نخستین همایش طلاب مستعد عرصه بین‌الملل حوزه علمیه خراسان با حضور بیش از 80نفر از طلاب زبان‌دان و مبلغان عرصه بین‌الملل برگزار شد.

دغدغه‌هایی برای تبلیغ بین‌الملل

در این نشست طلاب ‌زبان‌دان و مستعدان عرصه بین‌الملل حوزه علمیه خراسان ضمن معرفی اجمالی تحصیلات و فعالیت‌های خود، به ارائه نظرات و راهکارهای خود برای فعالیت هرچه بیشتر حوزه علمیه خراسان در عرصه بین‌الملل پرداختند.حجت‌الاسلام موسوی، از طلاب زبان‌دان حوزه در این نشست با بیان اینکه کشورهای آسیای مرکزی می‌توانند در عرصه تبلیغ نقش ژئوپلتیک داشته باشند، عنوان کرد: وقتی زنجیره ارتباطات را می‌بینیم و رهگیری می‌کنیم، بسیاری از موضوعات ژئوپلتیک به آسیای مرکزی ختم می‌شود و نخستین هدف‌گذاری عرصه نفوذ در آسیای مرکزی نیز عرصه‌های فرهنگی است.

حجت‌الاسلام سیدجواد ابراهیمی، از مستعدان عرصه بین‌الملل که به گویش اسپانیایی سخن می‌گفت، ضمن اشاره به حیطه آمریکای لاتین و گویش اسپانیایی، این گویش را به عنوان پرگویش‌ترین زبان دنیا عنوان و خاطرنشان کرد: ظرفیت عظیمی در منطقه آمریکای لاتین وجود دارد که امیدواریم حوزه علمیه بتواند فعالیت منسجمی در آن منطقه داشته باشد.

حجت‌الاسلام صالحی با بیان اینکه این مراسم و نشست، نویدبخش گام‌های جدید بوده و افق‌های جدیدی را برای نخبگان باز می‌کند، ادامه داد: در عرصه تبلیغی کارهای گسترده‌ای انجام شده است، اما خلأهایی نیز وجود دارد که عدم حضور در عرصه کنش‌گری بین‌المللی از آن جمله است و عرصه کنش‌گری بین‌المللی باید تقویت شود.

حجت‌الاسلام متقی که ازجمله طلاب زبان‌دان منتخب برای ارائه بحث در این دیدار بود، با بیان اینکه نخستین مسئله تشکیل هیئت اندیشه‌ورز با همکاری مدیریت زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی است، گفت: زائران غیرایرانی فراوانی به حرم مطهر رضوی مراجعه دارند و طلاب مسلط بر زبان‌های خارجی باید در آنجا فعال شده و در حرم مطهر رضوی از ظرفیت حوزه علمیه استفاده شود. وی همچنین پیشنهاد داد در زمینه سامانه پاسخ‌گویی دینی در حرم مطهر رضوی و همچنین در عرصه برگزاری میزهای گفت‌وگوی بین‌الملل، از ظرفیت بالای طلاب مسلط به زبان‌های خارجی حوزه علمیه خراسان استفاده شود.

حجت‌الاسلام سیددانیال موسوی نیز در این نشست به آماده‌سازی طرحی با موضوع ایجاد مدارس تخصصی با رویکرد بین‌الملل، علمی، تبلیغی و پژوهشی اشاره کرد که طرح‌نامه آن با کمک فعالان تبلیغی نوشته شده و در انتظار تأیید مدیریت شورای عالی حوزه علمیه خراسان قرار دارد تا به فاز عملیاتی وارد شود.

خواهران طلبه نیز در ادامه این نشست به بیان دغدغه‌ها و دیدگاه‌های خود پرداختند و با بیان اینکه طلبه مسلط به زبان خارجی صرفاً بر اساس تسلط بر یک زبان نمی‌تواند فعالیت کند، تصریح کردند نیازمند ورود و همیاری سازمان‌های فعال در عرصه بین‌الملل هستند.

خانم زارعی، ازجمله خواهران طلبه فعال در عرصه بین‌الملل با بیان اینکه برای دستیابی به اهداف با توجه به سرعت تغییرات جهانی، نیاز ویژه‌ای به برنامه متناسب تبلیغی وجود دارد، ابراز کرد: تبلیغ بین‌الملل در عرصه اعزام مبلغ، تبلیغ در عرصه فضای مجازی و همچنین پذیرش گردشگر و گردشگر مذهبی باید گسترده‌تر شده و در این مسیر از ظرفیت طلاب زبان‌دان حوزه علمیه خراسان استفاده شود.

ضرورت و اهمیت راه‌اندازی مجمع طلاب زبان‌دان حوزه در سال 1403 نیز از دیگر مطالبات بود که حجت‌الاسلام والمسلمین معین، مدیر روابط ملی این حوزه درخصوص پیگیری راه‌اندازی آن در سال جاری ابراز امیدواری کرد.

نعمتی بی‌بدلیل برای تبلیغ بین‌الملل

حجت‌الاسلام والمسلمین فقیه‌اسفندیاری، معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی: ظرفیت 500نفره طلاب زبان‌دان حوزه علمیه خراسان، نعمتی عظیم برای تبلیغ در عرصه بین‌الملل خواهد بود. این همایش آغاز مبارکی برای ادامه فعالیت‌ها در این عرصه است. امیدواریم با شکل‌دهی گروه‌های اندیشه‌ورز، متناسب با جغرافیای تبلیغی و شناسایی مخاطبان و نیازهای مناطق مختلف تبلیغی، بتوانیم طلاب و مبلغان زبان‌دان را ساماندهی کنیم. به دنبال این ساماندهی، قرار است برنامه جامع تبلیغ را با هماهنگی حوزه علمیه قم و سایر حوزه‌های کشور تهیه کرده و به مرحله اجرا درآوریم.

حوزه علمیه خراسان؛ پایگاه حرکت تمدنی

حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی، مدیر مؤسسه جبل‌الصبر: حوزه علمیه خراسان به دلیل همجواری با حرم مطهر امام مهربانی‌ها، پایگاه استقبال از علاقه‌مندان به حرکت در مسیر تمدن نوین اسلامی خواهد بود. تمدن نوین اسلامی، آینده جامعه اسلامی و انسانی است، بنابراین برنامه‌ریزی‌ها باید برای آینده بلندمدتی باشد تا نهایت آن به تمدن ظهور بینجامد. در برنامه‌ریزی بلندمدت باید زبان تمدن نوین را بدانیم، چراکه این تمدن، همه جامعه بشری و انسانی را شامل خواهد شد. تسلط طلاب بر زبان‌های خارجی، یک شرط حرکت در مسیر تمدن نوین اسلامی است و در کنار آن باید با آداب و رسوم جوامع و وضعیت دنیا نیز آشنا شد. حوزه علمیه خراسان به دلیل کهن و همجوار بودن با حرم مطهر حضرت علی‌بن ‌موسی‌الرضا(ع)، پایگاه استقبال از علاقه‌مندان به حرکت در مسیر تمدن نوین اسلامی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.