با وجود گذشت چندین ماه از آغاز نسل کشی مردم غره توسط رژیم صهیونیستی، جمهوری اسلامی ایران همچنان به تحرکات دیپلماتیک برای پایان بخشیدن به این جنایت و احقاق حقوق مردم مظلوم فلسطین و تشویق کشورها به قطع کامل روابط اقتصادی و تجاری با تل‌آویو مبادرت دارد.

دفاع از غزه و توسعه همکاری‌ها؛ فصل مشترک رایزنی‌های رئیس‌جمهور در آفریقا

به گزارش قدس آنلاین، با گذشت بیش از ۵ ماه از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و همچنین انفعال و سکوت مجامع بین المللی تحت سلطه غرب در برابر این جنایات، مسئله فلسطین و حمایت از مردم مظلوم غزه، همچنان محور اصلی رایزنی ها، گفت‌وگوها و همچنین سخنان رئیسی در مجامع منطقه ای و بین المللی به شمار می اید.

در آخرین مورد آیت الله رئیسی طی دیدارهای خود در حاشیه اجلاس اوپک گازی در الجزایر با مقالات عالی چندین کشور به بررسی راهکارهای متوقف کردن جنایت و نسل کشی مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی و همچنین فرصت‌های همکاری مشترک بین ایران و دیگر کشورهای طرف رایزنی پرداخت.

روز گذشته در بخش اول گزارش مربوط به بررسی حضور آیت الله رئیسی در اجلاس اوپک گازی در الجزایر در مطلبی با عنوان «اتحاد علیه استعمارگرایان در سرزمین مبارزه» به روابط تهران و الجزیره و همچنین آمادگی ایران برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه در دولت سیزدهم پرداخته شد.

در این گزارش به مباحث سیاسی پیگیری شده در این سفر با محوریت جنگ غزه پرداخته شده است:

ارزیابی مثبت ایران از سیاست منطقه‌ای الجزایر برای ارتقای صلح و امنیت

رئیسی بعد از ظهر یکشنبه ۱۳ اسفند در نشست هیات‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و الجزایر، با اشاره به روابط خوب سیاسی و اشتراکات فرهنگی و دینی دو کشور، بر ارتقای بیش از پیش سطح روابط اقتصادی و تجاری دوکشور تاکید کرد.

رئیس جمهور، الجزایر را کشوری پیشرو در مبارزه و مقابله با سلطه‌طلبی و استعمارگری دانست و به مقام شهدای استقلال این کشور ادای احترام کرد و افزود: سیاست منطقه‌ای الجزایر در راستای ارتقای صلح و امنیت منطقه است و ما این سیاست را مثبت می‌دانیم.

آیت‌الله رئیسی در ادامه به پیشرفت‌های قابل توجه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و حرکت از سمت اقتصاد تک محصولی به سمت داشتن تولیدات متنوع و با کیفیت صنعتی، کشاورزی و دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های بالای ایران در حوزه اقتصادی زمینه مناسبی برای توسعه همکاری‌های متقابل در زمینه‌های انرژی، فنی، مهندسی، صنعتی، پتروشیمی و مالی است. امیدوارم این سفر نقطه عطفی در گشایش دریچه‌های جدید برای گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور باشد.

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به نگاه مشترک ایران و الجزایر در مسائل مختلف منطقه‌ای به ویژه مبارزه با تروریسم، توسعه روابط تهران-الجزیره را زمینه تقویت مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی فیمابین دانست.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته درباره تشکیل صندوق مشترک مالی برای حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان، علاوه بر اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای انتقال تجربیات در بخش‌های مختلف علم و فناوری، انرژی و پتروشیمی با الجزایر پیشنهاد کرد دو کشور برای تولید مشترک محصولات به خصوص در حوزه دانش‌بنیان همکاری کنند.

روابط اقتصادی با رژیم صهیونیستی به منزله حمایت مالی از آن است

رئیس جمهور، در دیدار شیخ «تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر قطر با خوب توصیف کردن سطح روابط فیمابین، بر اجرایی شدن هر چه سریع‌تر توافقات صورت گرفته بین دو کشور تاکید و آن را لازمه توسعه بیش از پیش روابط تهران-دوحه دانست.

رئیسی در این دیدار با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه ضمن انتقاد از انفعال و بی‌عملی برخی کشورهای اسلامی در قبال جنایتگری صهیونیست‌ها گفت: از زمان برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در ریاض تاکنون هیچ اقدام عملی موثری برای توقف جنایات صهیونیست‌ها در غزه صورت نگرفته و همچنان روابط اقتصادی برخی دولت‌های منطقه با رژیم صهیونیستی ادامه دارد.

رئیسی ضمن ابراز تأسف عمیق از دچار شدن دولت‌های منطقه به بی‌عملی و محافظه‌کاری مفرط در قبال مساله فلسطین، تصریح کرد: در حالیکه امروز ملت مسلمان فلسطین چشم انتظار اقدام عملی و موثر دولت‌های اسلامی هستند، باید دید برخی دولت‌های عربی و اسلامی در برابر بی‌تفاوتی نسبت به قتل‌عام مردم مظلوم فلسطین چه پاسخی برای ملت‌های خود دارند.

رئیس جمهور، روابط اقتصادی با رژیم صهیونیستی را به منزله حمایت مالی از این رژیم دانست و با بیان اینکه سیلی اقدامات این دولت‌ها به صورت خودشان خواهد خورد، افزود: این اتفاقات در جهان اسلام در شرایطی است که آمریکا و رژیم صهیونیستی ضمن تداوم جنایت و نسل‌کشی در غزه به دنبال وقت‌کشی و خرید زمان برای ادامه جنایات خود هستند.

آماده اشتراک‌گذاری تجربیات دانشمندان ایرانی با تونس هستیم

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دیدار با «قیس سعید» رئیس جمهور تونس نیز توسعه روابط با کشورهای اسلامی را از اولویت‌های دولت جمهوری اسلامی ایران عنوان و بر آمادگی کشورمان برای اشتراک‌گذاری تجربیات متخصصان و دانشمندان ایرانی در حوزه علم و فناوری با تونس تاکید کرد.

رئیسی همچنین نگاه مشترک میان دو کشور در قبال مسئله فلسطین را زمینه‌ای مناسب برای برداشتن گام‌های موثر در راستای احقاق حقوق مردم فلسطین دانست و اظهار داشت: وضعیت امروز غزه نتیجه ساختار ناعادلانه امروز جهان است و بنا به فرموده رهبری معظم انقلاب اسلامی ایران کشورهای اسلامی برای توقف جنایتگری صهیونیست‌ها باید روابط اقتصادی‌شان را با این رژیم قطع کنند.

توافقنامه امنیتی و تعهدات مالی ایران و عراق کامل اجرائی شود

در همین راستا، رئیس جمهور در دیدار با «عبدالطیف رشید» رئیس جمهور عراق با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار عراقی قوی و امن بوده است، با اشاره به سابقه طولانی حسن همجواری و همسایگی ملت عراق، به ویژه ساکنان اقلیم کردستان با ملت ایران، نسبت به توطئه رژیم صهیونیستی برای ضربه زدن به این روابط هشدار داد و با یادآوری نقش تاریخی سپهبد شهید قاسم سلیمانی در جلوگیری از تحقق نقشه دشمنان بر علیه دولت و ملت عراق، بر ضرورت اجرای کامل توافقنامه امنیتی دو کشور مبنی بر خلع سلاح و جلوگیری از حضور و فعالیت عناصر تروریستی و تجزیه‌طلب در مرزهای جمهوری اسلامی ایران از سوی طرف عراقی تاکید کرد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از بی‌عملی برخی کشورهای عربی و اسلامی نسبت به وظایف خود در قبال مسئله فلسطین، قطع روابط تجاری و اقتصادی با رژیم صهیونیستی را راهکاری عملی برای توقف جنایتگری صهیونیست‌ها دانست و بر لزوم تقویت همکاری‌ها جهت ایجاد بازدارندگی در مقابل رژیم صهیونسیتی تاکید کرد.

روابط اقتصادی و تجاری ایران و بولیوی توسعه پیدا کند

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، در دیدار با «لوئیس آرسه» رئیس جمهور بولیوی، با قدردانی از مواضع انقلابی و ضدامپریالیستی دولت و ملت این کشور، رویکرد دولت و به ویژه شخص رئیس جمهور بولیوی در حمایت از فلسطین و ملت مظلوم غزه را ستودنی دانست و تاکید کرد: دفاع جانانه شما از فلسطین برای مردم این کشور قطعا پشتوانه خوبی خواهد بود.

آیت الله رئیسی همچنین بر لزوم پیگیری جدی‌تر توافقات صورت گرفته در ادوار گذشته تاکید کرد. تقویت همکاری‌ها در حوزه‌های تجارت، انرژی، خدمات فنی و مهندسی و کشاورزی در این دیدار مورد تاکید طرفین قرار گرفت.

کمیسیون مشترک ایران و موزابیک فعال شود

رئیسی همچنین در دیدار با «فیلیپ نویسی» رئیس جمهور موزامبیک، با تاکید بر علاقه مندی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با کشورهای آفریقای از جمله موزامبیک، گفت: این دیدار می‌تواند نقطه عطفی در راستای گسترش و تعمیق روابط دو کشور باشد.

رئیس جمهور برداشتن گام‌های بعدی در روابط فیمابین را نیازمند طراحی نقشه راهی جدید دانست و در همین راستا پیشنهاد کرد با هدف ارتقای سطح روابط و شناسایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های بالای دو کشور، کمیسیون مشترک ایران و موزابیک فعال شود.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود در دیدار با رئیس جمهور موزامبیک در تشریح تفاوت نگاه جمهوری اسلامی ایران و غرب به قاره آفریقا گفت: جمهوری اسلامی ایران در تعامل با کشورهای آفریقا به دنبال تامین منافع ملت ایران و ملت‌های آفریقایی است، اما کشورهای غربی با نگاه استعماری صرفا به دنبال کسب منافع و مطامع خود هستند.

رئیس جمهور ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای صدور خدمات فنی و مهندسی به موزابیک تصریح کرد: رژیم صهیونسیتی و برخی کشورهای غربی با حمایت از تروریست‌ها به دنبال فشار بر کشورهای آفریقایی و غارت منابع و ذخایر آنها هستند و ضروریست کشورهای آفریقایی با مقابله با تروریسم از منافع خود محافظت کنند و جمهوری اسلامی ایران نیز در این راستا برای همکاری آمادگی دارد.

آگاهی‌بخشی نسبت به مساله فلسطین، محور مساجد اسلامی باشد

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در دیدار از مسجد جامع الجزایر (به عنوان بزرگترین مسجد قاره آفریقا و سومین مسجد بزرگ جهان اسلام) نیز با تاکید بر اشتراک مواضع جمهوری اسلامی ایران و الجزایر در مورد مساله فلسطین، تاکید کرد: امروز آگاهی‌بخشی نسبت به مسلمانان مظلوم فلسطینی در غزه به عنوان اصلی‌ترین موضوع جهان اسلام بلکه جهان بشریت باید در محور فعالیت مساجد در سرزمین‌های اسلامی باشد.

رئیس‌جمهور وحدت و انسجام را یکی از ضروری‌ترین نیازهای امروز عالم اسلام عنوان کرد و اظهار داشت: از دیگر کارکردهای مهم مساجد ایجاد وحدت و انسجام میان امت اسلامی است که مساجد می‌توانند در این زمینه نقش موثری ایفا کنند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران و الجزایر در قبال مسئله فلسطین موضع واحدی دارند، تصریح کرد: اگر همین اشتراک مواضع در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی در همه جهان اسلام وجود داشت، آیا صهیونیست‌ها جرات ارتکاب این حد از جنایت بر علیه مظلومین فلسطینی را داشتند؟

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.