دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: متأسفانه در افقی که دانشجو پیش روی خودش می‌بیند، در حال حاضر نماینده مجلس هیچ جایگاهی ندارد؛ زیرا آن اعتمادی که به نمایندگان داشته، تا حد زیادی از دست داده است.

دانشجویان به داوطلبان نمایندگی مجلس بی‌اعتماد شدند

به گزارش قدس خراسان، با نزدیک شدن به ایام انتخابات و تأکیدات متعدد رهبری مبنی بر افزایش شور انتخاباتی و مشارکت حداکثری، نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها به عنوان بستر و ظرفیتی مهم در این موضوع اهمیت ویژه‌ای دارد؛ به خصوص که بخش زیادی از رأی‌اولی‌ها هم دانشجویان جدیدالورود هستند. درباره این موضوع با دو نفر از فعالان دانشجویی مشهد و اعضای جامعه اسلامی دانشگاه‌ها گفت‌وگو کردیم تا حال و هوای انتخاباتی در این فضاها را بررسی کنیم. 

فضای دانشگاه‌ها درگیر رخوت و انفعال است

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه پیام نور مشهد گفت: متأسفانه فضای انتخابات در مشهد و دانشگاه‌های آن، در حال حاضر فضای فعالی نیست. این مسئله‌ای واضح است. اشارات متعدد رهبر معظم انقلاب نیز نشان می‌دهد هنوز فضای انتخاباتی شکل نگرفته و حتی برخی افراد هنوز از زمان و تاریخ انتخابات اطلاع ندارند. در این شرایط لازم است همه ظرفیت‌ها اقداماتی را برای انتخاباتی شدن فضا انجام بدهند. 

امینه جعفرزادگان ادامه داد: جنبش‌های دانشجویی در مشهد نیز متأسفانه درگیر این فضای انفعال است. حتی بخشی از این رکود یا خواب غفلتی که به وجود آمده، متأثر از دانشگاه‌ها و مسئولان دانشگاهی است که به این موضوع اهتمام نمی‌ورزند و مسئله را جدی نمی‌گیرند. همین که به فضای انتخابات و تأثیر دانشجو بر این فضا توجه نمی‌کنند، به نوعی سنگ‌اندازی جلو پای کانون‌ها و جنبش‌های دانشجویی است.

وی ضمن تأکید بر اینکه انجمن اسلامی پیام نور مشهد، عضو تحکیم وحدت برنامه‌ها و فعالیت‌هایی در این راستا داشته است، اظهار کرد: برنامه جامعی به نام گپ‌وگفت دانشجویی داریم که از آبان شروع شده و حول محور مسائل روز و تبیین شرایط کشور برگزار می‌شود. تاکنون جلسات تبیینی، کرسی‌های آزاداندیشی و جلسات پرسش و پاسخ متعددی با حضور مسئولان نیز برگزار شده است.

جعفرزادگان افزود: درحال حاضر که موضوع اصلی جامعه انتخابات است، برنامه داریم تا میهمانان و صاحبنظرانی در حوزه انتخابات را در این نشست‌ها دعوت کنیم. همچنین فضا را برای حضور نامزدهای انتخاباتی در دانشگاه و ارتباط با دانشجویان فراهم کنیم. برگزاری میزگردهای دانشجویی با موضوع انتخابات و با حضور فعالان دانشجویی مشهد و برنامه‌های مناظره و کرسی‌هایی حول همین مسئله نیز در دستور کار است. 

وی بیان کرد: دانشگاه و تشکل‌های دانشجویی بستری مناسب برای افزایش مشارکت حداکثری هستند؛ اما فضای تبلیغات اشخاص نیستند. این مسئله‌ مهمی است و از دید ما هیچ تشکلی نباید تبدیل به مبلغ برای یک شخص خاص باشد. ما به اشخاص کاری نداریم و حضور آن‌ها به معنی تبلیغ نیست؛ بلکه دعوت می‌شوند تا فضایی نخبگانی برای آزاداندیشی و تضارب آرای مختلف ایجاد شود. 

جعفرزادگان درخصوص علت اصلی رخوت در فضای انتخاباتی دانشگاه‌ها گفت: اصل مسئله، غفلت نسبت‌ به موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری است. وقتی اهمیت و جایگاه نمایندگان مجلس به درستی ترسیم شود، خیلی‌ها از خواب غفلت بیدار می‌شوند. این موضوع هنوز برای دانشجویان و حتی مسئولان دانشگاهی به درستی جا نیفتاده است. یکی از وظایف تشکل‌ها و جنبش‌های دانشجویی تبیین همین موضوع است و هنوز هم برای این مسئله فرصت وجود دارد. این غفلت متأسفانه گستردگی پیدا کرده و به مسئولان دانشگاه هم رسیده؛ اما با تبیین حل می‌شود. در حال حاضر موضوع اصلی جامعه انتخابات است و دانشگاه با برگزاری برنامه‌های مختلف می‌تواند تأثیر بسزایی در این موضوع داشته باشد.

دانشجویان به داوطلبان نمایندگی مجلس بی‌اعتماد شدند

دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد نیز با بیان اینکه تاکنون هیچ اقدام قابل توجهی برای افزایش شور و مشارکت دانشجویان صورت نگرفته، گفت: متأسفانه نیاز جوان امروز، مسائل سیاسی نیست. برای آن‌ها مهم نیست چه کسی سر کار می‌آید. برای نسل امروز آنچه اهمیت دارد این است که کسی بیاید که کاری برای او انجام بدهد و وقتی دانشجو این را نمی‌بیند، حتی برای رأی دادن هم رغبتی ندارد؛ چون به کارنامه نمایندگان قبلی نگاه می‌کند. حتی ممکن است در انتخابات هم برحسب وظیفه شرکت کند؛ اما آن شوری که باید باشد نیست.

علی مولایی ادامه داد: در موضوع انتخابات، دانشگاه در حال رقم زدن اتفاقاتی است و برنامه‌ریزی‌هایی می‌کند تا تشکل‌ها بتوانند در این حیطه کار کنند؛ اما مگر تشکل‌ها از مجلس چه دیدند؟ تازه پس از چهار سال آن هم نزدیک انتخابات، قانونی در مجلس تصویب شده که یک یا ۳ درصد درآمد دانشگاه به کار فرهنگی اختصاص یابد. این تضادی که میان حرف و عمل وجود دارد و دانشجویان آن را می‌بینند، شور و رغبت را از بین می‌برد. دانشجویان به نظام اعتماد دارند؛ اما حرفشان این است چه تضمینی وجود دارد اگر به فرد یا جریانی رأی بدهیم، بتواند برایند درستی از وضعیت دانشجو و نیاز او داشته باشد؟

وی تأکید کرد: متأسفانه در افقی که دانشجو پیش روی خودش می‌بیند، درحال حاضر نماینده مجلس هیچ جایگاهی ندارد؛ زیرا آن اعتمادی که به نمایندگان داشته، تا حد زیادی از دست داده است.

مولایی با اشاره به اینکه در دانشگاه نیز تاکنون اتفاق خاصی صورت نگرفته و مسئولان، تازه در حال برنامه‌ریزی‎‌هایی هستند، گفت: هرچند دانشگاه هم کاری نمی‌کند و فعالیت‌ها را به کانون‌ها و تشکل‌ها می‌سپرد؛ اما آن‌ها هم متأسفانه انگیزه‌ای ندارند. با گذشت فصل امتحانات و شروع ترم جدید تحصیلی، کمتر از یک ماه تا انتخابات زمان باقی‌ می‌ماند. البته تاکنون نشست‌هایی با برخی نمایندگان و صاحبنظران برگزار شده و از همه احزاب و کارشناسان نیز دعوت می‌کنیم در این نشست‌ها شرکت کنند.

وی به نمایندگی از دانشجویان بیان کرد: به داوطلبان و نامزدهای نمایندگی مجلس توصیه می‌کنم، قول‌وقرارها و گفتارشان طوری باشد که دانشجو ناامید و به شما بی‌اعتماد نشود.

به نظر می‌رسد فضای دانشگاه به عنوان یکی از کانون‌های اصلی افزایش مشارکت انتخابات، آن طور که باید و شاید درگیر شور و رقابت نشده است. با توجه به اینکه قشر دانشجو می‌تواند تأثیر زیادی در ترغیب دیگر اقشار جامعه به مشارکت در انتخابات  داشته باشد، لازم است مسئولان دانشگاهی در سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی خود درباره این مسئله نیز بازنگری داشته باشند تا بتوان از این ظرفیت بزرگ به خوبی استفاده کرد.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.