۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷
کد خبر: 969654

اولین رویداد «کودک و شاهنامه» با هدف آشنایی کودکان با شاهنامه و فرهنگ و هویت ایرانی، صبح امروز در سالن شهدای تاکسیرانی مشهد آغاز شد.

آغاز رویداد «کودک و شاهنامه» در مشهد

به گزارش قدس آنلاین، ابراهیم زره‌ساز، امروز یکشنبه ۱۳اسفند ماه، در افتتاحیه رویداد «کودک و شاهنامه» اظهار کرد: ایران از گذشته مهد وجود آدم‌های بزرگی بوده است. بسیاری از قصه‌های بزرگان در شاهنامه وجود دارد، قهرمان‌هایی مانند رستم و آرش کمانگیر و... که همه این‌ها آدم‌های خوبی بوده‌اند که محافظ سرزمین و مردمان ایران نیز بوده‌اند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با اشاره به قصه‌های دیگر در تاریخ ایران، گفت: قصه حضور امام رضا(ع) در کشور ما نیز یکی دیگر از این قصه‌ها است. امام رضا(ع) در طول تاریخ قصه‌های زیادی دارد که برای ما درس‌آموز است.

وی ادامه داد: قهرمانان و آدم‌های خوب علاوه بر قصه‌ها در کنار ما نیز هستند. کسانی که به جنگ دشمنان ایران رفتند، روایت پدربزرگ‌ها و پدران ما که به جنگ آدم‌های ظالم رفتند نیز باید روایت شود. یکی از قهرمانان ما شهید سلیمانی است.

زره‌ساز با بیان اینکه رویداد "کودک و شاهنامه" با هدف آشنایی کودکان با این قصه‌ها و قهرمانان طراحی شده است، گفت: در این رویداد برنامه‌های شاد و متنوعی برای بچه‌ها طراحی شده است. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به اورگامی، قصه‌گویی، شاهنامه‌خوانی، نمایش و کارگاه‌های آموزشی اشاره کرد.

لزوم ترویج داستان‌های شاهنامه در میان نوجوانان

مجید طهوریان عسکری، عضو شورای شهر مشهد نیز در این مراسم بیان کرد: در ادبیات و تاریخ قدیم ایران، رزمندگان قبل از اعزام به جنگ، شاهنامه می‌خواندند. شاهنامه، حماسه رشادت‌های پهلوانان ایران زمین است. یکی از پهلوانان باشکوه شاهنامه، رستم است که فرزندان خود را به نیکی تربیت کرد.

این عضو شورای شهر مشهد با تأکید بر ضرورت ترویج شاهنامه در میان نوجوانان، گفت: باید داستان‌های شاهنامه را برای نوجوانان به زبان ساده و قابل فهم بازنویسی کنیم. فضای نوجوانانه باید در فضای حماسی غوطه‌ور شود و شاهنامه می‌تواند الگوی مناسبی برای نوجوانان در این زمینه باشد.

طهوریان در ادامه به برخی از ویژگی‌های شاهنامه اشاره کرد و گفت: شاهنامه، کتابی حماسی، پهلوانی و عرفانی است.  گنجینه‌ای از فرهنگ و ادبیات ایران که باید برای انتقال آن به نسل آینده تلاش‌های زیادی صورت بگیرد.

آشنایی با شاهنامه در قالب بازی و سرگرمی

در ادامه سید جلیل بامشکی، معاون زیارت و گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری گفت: اولین رویداد «کودک و شاهنامه»  از ۱۳ تا ۱۷ اسفند ماه، با هدف آشنایی دانش‌آموزان پایه چهارم تا ششم ابتدایی با اثر بزرگ و حماسی شاهنامه برگزار می‌شود.

وی افزود: دانش‌آموزان ما با فراگیری داستان‌های شاهنامه، حس میهن‌دوستی و مبارزه با استکبار را فرا گرفته و با استفاده از ابزار بازی و سرگرمی، آموزش‌های لازم به آن‌ها داده می‌شود که امیدواریم بتوانیم اقدام موثری در فرآیند آموزشی آن‌ها داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، اولین رویداد  «کودک و شاهنامه» در مشهد برای آشنایی نسل امروز با هویت و تاریخ اساطیری این خطه در مشهد شروع به کار کرد.

این رویداد که به همت معاونت گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد و با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی برگزار می‌شود، شامل برنامه‌های متنوعی برای کودکان و نوجوانان است.

در این رویداد، علاوه بر روایت داستان‌های شاهنامه برای کودکان، غرفه‌های مختلفی با موضوعات اوریگامی و کاردستی، ماسک سازی، غرفه ادبی هنری، بازی‌ها و سرگرمی‌های مختلفی برای کودکان و نوجوانان در نظرگرفته شده است. رویداد «کودک و شاهنامه» از ۱۳ اسفند تا روز شنبه ۱۷ اسفندماه در سالن شهدای تاکسیرانی مشهد واقع در توس ۳۹ از ساعت ۹ صبح تا ۱۹:۳۰ ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.