین‌المللی آن باید برای بازگرداندن کنترل کریمه به مبارزه ادامه دهند. این جنگ ظالمانه نوعی انتقام از سوی روسیه علیه اوکراین است.

زلنسکی در این گفت‌وگو همچنین از شرکای اوکراین خواست تا برای تجدید کامل قوانین بین‌المللی مبارزه کنند و افزود: ما می‌توانیم این جنگ را با شرایط خودمان پایان دهیم. ما می‌توانیم سرزمین و مردم خود را از اشغال بازگردانیم. می‌توانیم روسیه را بابت آنچه انجام داده، دادگاهی کنیم. اما این تنها زمانی اتفاق می‌افتد که ما مبارزه کنیم.

ولودیمیر زلنسکی همچنین گفت، باور دارد دونالد ترامپ کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا مخالف هرگونه کمک بیشتر به کی‌یف است چون درکی از اهداف ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در جنگ علیه اوکراین ندارد.

وی با بیان اینکه اصلا نمی‌داند که چطور ترامپ می‌تواند طرف پوتین را بگیرد، ادامه داد: این غیر قابل باور است. ترامپ درکی از اهداف رئیس‌جمهور روسیه ندارد و او را نمی‌شناسد. می‌دانم که ترامپ با پوتین دیدار داشته اما هرگز با او وارد جنگ نشده بود. ارتش امریکا هرگز با ارتش روسیه نجنگیده است، برای همین من درک بهتری دارم.

رئیس‌جمهور اوکراین همچنین تاکید کرد که روسیه درک می‌کند اوکراین برای چه چیزی به تسلیحات دوربرد نیاز دارد و به طور خاص درباره موشک‌های بالستیک ATACMS نگران است.

بر اساس گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، تا اکتبر سال گذشته میلادی آمریکا حدود ۲۰ موشک دوربرد ATACMS را برای اوکراین تامین کرده است. کاخ سفید خاطرنشان کرد که موشک‌های مذکور را در اختیار اوکراین قرار داده است که می‌تواند هدفی را در فاصله ۱۶۵ کیلومتری هدف قرار دهد.

رئیس‌جمهور اوکراین گفته است که کرملین هزینه کارزاری را پرداخت می‌کند که مدعی است ریاست‌ جمهوری زلنسکی از ماه مه ۲۰۲۴ دیگر مشروع نخواهد بود.

زلنسکی همچنین گفت که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اولین مقام ارشد گروه ۷ خواهد بود که در آینده نزدیک به اوکراین سفر می‌کند و روزنامه‌نگاران می‌توانند از او بپرسند که آیا فکر می‌کند زلنسکی همچنان یک رئیس‌جمهور قانونی در ماه مه خواهد بود یا خیر؛ زمانی که نخستین دوره ریاست جمهوری او قرار است پایان یابد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.