معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان گفت: ۵۰ مسجد با ظرفیت ۵۲۰۰ نفر برای اسکان زائران نوروزی پیش‌بینی شده است؛ البته برای افزایش این ظرفیت آمادگی نیز از سمت ما وجود دارد.

پیش‌بینی ظرفیت ۵۲۰۰ نفری در مساجد مشهد برای اسکان زائران نوروزی

به گزارش قدس خراسان، حجت‌الاسلام‌حسین احمدنیا امروز ۱۴ اسفندماه، در نشست خبری اعلام ویژه برنامه‌های این مرکز در آستانه ماه مبارک رمضان اظهار کرد: با توجه به دهه سوم ماه شعبان ما دهه تکریم مساجد را داریم که مهمترین هدف از نامگذاری این دهه با عنوان تکریم مساجد آماده‌سازی مساجد برای میزبانی از میهمانان خدا در ماه مبارک رمضان است.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان افزود: غبارروبی مساجد از برنامه‌های این دهه برای آمادگی از میزبانی نمازگزاران است و امید است که نمازگزاران نیز دل‌های خود را برای حضور در میهمانی خدا آماده کنند. همچنین شعار ما در دهه تکریم مساجد «تحقق مساجد معمور و آباد» است، لذا به دنبال این هستیم که این مورد را توسعه دهیم و در این راستا از ظرفیت ماه مبارک رمضان بهره خواهیم برد.

وی ادامه داد: پویش همسنگران مسجدی یک پویش خودجوش و مردمی است و در این پویش برنامه‌هایی در قالب برگزاری جلسات قرآنی با مشارکت مردم انجام خواهد شد، ضمن اینکه غبارروبی مساجد و آماده‌سازی برای بهار قرآن نیز به صورت مردمی انجام خواهد شد.

احمدنیا با اشاره به اینکه کارکردهای مساجد فراموش شده و مردم هیچ مطالبه‌ای ندارند، بیان کرد: از دیگر برنامه‌های دهه تکریم مساجد برگزاری مراسم سخنرانی بصیرتی در خصوص کارکردهای فراموش شده مساجد و مسائل روز جامعه است.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان اظهار کرد: تقدیر از ۵۰۰ فعال عرصه جهاد تبیین و ۸۰۰ نفر از کارگزاران مساجد از دیگر برنامه‌های مرکز امور رسیدگی به مساجد استان است که در دهه تکریم مساجد انجام خواهد شد.

میزبانی از ۱۰۰۰ زائر اولی در ایام رمضان

وی گفت: آمادگی برای میزبانی از ۱۰۰۰ زائر اولی  و یا افرادی که طی ۱۵ سال اخیر تشرف نداشتند، از روستاهای اطراف مشهد در دستور کار مساجد است که در این خصوص پذیرایی افطاری از این زائران در مساجد صورت خواهد گرفت.

احمدنیا ابراز کرد: برگزاری ۶۰ جشن ویژه روزه اولی‌ها در روزهای ابتدایی ماه مبارک رمضان پیش‌بینی شده است، علاوه بر این نیز در راستای ترویج سنت حسنه افطاری ساده نیز پویش سفره‌های آسمانی در دستور کار است. همچنین با مشارکت آستان قدس رضوی توزیع بیش از ۵۰۰۰ وعده افطاری در نقاط مختلف شهر در ایام ماه مبارک رمضان انجام خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان عنوان کرد: برگزاری مراسم اعتکاف ویژه دانش‌آموزان در دهه سوم ماه مبارک رمضان در ۱۶ مسجد با مشارکت ۱۶ ناحیه آموزش و پرورش پیش‌بینی شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی گفت: از کارهای ویژه مساجد که امسال در دستور کار است، می‌توان به پیش‌بینی اسکان زائران در مساجد اطراف حرم اشاره کرد.

وی افزود: در این خصوص ۵۰ مسجد با ظرفیت ۵۲۰۰ نفر آماده اسکان شده که از این تعداد ۳۰ مسجد در حلقه اطراف حرم و۲۰ مسجد در مسیرهای دورتر قرار دارند؛ ضمن اینکه آمادگی افزایش این ظرفیت را برای پذیرایی از تعداد زائران بیشتر داریم.

احمدنیا گفت: با توجه به اینکه بیمه زائر شرایط بهداشتی، ایمنی و امنیتی بر اساس مصوبات خدمات سفر را در بر می‌گیرد در دهه پایانی سفر نیز تجربه میزبانی از زائران امام رضا(ع) را نیز داشتیم و در این ایام نیز اسکان و میزبانی از ۴۸ هزار زائر در مساجد پیش‌بینی شده اطراف حرم و سطح شهر انجام شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان در ادامه به فعالیت مساجد در ایام انتخابات اشاره کرد و افزود: از اول آذرماه قرارگاه نعمت حضور با هدف افزایش مشارکت و رقابت در فضای انتخابات آغاز شد که شامل کمیته‌های محتوایی، روابط عمومی و تبلیغات، رسانه، پشتیبانی، آموزش، پیشگیری و برخورد با تخلفات بود و در این قرارگاه برنامه‌های متعددی برگزار شد.

وی تصریح کرد: یکی از کارهای ویژه در ایام انتخابات که توسط امور مساجد استان انجام شد، ویژه‌نامه الکترونیکی در راستای پاسخ به شبهات با محوریت انتخابات بود که مورد استفاده مخاطبان قرار گرفت.

احمدنیا با اشاره به اینکه ۲۶۰۰ مبلغ بصیرتی و هادی سیاسی در ایام انتخابات فعال بودند، بیان کرد: برگزاری ۱۳۸ کافه گفت‌وگو در سطح شهر، مجتمع‌های تجاری، راه‌آهن، دانشگاه و اماکن پرتردد از دیگر اقدامات بود همچنین با محوریت انتخابات بیش از ۱۸ هزار جلسه بصیرتی در سطح مساجد استان برگزار شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان افزود: فعال شدن سامانه مسجد شایسته از دیگر اقدامات بود که در این خصوص با آماده شدن مساجد سعی شد تا فضای رقابتی بین نامزدها افزایش یابد و منجر به حضور حداکثری شود، ضمن اینکه بیش از ۷۰۰ جلسه با حضور نامزدهای انتخاباتی در مشهد برگزار شد.

مساجد در جامعه کنونی محوریت خود را از دست داده‌اند

حمیدرضا معشوقی، مسئول مرکز امور هنر و رسانه مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی در ادامه گفت: متاسفانه در جامعه کنونی نقش مسجد کمرنگ شده و پرداخت کمرنگ رسانه‌ها به نقش مهم مساجد یک علت مهم در این رابطه است.

وی افزود: با توجه به اینکه مسجد یکی از محوری‌ترین اماکنی است که در امر انتخابات اثرگذار بوده، لذا تولید ویژه برنامه تلویزیونی «همسنگرهای مسجدی» و پخش آن از شبکه افق و شبکه استانی، برگزاری وبینارهای مکرر در سامانه مسجدنا برای مخاطبان مسجدی، اتخاذ تدبیر برای آغاز جلسات گفت‌وگوی انتخاباتی در مساجد و تولید کلیپ‌های پاسخ به شبهات از دیگر برنامه‌های این نهاد مسجدی در ایام انتخابات بود که صورت گرفت.

مسئول مرکز امور هنر و رسانه مرکز رسدیگی به امور مساجد خراسان رضوی گفت: این برنامه برای ۲۰۰ مسجد شاخص در نظر گرفته شد که در ۱۱۰ مسجد استان اکران آن صورت گرفت. علاوه بر این برنامه نیز گفتمان مسجدی در مساجد شکل گرفته که بنا داریم این گفتمان را تداوم بخشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.