جنگ روسیه و اوکراین شرایط جدیدی را تجربه می‌کند و اوضاع داخلی کشور اوکراین و به تبع فضای پیش روی انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در این کشور، بر ابعاد جنگ تاثیرگذار است.

تغییر و تحولات در اوکراین از چه چیزی حکایت دارد؟ / ماهیگری زلنسکی از آب گل آلود

جنگ روسیه و اوکراین شرایط جدیدی را تجربه می‌کند و اوضاع داخلی کشور اوکراین و به تبع فضای پیش روی انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در این کشور، بر ابعاد جنگ تاثیرگذار است. روس‌ها با توجه به شرایط سیاسی داخلی اوکراین، مترصد فرصتی برای ضربه زدن به آنها می‌باشند چرا که انتخابات اذهان و افکار سیاسیون و بخشی از فرماندهان نظامی، انتظامی و اطلاعاتی هرکشوری را به خودش معطوف می‌کند و اوکراین نیز از این قاعده مستثناء نمی‎باشد. به همین دلیل این تحول تاثیراتی را بر عملکرد میدانی جنگ خواهد گذاشت، تاثیراتی که می‌تواند بر شکست یا تداوم جنگ موثر باشد.

زلنسکی به دنبال ماهیگری از آب گل آلود

کارشناسان بین الملل، بر این موضوع توافق نظر دارند که اوکراین پیروزی میدانی را تجربه نخواهد کرد. اما می‎تواند با اقدامات سیاسی همچون توافق صلح، ولو با امتیازات حداقلی از آسیب‌های فراوان احتمالی جلوگیری کند.

دکتر حمید حکیم کارشناس مسائل اوراسیا در پاسخ به پرسش قدس مبنی بر آینده زلنسکی تشریح کرد :جنگ روسیه و اوکراین در دوسال اخیر فرسایشی شده و طرفین به دنبال یک ضربه بزرگ به طرف مقابل و به تبع آن گرفتن یک امتیاز بزرگ هستند که نخست در حوزه نظامی و دوم در بعد سیاسی می‎باشد. اما این اتفاق نه برای روسیه و نه برای اوکراین تا کنون نیافتاده است. برخلاف اینکه همچنان اتفاق خاصی در میدان جنگ رخ نداده (به غیر از اتفاقاتی که در چند ماه اول حمله روسیه افتاد ) برتری میدان رزم کماکان با روسیه است.

وی در مورد تحولات سیاسی اینده اوکراین هم معتقد است: انتخابات آینده ریاست جمهوری اوکراین ، به خود زلنسکی مرتبط می‌شود؛ چرا که وی به دنبال راهی برای خروج از بن بست سیاسی-نظامی تحولات میدانی فرسایشی جنگ است به این شکل که با تغییرات در سطوح مقامات عالی دولت و نیروهای مسلح، بتواند به جامعه داخلی و خارج نشان دهد کارهایی را برای کشورش انجام داده است. ضمن اینکه زلنسکی برای تغییرات میدانی علاقه بیشتری دارد اما این موضوع سخت‎تر است و سعی دارد در نقطه مقابل تحولات در عرصه سیاست داخلی را بیشتر پیگیری ‌کندچرا که شاید بتواند با این راهکار بر جبهه‎های جنگ اثرگذاری‌هایی داشته باشد.

متحدین دیگر رغبتی به زلنسکی ندارند

این کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به این پرسش که آیا متحدین ولودیمیر زلنسکی دیگر به او رغبتی ندارند و فردی دیگر را می‌خواهند، عنوان کرد : در عرصه سیاست داخلی اوکراین آینده درخشانی برای شخص زلنسکی وجود ندارد، چرا که رویکرد دولت‎های غربی نسبت به اوکراین به خاطر اقدامات زلنسکی است و آن اجماع نظر اولیه، دیگر نسبت به او وجود ندارد. این موضوع باعث شکاف‎هایی در روابط دولت‌های خارجی‎ با زلنسکی شده به همین دلیل زلنسکی برای کارایی در سیاست داخلی اوکراین باید بتواند دو گروه عامه مردم و نخبگان-سیاسیون اوکراین را با خود همراه کند که این اتفاق از سوی زلنسکی دارد انجام می‎شود. اما در عرصه خارجی بر اساس بنیان جنگ به آنچه که مدنظر خودش و غربی‎ها بود نرسیده است.

اینکه فرسایشی شدن جنگ به ضرر روسیه هست درست می‌باشد ولی توقعی که غربی‌ها از شخص زلنسکی داشتند برآورده نشده است؛ این یک واقعیت است که اوکراین با کمک‎های غربی‎ها از جمله آمریکا دوام آورده است. به همین دلیل سعی دارد، دوام آوری خودش را نشان بدهد؛ اقدامات ولودیمیر زلنسکی همچون ادامه جنگ یا برکناری زالوژنی رییس ستاد کل نیروهای مسلح کشورش را ذیل تغییرات هدفمند خودش باید ارزیابی کرد چرا که با اینکار در داخل و خارج کسب مشروعیت می‎کند. همچنین ایالات متحده و غرب به گزینه‌های دیگر نیز توجه دارند اما فعلا قدرت رشد ندارند و توانایی کسب حمایت‎های غرب را ندارند.

احتمال انجام ضد حمله اوکراین کم است

دکتر حکیم در ادامه گفت: انتخاب شخص زالوژنی، بستگی به رقبای زلنسکی دارد که چقدر قدرت لازم برای پیروزی در انتخابات را داشته باشندو این در روزها و ماه‎های آینده مشخص می‎شود. هرچند که بعید است شخص خاصی بتواند جایگزین زلنسکی شود. با این وجود احتمال ضد حملات به روسیه کم است؛ به این دلیل که غرب ذخیره مهمات و تسلیحات زیادی برای ارسال و کمک کردن به اوکراین را ندارد و احتمالا برای حفظ وضعیت فعلی جنگ تلاش دارند. البته این موضوع بستگی دارد که رییس دولت اوکراین تغییر بکند یا نه که احتمالش ضعیف است. البته زلنسکی و نزدیکان وی با استناد و به بهانه استمرار حکومت نظامی در این کشور، اعلام نمودند در سال 2024 هیچ انتخاباتی در اوکراین برگزار نخواهد گردید و به همین دلیل عدم برگزاری این رقابت در سال جاری میلادی هم محتمل هست..

در نهایت ناگفته نماند که مقامات ایالات متحده آمریکا و غربی‎ها برای ارسال کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین و اسرائیل تفاوت‎هایی را قائل هستند چرا که افکار عمومی دنیا برای ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی فشار می‌آورند ولیکن در مورد اوکراین چنین نیست و این باعث می‌شود سناتورها و دولت فعلی با خیال راحت‌تری به کمک‎های نظامی اوکراین ادامه دهند؛ به شرطی که سلاحی ذخیره، برای ارسال وجود داشته باشد. ضمن اینکه گفته‌های اخیر دونالد ترامپ مبنی بر اینکه اگر من رای بیاورم جنگ چند روزه تمام می‌شود بیشتر نظر شخصی است تا اجماع آرای حزب جمهوری خواه به این دلیل که در بین رهبران این حزب نیز اختلاف رای وجود نسبت به جنگ اوکراین وجود دارد.

خبرنگار: حمید اسدی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.