دوست و همسنگر شهید مزاری گفت: شهید مزاری نیز در بسیاری از جلسات و امور سیاسی از صحبت‌های رهبر معظم انقلاب استناد می‌کردند و تأثیر بسیار زیادی در موضوع گیری هایشان از رهبری گرفته بودند.

موضع‌گیری‌های شهید مزاری متأثر از سخنان رهبر معظم انقلاب بود

به گزارش قدس خراسان، عصر روز شنبه ۱۹ اسفند ماه، بیست‌ و نهمین سالگرد شهادت شهید وحدت ملی استاد عبدالعلی عزیزی در مشهد برگزار شد.

عضو شورای مرکزی حزب وحدت ملی افغانستان و فعال فرهنگی در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار قدس خراسان در خصوص شخصیت شهید مزاری بیان کرد: ایشان یکی از شخصیت‌های ممتاز و برازنده تاریخ مبارزات سیاسی شیعیان در افغانستان و تربیت یافته مکتب امام (ره) هستند که سابقه انقلابی و زندانی شدن ایشان در زمان حکومت شاهنشاهی از آن دوران برای ما به یادگار مانده است.

محمدرضا ناصری افزود: ایشان از نهضت امام (ره) تأثیر پذیرفتند و همانطور که امام خمینی (ره) برای رفع محدودیت‌ها و نجات مظلومین و ستم دیدگان انقلاب کردند، شهید مزاری نیز این راه را در افغانستان ادامه دادند و برای رفع مظلومیت اقلیت‌های قومی که همواره مورد ظلم نظام‌های شاهی بودند، اقدامات شایانی داشتند.

وی ضمن تسلیت سالگرد شهادت مظلومانه شهید وحدت ملی افغانستان ادامه داد: ایشان یکی از طلایه داران وحدت ملی در افغانستان است. در سال ۱۳۷۰ که شاهد سقوط نظام کمونیستی در افغانستان و ظهور مجاهدین بودیم، ایشان محل رفع مشکلات را در گرو برابری و برادری اقوام می‌دانستند. تاکید داشتند که جنگ اقوام منجر به فاجعه خواهد شد و بهترین راه حل برای رسیدن به افغانستان باثبات، برابری و برادری اقوام و مشارکت همگانی در تصمیم گیری های دولت است. همین امر موجب شد تا با انعکاس این بیانات، ایشان را به عنوان نماد وحدت ملی در افغانستان بشناسند. امروز افغانستان بیش از هر زمان دیگری نیازمند تحقق افکار ایشان است و اگر بر آن‌ها جامه عمل بپوشانیم شاهد صلح خواهیم بود.

شهید مزاری، اولین نماینده انقلابی امام (ره) در افغانستان

دوست و همسنگر شهید مزاری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما پیرامون ابعاد این شخصیت بزرگ بیان کرد: شهید مزاری به عنوان یک رهبر ملی و مذهبی در جامعه افغانستان تبلور یافت. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این شهید، باورمندی ایشان به اسلام ناب و انقلابی بود. او کسی بود که همواره در سطح ملی و جهانی از انقلاب و اسلام ناب دفاع می‌کرد و از این نظر بسیار متقی و شجاع بود.

حجت‌الاسلام علی اعتمادی ادامه داد: شهید مزاری در امور سیاسی، دینی و اجتماعی همواره پیرو امام بود. ایشان را فوق العاده دلسوز، فداکار و مجاهد می‌شناسم. شهید مزاری اولین کسی بود که به عنوان نماینده انقلابی امام (ره) در افغانستان معرفی شد.

وی بیان کرد: با توجه به قومیت‌های گوناگونی که در افغانستان هستند، مزاری تنها کسی بود که پس از استقرار در کابل توانست بین این افراد هماهنگی و وحدت و اخوت برقرار کند. شعار او این بود که در افغانستان حکومت اسلامی، مردمی و فراگیر را برای همه مردم خواهانیم. او خواستار امنیت، عدالت اجتماعی، قانونمندی، رعایت حقوق انسانی و باورمندی به حقوق زنان واقلیت های مظلوم بود. باور اغلب مردم در افغانستان این بود که تنها کسی که می‌تواند کشتی باران زده افغانستان را به ساحل نجات برساند، رهبر شهید مزاری است. تنها کسی که توانست بین اقوام و احزاب برادری و وحدت ایجاد کند او بود.

اعتمادی به دوران همسنگری و همراهی شهید مزاری با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: بخش عمده زندگینامه خودنویس شهید مزاری شامل برخوردها، ملاقات و مذاکرات او با رهبر معظم انقلاب است. خود من در سال ۵۵ که ایران بودم، شاهد بودم که شهید مزاری ارتباط تناتنگی با رهبری داشتند. پس از پیروزی انقلاب نیز کسی که آشنایی بیشتری با مسائل افغانستان داشتند، رهبر معظم انقلاب بودند و بیشتر اطلاعات را از شهید مزاری می‌گرفتند.

وی ادامه داد: زمانی که آیت الله خامنه‌ای در مشهد تدریس می‌کردند، ما نیز در همان مسیر حرکت می‌کردیم اغلب شاگردهای ایشان در ان دوران انقلابیون افغانستانی همچون شهید مزاری بودند. دوستان ما در حفظ و نشر کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن که پیش از انقلاب کمیاب بود، بسیار کوشش کردند. شهید مزاری نیز در بسیاری از جلسات و امور سیاسی از صحبت‌های رهبر معظم انقلاب استناد می‌کردند و تأثیر بسیار زیادی در موضوع گیری هایشان از رهبری گرفته بودند.

شهید مزاری در دایره یک قوم و جناح محصور نبود

استاد دانشگاه و فعال فرهنگی افغانستان در خصوص ابعاد شخصیت این شهید گفت: در خصوص شخصیت این شهید حرف زیاد است و می‌توان گفت تنها شخصیت سیاسی افغانستان است که متن و اثر زیادی پیرامونش تولید شده است. برای مثال می‌توان به ساده زیستی او اشاره کرد. شهید مزاری در حالی که رهبر یک حزب سیاسی بود ساده‌ترین زندگی را داشت و هیچ کس نمی‌تواند یک متر زمین یا خانه متعلق به ایشان پیدا کند. انسانی صبور بود و برای رسیدن به اهداف ملت و مردم از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کرد.

قربانعلی انصاری گفت: منافع مردم در سطح کلان برای شهید از همه چیز مهم‌تر بود. شهید در دایره یک قوم و یک جناح محصور نبود و اندیشه‌اش فراتر از این مسائل بود. او برای هم مردم تلاش می‌کرد و طرح‌هایی هم که ارائه می‌داد برای همه بود. دال مرکزی گفتمان این شهید عدالت است؛ او عدالت را مطرح کرد که شامل همه مردم افغانستان می‌شود و معتقد بود که اگر عدالت نباشد ثبات برقرار نمی‌شود. مشارکت سیاسی را مساله بعدی دانست. معتقد بود همه اقوام باید در ساختار قدرت مشارکت داشته باشند و نمی‌توان با سیاست حذف یا کتمان عدالت برقرار کرد. شخصیت او فراتر از یک قوم یا یک حوزه جغرافیایی بود.

وی برای شناخت بیشتر این شهید پیشنهاد کرد: درباره ایشان متن‌های زیادی تولید شده و شاید هزاران ویژه نامه تألیف شده است. اما شاید بهتر است شخصیت این شهید را از زبان خودش بشناسیم. کتابی به نام احیای هویت مجموع سخنرانی‌های گردآوری شده از شهید است که برای شناخت بیشتر ایشان مناسبت است.

نگاه وحدت‌گرایانه؛ دلیل زنده بودن شهید مزاری در بین جوانان افغانستان

یک فعال فرهنگی جوان اهل افغانستان نیز که شهید مزاری را الگوی خویش می‌دانست به خبرنگار ما گفت: این را وظیفه خود میدانم که در قبال شخصیتی همچون شهید مزاری که نگاه متفاوتی داشت، یاد و نام ایشان را زنده نگه دارم چراکه آرمان های والایی داشتند. آن طور که در کتاب‌ها خواندم یا از بزرگترها شنیدم و طبق آنچه در شعارهای ایشان پیدا بود، همیشه بر وحدت ملی تاکید داشتند و نگاه قوم گرایانه و نژاد پرستانه نداشتند و بر مبنای عدالت وازادگی رهبری می‌کردند. طبق آنچه در اثار و صحبت‌هایی که از ایشان شنیدم، تاکید داشتند که این نگاه و نقاب قوم گرایانه و اختصاصی باید برداشته شود تا یک ملت بتوانند وحدت داشته باشند و به سوی کامیابی قدم بردارند.

هدیه ظفری افزود: دلیل اصلی اینکه ایشان هنوز هم در بین اقشار مختلف افغانستانی و غیر افغانستانی زنده است و افرادی مثل من که در زمان حیات ایشان نبودند در مورد ایشان علاقه‌مندند تا بیشتر بدانند، همین نگاه وحدت گرایانه و عدالت خواهانه ایشان است که یادشان را زنده نگه داشته است.

تعهد رهبر مجاهد افغانستان به آرمان‌های انقلاب اسلامی

خواهرزاده شهید مزاری نیز که در این مراسم حاضر بود گفت: شهید مزاری شخصیتی وارسته، متعهد، صادق و شجاع بود و در قبال موضوعات بیت المال حساسیت زیادی داشت. او می‌خواست که عدالت اجتماعی، وحدت و پذیرش در افغانستان وجود داشته باشد و صدای ظلم از افغانستان شنیده نشود. او در زمان حیاتش به آنچه گفت عمل کرد و پای حرف‌های خود و در کنار مردم ایستاد تا ا از حقوق آن ها دفاع کند.

دلاور مزاری با نقل خاطره‌ای از قول پدرش گفت: زمانی که همراه با خانواده شهید در یک محل زندگی می‌کردیم، وضعیت مالی خانواده شهید مساعد نبود و طی نامه‌ای از ایشان درخواست کمک و پول کردند که آن نامه هم موجود است. شهید در جواب نوشته بود که با توجه به عوایدتان مصرف کنید و من نمی‌توانم پول بیت المال را خرج خانواده خود بکنم. این نمونه‌ای از تعهد و صداقت شهید است.

وی در خصوص ارادت شهید مزاری به رهبر معظم انقلاب و آرمان‌های امام (ره) گفت: استاد شهید به ولایت فقیه پایبند بودند. وقتی در زمان نظام شاهنشاهی حدود ۵ ماه در ایران به زندان افتادند، انواع شکنجه‌های روحی و جسمانی را به او وارد کردند تا بتوانند سرنخ و اطلاعاتی به دست بیاورند اما موفق نشدند و شهید مزاری نسبت به فعالیت‌های انقلابی و همراهان خود بسیار متعهد بود.

شهید عبدالعلی مزاری در اسفندماه سال ۱۳۷۳ همراه با جمعی از یاران خود به شهادت رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    0 0
    شهید مزاری را عزیزی نوشته نمودید امید اصلاح نماید،تشکر