۲۰ بال فلامینگو به میهمانی تالاب گاوخونی اصفهان آمدند.

رویت ۲۰ بال فلامینگو در تالاب گاو خونی

به گزارش قدس آنلاین معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط‌زیست اصفهان با اشاره به رویت ۲۰ بال فلامینگو در پهنه تالاب گاوخونی در روزهای گذشته گفت: تالاب بین المللی گاوخونی از منظر تاریخی و موقعیت جغرافیایی در مسیر اصلی پرندگان مهاجر به ویژه پرندگان آبزی و کنار آبریزی قرار دارد.


حسین اکبری افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد هم اینک ۲۰ بال فلامینگو به همراه گونه‌های دیگر پرندگان از جمله خانواده اردک‌ها، آبچلیک‌ها، کشیم، اِگرگ، چنگر و سُنقر تالابی در پهنه تالاب بین المللی گاوخونی مشاهده شدند.


او  با بیان اینکه پرندگان مهاجر دو بار در سال برای زمستان گذرانی و مهاجرت بهاره و تابستان گذرانی از عرض‌های شمالی و جنوبی کشور در تالاب گاوخونی مهاجرت دارند، افزود: هر سال اوایل اسفند و فروردین ماه شاهد بازگشت پرندگان آبزی و کنارآبزی از سمت عرصه‌های جنوبی به شمالی در منطقه غرب آسیا و ایران هستیم.


اکبری با اشاره به اینکه این پرندگان مهاجر توقف کوتاهی در تالاب خواهند داشت، گفت: اگر تالاب بین‌المللی گاوخونی مانند گذشته تاریخی، آبدار و مرطوب بود، هم به لحاظ جمعیتی و تعداد و هم تنوع گونه‌ها شاهد وضعیت بسیار بسیار بهتری بودیم.


تالاب بین‌المللی گاوخونی در زمان پرآبی خود تا دو دهه پیش سالانه میزبان بیش از ۳۰ هزار بال فلامینگو و صدها هزار انواع پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی بود.


تالاب بین المللی گاوخونی، عروس تالاب‌های ایران یکی از پُراهمیت‌ترین تالاب‌های کشور است که در تیر ۱۳۵۲ در کنوانسیون رامسر ثبت جهانی شد.


گاوخونی با وسعت ۴۷ هزار هکتار در نقطه پایانی زاینده‌رود در جنوب شرقی استان اصفهان و ۲۰ کیلومتری شهر ورزنه قرار دارد. روند خشکی تالاب گاوخونی از سال ۱۳۷۸ شروع شروع شد و در ۲ دهه اخیر به دلیل نبود آب، بسیاری از زیستمندان این تالاب از جمله ماهی‌ها، وُحوش، خزندگان و انواع پرندگان بومی آن از بین رفته‌اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.