۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
کد خبر: 789210

غربی‌ها همزمان با ارسال تسلیحات جنگی به اوکراین، خواستار حذف روسیه از سوئیفت شدند. مسکو نیز گفت: در پی پرهیز زلنسکی از مذاکره دستور حمله همه جانبه را صادر کردیم.

شارژ قطره چکانی زلنسکی

به گزارش قدس آنلاین، درگیری مسلحانه میان نیروهای روس و اوکراینی به خیابان‌های پایتخت این کشور کشیده شد و نیروهای ارتش به صورت گسترده در کی‌یف مستقر شدند.

شهروندان کی یف، در حالی از تردد در خیابان ها منع شدند که حملات نیمه شب روسیه و در پی آن صدای آژیرهای حمله هوایی، غرش جنگنده ها در آسمان اوکراین و تیراندازی، خواب را از چشمان آنان ربود.

ویکتور لیاشکو، وزیر بهداشت اوکراین نیز اعلام کرد که تا صبح دیروز ۱۹۸ شهروند اوکراین که شامل سه کودک می‌شود در پی حمله روسیه کشته شده‌اند. دیروز، بر خلاف روز جمعه صحبت از مذاکرات نیز کمتر به گوش رسید. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، دولت اوکراین را متهم کرد که با خودداری از مذاکره باعث شده است تا توقف عملیات نظامی روسیه در این کشور ادامه پیدا نکند.

این در حالی است که سخنگوی رئیس جمهور اوکراین این ادعا را رد کرد و گفت: زلنسکی آماده مذاکره با پوتین است. در عین حال دفتر زلنسکی گفت: ما شرایط مذاکره را تعیین می کنیم.

همزمان روسیاالیوم به نقل از وزارت دفاع روسیه نوشت که پس از امتناع کی یف از مذاکره، دیروز به همه واحدهای نیروهای مسلح روسیه دستور داده شد تا در «همه جهات» حمله کنند.

دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت ملی روسیه و رئیس‌جمهور پیشین این کشور نیز گفت که روسیه با وجود اعتراضات بین‌المللی به حمله به اوکراین ادامه خواهد داد.

به گفته وی، این عملیات تا زمانی که ولادیمیر پوتین به اهداف خود برسد ادامه می یابد. پوتین خواستار ارائه تضمین‌های امنیتی، از جمله عضو نشدن اوکراین در ناتو شده که این درخواست با مخالفت آمریکا و ناتو مواجه شده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا؛ اما گفته که پیشنهاد روسیه برای مذاکره با اوکراین یک  دیپلماسی «با تهدید اسلحه» است. حملات بامدادی روسیه به کی‌یف، ساعاتی پس از آن انجام شد که شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی جنگ روسیه علیه اوکراین تشکیل جلسه داد.

با این که مشخص بود روسیه به عنوان عضو دائم شورای امنیت از حق وتوی خود استفاده می‌کند؛ اما چین، هند و امارات عربی متحده نیز به این قطعنامه رأی ممتنع دادند. ژانگ جون، نماینده دائم چین در شورای امنیت گفت: «اوکراین باید پلی بین شرق و غرب باشد نه خط مقدم مواجهه قدرت های بزرگ.»   

به نظر می رسد با مقاومت اولیه ارتش اوکراین دربرابر پیشروی نیروهای روسیه، متحدان غربی کی یف با ارسال سلاح به دنبال کلید زدن جنگ فرسایشی هستند تا از این راه بتوانند روسیه را در باتلاق جنگ گرفتار کنند.

جمهوری چک اعلام کرد، اوکراین را به سلاح‌ها و مهماتی به ارزش هفت میلیون و ۶۰۰ هزار یورو مجهز خواهد کرد. محموله‌های ارسالی شامل مسلسل و سلاح‌های خودکار خواهد بود.

هلند نیز ۲۰۰ موشک ضدهوایی «استینگر» به اوکراین ارسال می‌کند. آلمان هم در حال تایید تحویل ۴۰۰ آرپی جی به اوکراین است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز از اختصاص یک بسته کمک نظامی جدید به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار به اوکراین خبر داد.

۲۸ کشور برای ارسال سلاح بیشتر به اوکراین اعلام آمادگی کرده اند. به نظر می رسد غرب برای این که جنگ را برای روسیه طولانی مدت و فرسایشی کند، به سیاست حمایت قطره چکانی از کی یف رو آورده است.»

امانوئل ماکرون هم دیروز اعلام کرد: جنگ در اوکراین طولانی خواهد بود و اروپا باید خود را آماده کند. علاوه بر ارسال تسلیحات، کشورهای اروپایی اعمال تحریم‌های ضد روسی را آغاز کرده اند.

در نخستین گام، فرانسه یک کشتی باری را به ظن نقض تحریم‌های روسیه توقیف کرد. وزیر امور خارجه اوکراین نیز خواستار توقف خرید نفت خام روسیه از کشورهای جهان شده است.

دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین دیروز همچنین در توئیتی اعلام کرد فرایند حذف روسیه از پرداخت «سوئیفت» شروع شده است. بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا و ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه از جمله افرادی بودند که دیروز از قطع دسترسی روسیه به سوئیفت حمایت کردند.

منبع: خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.