استاندار کردستان گفت: سال آینده سد ژاوه به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار در استان آبگیری می‌شود.

استاندار کردستان: سد ژاوه سال آینده آبگیری می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، اسماعیل زارعی‌کوشا صبح امروز در نشست با اصحاب رسانه که در محل سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری کردستان برگزار شد، از خبرنگاران به‌عنوان حقله واسطه و پل ارتباطی بین مسئولان و مردم و بازتاب‌دهنده خدمات نام برد و اظهار داشت: هر گونه اقدامات انجام شده در استان، بخش عمده‌ای از آن مرهون زحمات فعالان رسانه‌ای کردستان است که همواره در سرما و گرما ما را همراهی کردااند.

وی گفت: ابتدای سال وعده کردیم که ۱۴۰۲، سال فعالیت‌های گسترده عمرانی و اتمام بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام در استان باشد که به لطف الهی این اتفاق تا حدود زیادی تحقق یافت و بازخورد زیادی به دنبال داشت که نمونه آن را در مراسم استقبال امسال از رئیس‌جمهور دیدیم.

استاندار کردستان با اشاره به اتمام پروژه راه‌آهن ـ سنندج تصریح کرد: هر هفته دو قطار مسافری از تهران به سنندج و بالعکس تردد داشته و میانگین ۶۰۰ نفر را جابه‌جا می‌کند؛ در حوزه باری نیز یک ایستگاه در ماه گذشته راه‌اندازی شده و درخواست‌های زیادی برای انتقال کالا و فرآورده‌های نفتی از مجموعه پتروشیمی، کارخانه سیمان و اقلیم کردستان ارائه شده که امیدواریم در سال آینده محقق شود.

راه‌اندازی ۲ ایستگاه باری و مسافری قطار در سال آینده

وی افزود: در سال آینده یک ایستگاه باری سنندج و مسافربری قروه راه‌اندازی و تمام تلاشمان را برای اتمام ایستگاه دهگلان نیز به‌کار خواهیم گرفت.

زارعی‌کوشا بیان کرد: اتمام سد چراغ ویس سقز نیازمند ۹۰ میلیارد تومان اعتبار بود که به دلیل آبگیری ناقص در گذشته، از ردیف بودجه خارج شده بود که خوشبختانه در این دولت اعتبار تخصیص و به اتمام رسید.

وی اظهار کرد: سال آینده سد ژاوه که ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون دلاری دارد را بعد از گذشت سالیان سال آبگیری خواهیم کرد.

استاندار کردستان از رشد ۱۰درصدی اقتصادی در حوزه کشاورزی استان خبر داد و خاطر نشان کرد: میزان تولید محصولات کشاورزی در این دولت در کردستان از ۲.۹ میلیون تن به ۳.۵ تن رسیده است.

به گفته وی، در این دولت بیش از ۵۷۰۰ هکتار اراضی به آبی تبدیل شده که درآمدزایی و کمک به اقتصاد را به دنبال خواهد داشت.

استاندار کردستان عنوان کرد: در دو سال گذشته بیش از دو هزار طرح خرد در استان شروع شده و دولت پروژه جدیدی را شروع نکرده چراکه بنا اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است.

اتمام کریدور شمال ـ جنوب نیازمند ۱۱ هزار میلیارد تومان است

وی اظهار کرد: کریدور شمال در محور سقز به سنندج در ۱۱ قطعه فعال و عملیات در حال انجام است، این پروژه نیازمند ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده که از طریق ماده ۵۶، اخذ تسهیلات و  مولدسازی به دنبال تامین منابع هستیم چراکه این ظرفیت در دولت وجود ندارد که همه اعتبار را اختصاص دهد.

زارعی‌کوشا با اشاره به اینکه در دو سال گذشته ۳۷۵ کیلومتر راه روستایی انجام شده که با هیچ دولتی قابل قیاس نیست، یادآور شد: در طول ۸ سال از یکی دولت‌ها تنها حدود ۴۰۰ کیلومتر راه در کردستان انجام شده است.

وی اعلام کرد: ابتدای دولت شاخص برخورداری از راه آسفالته در استان ۶۲ درصد و در کشور ۷۰ درصد بود که اکنون در کردشتان به ۷۴ درصد رسیده است.

استاندار کردستان با تاکید بر اینکه اقدامات فرهنگی به‌جد مورد توجه بوده که در این حوزه برنامه‌های فرهنگی هنری از جمله مراسم اربعین، تئاتز خیایانی مریوان، جشن امت احمد و جشن وحدت که بازتاب جهانی داشت، در استان برگزار شد.

وی گردشگری را یکی از ظرفیت‌های کردستان دانست و تاکید کرد: معتقدم باید تمرکزمان را روی توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان بگذاریم که در این زمینه سرمایه‌گذاران زیادی به استان دعوت شده است.

استاندار کردستان درباره اقدامات حوزه اقتصادی توضیح داد: تمرکزمان توسعه و تسهیل از سرمایه‌گذاری بوده که در این زمینه اولویت حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و زمینه برای حضور هلدینگ‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در استان فراهم است که در همین راستا اعلام آمادگی شده است. تصویب نهایی مناطق آزاد از دیگر اقدامات انجام شده در این دولت بوده است.

زارعی‌کوشا گفت: سال آینده نیز سفرهای شهرستانی و بخشی و ارتباط با مردم را دنبال خواهیم کرد و به این ارتباطات افتخار می‌کنیم و یقین داریم که این مسیر مورد نظر رهبری و خواست دولت است. اعتقاد داریم که علاوه بر نتیجه، انگیزه پیدا می‌کنیم. معتقدم ظرفیت‌های زیادی در استان وجود داشته که باید به آن پرداخته شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.