سازمان حفاظت محیط زیست یکسال پس از مرگ «پیروز» توله‌یوز حاصل از جفت‌گیری «ایران» و «فیروز»، اعلام کرده، گزارش‌های پاتولوژی و کالبدگشایی نشان می‌دهد «پیروز» به علت خوردن یک تکه کوچک پلاستیک تلف شده است.

پیروز چرا تلف شد؟ / تنها دلیل بلعیدن پلاستیک بود!

بر اساس اظهارات حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در پارک پردیسان یک تکه پلاستیک یا لاستیک کوچک وجود داشت که پیروز با خوردن آن تلف شد و این تکه پلاستیک که دریچه خروجی معده به روده را مسدود کرده بود، درست جایی قرار داشت که با وجود چندین بار اسکن توسط بهترین متخصصان هم دیده نشده بود.

تنها یک دلیل!

ایمان معماریان، دامپزشک حیات وحش درباره خبر بلعیدن پلاستیک توسط پیروز و مرگ وی به قدس آنلاین می گوید: به نظر می رسد سازمان محیط زیست  بین تمام مشکلاتی که برای سلامت یوزپلنگ ایرانی بوجود آمد ترجیح داده است تنها دلیل مرگ پیروز را بلعیدن پلاستیک اعلام کند.

به نظر می رسد سازمان محیط زیست  بین تمام مشکلاتی که برای سلامت یوزپلنگ ایرانی بوجود آمد ترجیح داده است تنها دلیل مرگ پیروز را بلعیدن پلاستیک اعلام کند.این متخصص حیات وحش ادامه می دهد: نتایج سم شناسی، هیستوپاتولوژی و پاتولوژی نشان می دهد ارگان های مختلف بدن پیروز از ریه گرفته تا گوارش، دستگاه تنفسی و عصبی همه باهم ناکارآمد شده و  طی کنترل عوامل مسمومیت زا نیز در برخی ارگان ها تا ۲۰ برابر حد مجاز جیوه پیدا کرده اند. این در حالی است که سازمان محیط زیست تمایلی به دانستن دلیل واقعی مرگ یوز ایرانی نداشته است.

معماریان درباره چالش های پیش روی حفاظت از گونه های مختلف حیات وحش اذعان می کند: مهم ترین چالش در حفاظت از حیات وحش این است که لزوم حفاظت برای مردم و مسئولان مسجل و مسلم نشده است.

وی می افزاید: متعاقب این چالش، افراد کارآمد و دانش آموخته این رشته، در جایگاه واقعی خود  قرار نگرفته اند و در نهایت لزوم وجود حفاظت اصولی از حیات وحش درک نشده، آن چنان که بودجه و نیروی انسانی کافی نیز برای حفاظت در اختیار نیست.

پیروز چرا مُرد؟ / تنها دلیل بلعیدن پلاستیک بود!
ایمان معماریان، دامپزشک حیات وحش

این متخصص حیات وحش می گوید: متأسفانه در ایران دامپزشکی حیات وحش ضعف های بسیاری دارد. چراکه به دامپزشکان در طول دوره آموزشی اطلاعات چندانی درباره حیات وحش داده نمی شود و برخی از دامپزشکان به دلیل نبود شغل و درآمد علاقه ای  به کار در این زمینه ندارند.

جای خالی اکوتوریسم

معماریان در خصوص مهم ترین مانع حفاظت از حیات وحش می گوید: از حیث حفاظتی زمانی حفاظت حیات وحش به درستی انجام می پذیرد که مسئولان امر به مسأله حفاظت از حیاط وحش به عنوان بخشی از بخش های درآمدزایی کشور نگاه کنند. در این صورت است که احساس نیاز به متخصصان این حوزه از دامپزشک تا کارشناسان حیات وحش به وضوح دیده خواهد شد و این مهم به وجود اکوتوریسم نیز بستگی دارد تا از این حیث برای مردم و مسئولان محلی برای درآمدزایی باشد. 

وی ادامه می دهد: یکی از دلایل عدم درآمدزایی از حیات وحش این است که توریست در این زمینه نداریم و این بدان معناست که شاید درباره اکوتوریسم اطلاع رساانی درست نداشته ایم اینکه حیات وحش چقدر می تواند جذاب و منحصر به فرد باشد.  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.