۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳
کد خبر: 970165

استاندار کردستان گفت: ۱۶ سال از عمر احداث سد ژاوه سنندج می‌گذرد که به دلیل مشکلات زیست محیطی آبگیری نشده بود و نیمه اول سال آینده با رفع این مشکل، آبگیری خواهد شد.

آبگیری سد ژاوه بعد از ۱۶ سال

به گزارش قدس انلاین،  اسماعیل زارعی‌کوشا روز سه‌شنبه در جشنواره جوانان برتر ایران زمین در سنندج، اظهار کرد: ۵۰ درصد از مشکلات زیست، محیطی سد ژاوه در سفر رئیس جمهور به استان با افتتاح تصفیه‌ خانه سنندج رفع شد و ۵۰ درصد آن نیز با ساماندهی فاضلاب روستایی و نواحی منفصل شهری تا نیمه اول سال آینده برطرف و این سد آماده آبگیری می‌شود.

وی تاکید کرد: آبگیری این سد دغدغه همیشگی استان برای عبور از معضل فرونشست و تامین آب دشتهای کشاورزی شرق استان را از بین می برد.

استاندار کردستان، هدفگذاری حوزه فرهنگ و اقتصاد در سال آینده را بر تقویت شرکتهای دانش بنیان اعلام کرد و گفت: تمرکز اصلی در حوزه اشتغال نیز ایجاد شغل برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی خواهد بود.

زارعی کوشا یکی دیگر از طرحهای ویژه استان در حوزه کشاورزی را احیای قنات و طرحهای آبخیزداری در دشتهای شرقی استان برشمرد و اضافه کرد: این طرح علاوه بر ارتقا ۷۰ سانتیمتری ذخایر آبی، به عنوان الگوی اجرایی به ۳۰ استان کشور ابلاغ شد.

وی از جوانان به عنوان مجموعه‌های توانمندی کردستان نام برد و افزود: این استان در کنار برخورداری از مواهب کشاورزی، معدنی، گردشگری، مرز و صنایع، گنجی بالاتر از همه اینها دارد که ظرفیت نیروی انسانی و بالاتر از هر داشته‌ای است.

استاندار کردستان تاکید کرد: برای اینکه این ظرفیت بتواند خود را نشان دهد، باید استان را در همه عرصه‌ها در سطح ملی، منطقه‌ای و کشوری معرفی کنیم.

زارعی کوشا با یادآوری اینکه محرومیت، نقصان و عقب‌ماندگی‌ها قابل چشم‌پوشی نیست، افزود: همه این واقعیتها وجود دارد ولی وجود آن ناشی از محرومیت نیست بلکه متاثر از فرصتهای از دست رفته است.

وی از جوانان به عنوان نماد مرزداری، غیرت و ناموس‌پرستی کردستانی‌ها در دفاع از مرزهای کشورمان یاد کرد و اضافه کرد: ظرفیت‌های بسیاری در عرصه‌های علمی، تجاری، ورزشی، صنعت و تکنولوژی در کردستان وجود دارد که می تواند این استان را در ردیفهای برتر ملی و بین‌المللی قرار دهد و لازمه آن معرفی و عرصه‌گشایی در ذهنیت مردم و همسایگان بیرونی است.

استاندار کردستان ادامه داد: این رسالت بزرگ ماموریتی برای مسوولان و رسانه‌هاست و برای همین شخصا با هر ابزاری از جمله پوشیدن لباس کردی در مناسبتها، به دنبال معرفی این ظرفیت هستم.

زارعی‌کوشا با تاکید بر اینکه همه باید اصالت مردم کردستان را ببینند، اضافه کرد: پیشرفت، خلاقیت، نوآوری و هر رتبه و مقامی که در بستر اصالت قرار گیرد ارزش تصاعدی پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: رسانه‌های استان هنوز ظرفیت کامل تبیین پیشرفت‌ها و نارسایی‌ها را پیدا نکرده‌اند و باید هر کدام از ما یک رسانه باشیم.

استاندار کردستان با بیان اینکه مجموع ذخایر معدنی کردستان تا ۲ سال قبل، ۵۶۰ میلیون تن بود، اضافه کرد: با کار پیمایشی و ژیوفیزیک هوایی، ذخایر قطعی شناسایی شده در استان به یک میلیارد تن رسید که بخش مهمی از آن ذخایر ارزشمند طلا، نقره و سنگ آهن است.

زارعی کوشا از خام‌فروشی فرآورده های معدنی به عنوان خط قرمز مسوولان کردستان در دولت سیزدهم نام برد و گفت: تمامی سرمایه‌گذاری های حوزه معدن باید در قالب زنجیره کامل ارزش باید تا ارزش افزوده آن نصیب استان شود.

تولید نیمی از طلای کشور در کردستان، موضوع دیگری بود که زارعی‌کوشا به آن اشاره کرد و افزود: ظرفیت تولید طلا در کردستان پنج میلیون تن در سال است که با بهره برداری از معدن طلای قلقله سقز ۵۰۰ هزار تن به این میزان از آذرماه سال آینده اضافه می شود.

وی با بیان اینکه پهنه های شناسایی شده، هشت برابر ذخایر فعلی استان در حوزه طلاست، ادامه داد: کردستان به طلایی‌ترین استان کشور تبدیل می‌شود.

زارعی کوشا افزود: چند زنجیره کامل فولاد در بیجار، قروه، دیواندره و سقز در دست اجراست و چندین طرح دیگر با سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی در این زمینه در دست اجرا قرار دارد.

سد ژاوه بعد از ۱۶ سال نیمه اول ۱۴۰۳ آبگیری می‌شود

در این مراسم از ۳۰ جوان برتر کردستان در حوزه های مختلف قدردانی شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.