سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ما در مجموع ۲۵ هزار دانشجو داریم که البته ۳۰۰۰ نفر از آن‌ها دانشجوی بین‌الملل بوده و در نهایت ۲۲ هزار نفر واجد شرایط رأی دادن هستند.

۶۳ فعالیت ویژه انتخاباتی دانشگاه فردوسی مشهد

به گزارش قدس خراسان، صبح امروز، سه شنبه ٨ اسفند، مدیرکل سیاسی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان با حضور در استودیو انتخابات بیان کرد: حوزه علمیه خراسان نیز مانند دیگر نهادها در امور اجتماعی ازجمله انتخابات حضور فعال و پررنگی دارد که نتیجه آن را می‌توانید در فضای جامعه ببینید. فعالیت‌های حوزه علمیه در امور انتخابات برحسب اهمیت این موضوع در دو بخش تقویت درونی و بازخورد بیرونی است. برای حوزویان و تشویق دیگر اقشار به انتخابات، نشست‌های عمومی و تخصصی متعددی برگزار کردیم که در قالب طرح بصائر برگزار شد.

۴۰ هزار طلبه در استان واجد شرایط رای‌دادن هستند

حجت الاسلام علی ابراهیمی با بیان اینکه در فضای بیرون از حوزه، برنامه‌های متعددی برای طلاب، روحانیان و اساتید طراحی شده است افزود: برای توانمندسازی طلاب در حوزه فعالیت‌های انتخاباتی و تبیین دستاوردها اقدامات مهمی نظیر کافه گفت‌وگو، نشست‌های مردمی و تولید محتواهای فضای مجازی انجام شده است. از ظرفیت‌های اطراف حوزه‌های علمیه مانند مدارس علمیه، مساجد، باشگاه‌های ورزشی و بازار نیز استفاده کردیم تا به تبیین انتخابات بپردازیم. همچنین نشست‌های متعددی را در قالب پرسش و پاسخ با نسل جوان برگزار کردیم تا دستاوردهای نظام را تبیین کنیم.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات قابل توجه حوزه علمیه خراسان برای افزایش مشارکت انتخابات می‌توان به تولید محتوای فاخر در فضای مجازی، برگزاری بزرگ‌ترین اجتماع فعالان فضای مجازی کل کشور در مشهد، برگزاری رویداد هوش مصنوعی و انتخابات در حوزه علمیه و مصاحبه تخصصی از بزرگان حوزه علمیه خراسان اشاره کرد. دشمن به دنبال این است که نظام را ناکارامد جلوه دهد و مشکل ما در این میان گسست نسل‌هاست، دشمن می‌خواهد از این خلأ استفاده کند و واقعیت را وارونه جلوه دهد. انقلاب اسلامی ایران روی استقلال خود مانده است و استقلال هزینه دارد.

ابراهیمی تاکید کرد: با حضور ۲۰۰ استاد حوزه علمیه برای ۳۰۰ فعال فرهنگی برنامه‌های بسیاری داشتیم که این تعداد به مساجد و مدارس و دانشگاه‌ها اعزام شدند. ۴۰ هزار طلبه در استان واجد شرایط رای‌دادن هستند اما ۶ هزار طلبه سطح یک در استان داریم که به سن رای‌دادن نرسیده‌اند.

در ادامه سرپرست دانشگاه فردوسی نیز که در استودیو انتخابات حضور داشت با بیان اینکه از ۲۱ آذرماه در دانشگاه فردوسی به عنوان سرپرست شروع به فعالیت کرده است گفت: دانشگاه‌های کشورهای پیشرفته در سیاست‌گذاری‌ها و جریانات مهمی که در کف جامعه در جریان است، به ویژه در انتخابات نقش‌آفرینان اصلی هستند؛ زیرا مردم به اظهارات افراد دانشگاهی، اعضای هیأت علمی، نخبگان و دانشجویان اعتماد دارند و همواره یکی از مراجع مهم مردم، جامعه دانشگاهی محسوب می‌شوند.

۶۳ فعالیت مهم انتخاباتی دانشگاه فردوسی

مسعود میرزایی در ادامه بیان کرد: ما در دانشگاه فردوسی کار خود را به صورت جدی در حوزه انتخابات از اواخر آذرماه شروع کردیم و ۶۳ فعالیت مهم در این عرصه داشتیم و در دانشکده‌ها و اعضای هیأت‌رئیسه دانشگاه جلسات و نشست‌های انتخاباتی برگزار شد. لازم به ذکر است نیمی از ۶۳ فعالیت مهم ما سایبری است. تلاش کردیم از اواسط دی‌ماه شور و حال انتخاباتی و فضای سمعی-بصری را برای دانشگاهیان ایجاد کنیم. اوایل بهمن تلاش کردیم محتواهایی با رویکرد علمی اهمیت انتخابات را مطرح کنیم و تأثیرات رأی دادن و ندادن را تبیین نمائیم. همچنین با رؤسا و مسئولان دانشکده‌های ۱۳ گانه دانشگاه فردوسی و معاون فرهنگی جلسه داشتیم و این موضوع را مطرح کردیم که باید از مسائل احساسی و مواردی که پشتوانه علمی و اصولی ندارد، پرهیز کنیم.

میرزایی با تاکید بر اینکه محتواهای وزینی تهیه شده که پایه آن‌ها بحث ملی، غیرت دینی و فرمایشات مقام معظم رهبری بوده است، ادامه داد: این محتوای علمی را در اختیار جامعه دانشگاهی گذاشتیم. سعی کردیم در راستای جهاد تبیین و تنویر افکار عمومی به سوالاتی نظیر اینکه چرا در سطح دنیا کشورهای خاصی برای انتخابات ایران وقت می‌گذراند و به آن حساس هستند و اگر قرار نیست بعد انتخابات اتفاقی در کشور رخ دهد، چرا آنقدر هزینه می‌کنند پاسخ بدهیم.

وی در ادامه بیان کرد: اوج فعالیت‌های انتخاباتی دانشگاه با پایان ترم و رفتن بخشی از دانشجویان به شهرهای خود همراه شد و به همین خاطر کمتر حضور دانشجوها را شاهد بودیم. با این وجود مهمترین برنامه‌های ما نشست‌هایی بود که با حضور نامزدهای انتخاباتی در دانشگاه برگزار شد. علاوه بر این ۱۲ کرسی آزاداندیشی، نشست و مناظره نیز به گرمی برگزار شد. در آخرین نشست دانشجویی چهار نفر از کاندیداهای مجلس حضور یافتند.

تأثیرات نقش آفرینی جامعه دانشگاهی در انتخابات

سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه در انتخابات با عنایت به نقش‌آفرینی مهم جامعه دانشگاهی فعالیت خوبی داشتیم گفت: نگاه ما این بود که از طرح موضوعات احساسی و هیجانی پرهیز کنیم و واقعیت‌ها را ارائه دهیم. دانشجو انتقادات سفت و سختی دارد و باید بتواند در فضاهای دانشگاهی صحبت کند تا اسیر دام معاندین نشود. دانشجویان در جلسات به خوبی حضور داشتند و انتقادات خود را مطرح می‌کردند. هرچند نقش‌آفرینی‌ها نسبت به آنچه توقع داشتیم، می‌توانست بیشتر باشد اما با وجود سمپاشی‌هایی که صورت گرفت، استقبال دانشگاهیان خوب بود.

میرزایی افزود: براساس پیش‌بینی‌ها درصد مشارکت استان نیز درصد خوبی خواهد بود. اگر جامعه دانشگاهی نقش‌آفرینی خود را نداشته باشد، برنامه‌ها و قانون‌هایی که تصویب می‌شود حتماً مشکلاتی خواهد داشت و جامعه دچار آسیب و صدمه خواهد شد. بنابراین هرچه نقش‌آفرینی دانشگاهیان بالاتر باشد از این نقص در امان خواهیم بود.

وی به تعداد صندوق‌های رأی حاضر در دانشگاه اشاره کرد و گفت: امسال سیاست این است که تعداد صندوق‌های اخذ رأی افزایش پیدا کند. در دانشگاه فردوسی معمولاً دو شعبه داشتیم، اما امسال چهار شعبه تدارک دیده شده است و رایزنی می‌کنیم تا بیشتر هم شود.

سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد افزود: به برنامه‌ها رأی دهیم نه به اشخاص. این عبارت که اگر یک فرد خاص بیاید شور و نشاط بالا می‌رود، درست نیست. نباید توجه صرف به افراد داشته باشیم، بلکه باید برنامه فرد را نگاه کنیم. ما در مجموع ۲۵ هزار دانشجو داریم که البته ۳۰۰۰ نفر از آن‌ها دانشجوی بین‌الملل بوده و در نهایت ۲۲ هزار نفر واجد شرایط رأی دادن هستند.

خنثی سازی تهدیدات با اشراف اطلاعاتی کمیته امنیتی انتخابات

رئیس کمیته امنیتی ستاد انتخابات خراسان رضوی درخصوص اخرین اخبار انتخاباتی گفت : امنیت انتخابات از تکالیف اساسی کمیته امنیتی انتخابات است، بعد از مشخص شدن فرایندهای انتخاباتی برابر ابلاغ استاندار در گام اول کمیته امنیتی انتخابات را پایه‌گذاری کردیم که این کمیته تفاوت‌هایی با سایر استان‌ها دارد.

محمدرضا دبیری با بیان اینکه خراسان رضوی استانی شرقی است و عمده تهدیدات استانی منشا خارجی دارد تصریح کرد: به تمام مبنای تهدیدات استانی اشراف پیدا کردیم و دستگاه‌های مسئول را پای کار اوردیم این دستگاه‌ها تمامی حوزه‌های تاثیرگذار بر امر انتخابات را رصد و پایش میکنند.

وی با بیان اینکه برخی تهدیدات منشا مرزی دارد و ممکن است شهرستان‌های مرزی را تحت‌الشعاع قرار دهند، افزود:یکی از موضوعاتی را که رصد و پایش کردیم نارضایتی‌های مترتب بر حوزه ستاد بود کمیته رصد و پایش نارضایتی‌ها را فعال کردیم و با مسئول‌سازی مدیرانی که نارضایتی‌ها به آن‌ها برمی‌گشت، تلاش کردیم تا رفع کنیم.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.