دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی گفت: یکی از صفات حضرت رضا (ع) مهربانی است و مجتمع شوق زندگی مشهد، تجلی مهربانی امام رئوف است. در شهر امام رضا نباید کودک کار وجود داشته باشد، نباید یتیم مهجور و آسیب دیده اجتماعی داشته باشیم.

«شوق زندگی» تجلی مهربانی امام رضا (ع) است

به گزارش قدس خراسان، صبح روز پنجشنبه، ۱۷ اسفند ماه، رویداد شوق زندگی و مهارت‌های اجتماعی به مناسبت شروع فعالیت محاکم ویژه اطفال و نوجوانان و دادسرای ویژه نوجوانان در قالب مجتمع قضائی حمایتی شوق زندگی، در مشهد برگزار شد.

در ابتدای این رویداد دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی بیان کرد: از سال ۱۳۹۹ که استارت تشکیل مجتمع شوق زندگی در مشهد خورد، خیلی از افراد نقش ایفا کردند و کمک کردند که از همگی تشکر می‌کنم؛ آن‌هایی که به حکم وظیفه و تکلیف و به حکم وجدان از ابتدا پای کار بودند. امروز شاهد هستیم که مجتمع شوق زندگی مشهد برای دیگر استان‌ها الگو شده و می‌بینیم که شوق زندگی در برخی استان‌ها در حال شکل‌گیری است.

محمدحسین درودی ادامه داد: اگر همراهی مردم در شهر امام رضا (ع) نبود، ما موفق نمی‌شدیم و نمی‌توانستیم به تکلیف خود عمل کنیم. یکی از صفات حضرت رضا (ع) مهربانی است و مجتمع شوق زندگی مشهد، تجلی مهربانی امام رئوف است. در شهر امام رضا نباید کودک کار وجود داشته باشد، نباید یتیم مهجور و آسیب دیده اجتماعی داشته باشیم، به امید اینکه به آن روز برسیم.

پس از آن نیره عابدین‌زاده، معاون دادستان و سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۵ مشهد در سخنانی کوتاه خطاب به کودکان و نوجوانان حاضر در این رویداد بیان کرد: ما همه باهم و در کنار هم تلاش می‌کنیم تا حال شما بهتر شود، شما هیچ وقت تنها نیستید و ما کنار شما هستیم از تمام ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد چراکه شما آینده این کشور را می‌سازید و قول می‌دهم این رویداد ادامه داشته باشد و همه شما به شوق زندگی برسید.

شهردار مشهد نیز در ادامه این رویداد بیان کرد: مجتمع شوق زندگی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی فعالیت خود را پررنگ‌تر کرده است. آسیب‌های اجتماعی هزینه‌های زیادی بر حاکمیت و جامعه تحمیل می‌کند و بار روانی زیادی دارد. این شهر شهر خاصی است و محوریت آن حرم امام رضا (ع) است. این مجتمع کم‌کم به بلوغ رسیده و تبدیل به الگویی برای تمام کشور شده است.

محمدرضا قلندر شریف با اشاره به اینکه در حوزه معیشتی تشکل‌های مردمی بسیاری فعالیت می‌کنند گفت: آنچه لازم است تا آسیب‌های اجتماعی را برطرف کند پرداختن به فکر، راهنمایی، مشاوره و ایجاد زمینه مناسب برای رشد کودکان آسیب دیده، یتیم یا بدسرپرست است. مجتمع شوق زندگی به تغذیه فکری و مشاوره کودکان می‌پردازد و زمینه رشد را برای کودکان و خانواده‌هایی که مشکلاتی دارند فراهم می‌کند. به امید روزی که فعالیت این مجتمع بیش از این در راستای فرهنگ‌سازی گسترش یابد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد در ادامه این رویداد ضمن تشکر از تمام کسانی که در شکل‌گیری و توسعه مجتمع شوق زندگی نقش داشتند گفت: ما خودمان را مکلف می‌دانیم تا نسبت به مسائل اجتماعی ریل گذاری و بودجه گذاری کنیم. با روی کار آمدن شورای ششم، این ظرفیت را احصا کرده و شوق زندگی روی کار آمد. مجتمعی که اهداف بسیار بلند مدت و توانمندی‌های زیادی داشت اما از لحاظ مکانی و مالی در مضیقه بودند. شورای ششم وارد عمل شد و مصوبه‌ای دو فوریتی آورد و بودجه‌ای برای این موضوع تخصیص یافت. حالا شوق زندگی به کمال خودش رسیده و می‌تواند عملیات‌های خوبی انجام بدهد و الگو باشد. شوق زندگی می‌تواند برای از بین رفتن آسیب‌های اجتماعی برای کل ایران تکثیر برکت کند.

حجت‌الاسلام حسن منصوریان ادامه داد: طرح‌ها در دوره‌های مختلف ممکن است مورد بی‌مهری قرار بگیرند، اما خدا را شکر شورای شهر بر این طرح اهتمام داشت. شوق زندگی یک اتفاق بین‌المللی است اما فقط یک وظیفه اداری و دستگاهی نیست، این مجتمع شوق امام رضا (ع) به این شهر است. این حس تعلیق، مهربانی و امید به هدایت یک کودک موجب شده تا این مجتمع تشکیل شود. اصرار دارم بگویم این اتفاق، اتفاقی ماورایی است و انشالله لطفی که امام رضا (ع) در علت حدوث این اتفاق داشته، در بقای آن نیز داشته باشد.

دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی نیز که در این رویداد حضور داشت، با تاکید بر اینکه متولی این امر زیبا و چندوجهی یک زن است ادامه داد: ما همیشه از الگوی سوم زن مسلمان صحبت می‌کنیم اما در اینکه مظهر و تجسم این الگو چیست، دچار لکنت می‌شویم و کمتر از بانویی متخصص و دغدغه‌مند صحبت می‌کنیم.

سکینه سادات پاد گفت: شوق زندگی می‌تواند خیلی از معضلات ما را حتی با جامعه جهانی حل کند. ما ماده ۸۲ قانون مجازات اسلامی را داریم اما به درستی نهادسازی نکردیم. اما دست‌اندرکاران شوق زندگی این ابتکار عمل را داشتند که به شکل بومی، این نهادسازی را انجام بدهند. خواهش من از مسؤولان استانی این است که پای کار این اقدام عملی مهم در شوق زندگی بیایند. طرحی که از مشهد شروع شده و برند آن باید به نام مشهدالرضا ثبت شود.

وی افزود: من شاهد بودم که چگونه ذره ذره و با تلاش شوق زندگی روی کار آمد و شوق زندگی در کودکان آسیب دیده ترمیم شد. ما با استناد به شوق زندگی می‌توانیم بسیاری از معضلات را برطرف کنیم، در شوق زندگی به سمت عدالت ترمیمی قدم‌های عملی برداشتیم. شوق زندگی کودک را برای ورود به اجتماع آماده و خلاءهای تربیتی کودک را برطرف می‌کند. شوق زندگی چهره متفاوتی از قوه قضائیه و دادگستری به مردم معرفی کرد. در اصل هدف نظام قضائی از نگاه اسلام، اهداف تربیتی است و ما این موضوع را می‌توانیم در این مجموعه ببینیم. این ابتکارات که از جنس مدیریت مادرانه است باید توسعه پیدا کند. شوق زندگی می‌تواند یک برگ زرین در دستگاه قضائی باشد.

گسترش شوق زندگی در ۸ استان دیگر

در ادامه معاون وزیر دادگستری در این رویداد بیان کرد: مجتمع شوق زندگی که امروز برای افتتاح فاز دوم آن دور هم جمع شدیم، شراکت واقعی قلب‌ها برای زندگی است. ما مفتخریم که پیرو دینی هستیم که در آن آیات و روایات و چشم‌اندازهای نورانی برای حمایت از انسان‌ها وجود دارد. شوق زندگی یک اصلاح بزرگ است. پیامبر اسلام جلوه‌های نورانی برخورد متعالی با کودکان بود، جلوه‌هایی که در دنیای امروز هنوز نمی‌توانیم در رفتار خود پیاده کنیم. بر همین اساس در نظام جمهوری اسلامی ایران مسؤولان همگی دغدغه این حوزه را دارند و سیاست‌های کلی کشور ما حمایت از خانواده و طبقات آسیب دیده است. آنچه نیاز است، این است که سازوکاری این دغدغه‌ها را به گروه هدف متصل کند.

سیدعلی کاظمی افزود: این بار شوق زندگی به کودکانی که بزه دیده هستند کمک می‌کند. بررسی شاخص‌ها نشان می‌دهد شاخص‌های تک دستگاهی در کشور ما رشد کردند. امروزه نرخ ثبت هویت و پوشش تحصیلی بسیار بالاست. اما در حوزه‌هایی که شاخص‌ها چند دستگاهی هستند و نیاز به همکاری دستگاه‌های مختلف است، به کار بیشتری نیاز داریم. در حوزه کودکانی که در موقعیت بزه دیدگی و سو رفتار هستند باید دستگاه‌های مختلف پای کار بیایند. در این موقعیت یک سازوکار چندمنظوره مثل شوق زندگی می‌تواند ایفای نقش کند. این ابتکارات محدود در مفاهیم قضائی نمی‌ماند. تکالیف قوه قضائیه فقط رسیدگی به پرونده نیست، رسیدگی به عدل، رفع ریشه‌های پرونده‌ها و اصلاح افراد، تکالیفی است که در این مدل‌های مشارکت قابل تحقق است.

وی ادامه داد: با سازوکارهای خوبی مثل شوق زندگی، حق کودکان ماست که با کرامت در جامعه‌ای ایمن زندگی کنند و بدون تبعیض از حمایت‌ها برخوردار شوند و شکوفایی و رشد را تجربه کنند، حق آن‌هاست که شوق زندگی داشته باشند. در مشهد حق جدیدی برای کودکان ایجاد شده و آن حق داشتن شوق زندگی است بهترین تشویق، توسعه این پدیده در کل کشور است. با همتی که وجود داشت، امروز در ۸ استان شوق زندگی راه اندازی شده و امیدواریم این مجموعه در کل ایران گسترده‌تر شده و گروه‌های هدف آن نیز گسترده‌تر شود.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی نیز در سخنانی به تمجید و تحسین اقدامات صورت گرفته در مجتمع شوق زندگی پرداخت و گفت: امروز دیدیم که همه از خیمه مَنیت بیرون آمده و مشارکت بزرگی کرده‌اند. امروز نه فقط تلقی ما، که خواهش و خواسته ما متفاوت شد. ما چنان غفلت‌زده شده بودیم، که فراموش می‌کردیم در جمع این کودکان چه خبر است، شب را چگونه به صبح می‌رسانند و آیا بازی کودکانه دارند یا خیر؟

حجت‌الاسلام حمزه خلیلی افزود: دستی که امروز نیاز به نوازش دارد، مشغول کاری سخت و سهمگین است و نمی‌داند محبت و مهربانی کجاست. در شهر امام هشتم نباید دم از من زد و غفلت کرد و تنها به خانواده خود اندیشید. امروز فضای شهر ما گسترده شد و عمق بزرگی پیدا کرد و ما دانستیم که باید در رنج کودکانمان شرکت کنیم، چراکه ما سیره پیامبر و اهل بیت را داریم که نمی‌توانستند غم را ببینید.

وی با تقدیر مدیریت قابل توجه زنانه این مجتمع افزود: ما امروز مدیریت زنانه‌ای داریم که از مدیریت مردانه موفق‌تر است. امروز کارنامه‌ای را رقم زدیم که ماحصل یک مدیریت زنانه بود. مرا متهم به فمینیست بودن نکنید، که هرچه دیده‌ایم بیان کردیم. سهم شهرداری و اعضای شورای شهر، بهزیستی و دادستان در این حوزه بسیار زیاد است. اما ما مسوولان باید بیشتر در خیابان و در کنار مردمی که که فرو نشسته‌اند قدم بزنیم و از درد آن‌ها آگاه شویم.

در پایان این رویداد از نخستین شماره نشریه شوق زندگی نیز رونمایی شد.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.