فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: خرید و فروش خزندگانی مانند «سمندر، انواع مار و لاک‌پشت» طبق قانون شکار و صید بویژه در آستانه نوروز ممنوع است.

خرید و فروش «سمندر، مار و لاک‌پشت» ممنوع است

به گزارش قدس خراسان، ابوالفضل شعبانی اظهار کرد: هر سال در آستانه عید نوروز شاهد خرید و فروش گونه‌های جانوری غیرمجاز از جمله انواع خزندگان مانند سمندر، برخی مارها، لاک پشت و برخی گونه‌های گیاهی مهاجم مانند «سنبل آبی» هستیم که بسیاری از آن‌ها از گونه‌های حفاظت شده و یا در معرض خطر به شمار می‌روند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: متاسفانه گونه‌هایی که در ایام نوروز به صورت غیر مجاز خرید و فروش می‌شوند، بیشتر غیربومی بوده و پس از مدتی نگهداری در منازل پس از پایان ایام نوروز توسط مردم، در عرصه های طبیعی از جمله رودخانه ها و آبگیرها رها می‌شوند.

وی افزود: این حیوانات اغلب گونه های مهاجم هستند و پس از سازگاری با طبیعت منطقه رهاسازی شده، به رقابت با گونه های بومی پرداخته و بسیاری از آنان را از بین می‌برند.

شعبانی از تشدید نظارت حفاظت محیط زیست و انجام گشت‌های مستمر یگان حفاظت در این ایام به منظور مقابله با خرید و فروش گونه‌های جانوری غیرمجاز خبر داد و افزود: فروشندگان گونه‌های غیر مجاز که به صورت آنلاین در فضای مجازی صورت می‌گیرد، مورد رصد شبانه روزی یگان سایبری حفاظت محیط زیست استان هستند و با خرید و فروش هر گونه‌ی جانوری غیر مجاز به شدت برخورد می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: برابر آیین نامه ابلاغی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست که به تصویب هیات وزیران رسیده، به صراحت خرید، فروش انتقال حیوانات وحشی و گونه‌های دو زیست بدون اخذ مجوز از محیط زیست به استثنای آنچه در شورای عالی مطرح شده، ممنوع اعلام شده است.

وی از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه مراتب را با سامانه ۱۵۴۰ و یا شماره تلفن همراه ۰۹۱۵۹۰۵۵۹۷۰ حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اطلاع رسانی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.