برآورد هزینه‌های مسافرت به شهرهای داخلی ایران نشانگر آن است که اگر کسی بخواهد به‌صورت شخصی یا از طریق تور گردشگری مسافرت کند، باید برای 3شب و 4روز اقامت بین 7 تا 10میلیون تومان بابت هزینه حمل‌ونقل، اقامت و غذا پرداخت کند.

مشوق هایی برای گشتن؛ کارت قسطی سفر تا اقامتگاه رایگان

این هزینه‌ها در مورد شهرهای جنوبی که این روزها در پیک سفر قرار دارند تا 20میلیون تومان هم افزایش می‌یابد که باعث می شود بسیاری از مردم از خیر سفردر این ایام بگذرند. یک کارشناس حوزه گردشگری معقتد است دولت با تعریف بسته‌های سفر ارزان قیمت برای مردم می تواند اقشار کم برخوردار را نیز در بهره بردن از برکات سفر با دیگران سهیم کند.

مرتضی خاکسار کارشناس حوزه گردشگری با تاکید بر لزوم تعریف بسته‌های سفر برای عموم مردم توسط دولت به خبرنگار قدس می گوید: دولت می تواند از  تدارک سفر برای سازمان های دولتی بالاتر رفته و بسته های سفر را برای مردم عادی تعمیم بدهد و این کار را نه تنها در قالب کارت‌های سفر که در قالب تسهیلات و وام سفر با اقساط ۱۲ ماهه نیز انجام بدهد.

خاکسار با اشاره به اینکه اماکن قامتی بسیاری توسط سازمان‌ها و نهادها در سراسر ایران ایجاد شده است که تنها در پیک سفرها میهمان می‌پذیرند و در باقی ایام سال خالی از مسافر هستند می افزاید: دولت می تواند طی یک پروتکل همکاری با ادارات از هتل‌ها و اقامتگاههای این سازمان ها برای استفاده عموم برنامه‌ریزی کند. همچنین می توان با طراحی  کارت سفر و اعطای آن به مردم از ظرفیت این اماکن اقامتی و هتل ها و مهمان پذیرها در کشور استفاده کرد، سازو کار بازپرداخت اعتبار شارژ شده در این کارت هم می تواند به شیوه های مختلف برنامه ریزی شود. به گفته وی، هزینه های سفر نیز می تواند به صورت اقساطی از حقوق کارمندان کسر شود.

به گفته وی، کوپن سفرهای ارزان قیمت می تواند به صورت گسترده در اختیار سازمان‌ها، ارگان‌ها مثل شهرداری قرار بگیرد تا  از این طریق به دست به شورای محلات و مردم برسد.  استفاده از از امکانات مهمانپذیرهای وزارتخانه ها و مدارس و مساجد، سالن های ورزشی، منجر به ارزان تر شدن هزینه های سفر می شود.

این کارشناس گردشگری با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری دولت برای توسعه گردشگری بیان می کند: برنامه ریزان چه در بدنه دولت چه  در امور فرهنگی سازمان‌ها باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که گردشگری به عنوان یک سرمایه‌گذاری معنوی و کارآرا  در ادارات و سازمان‌ها جا بیفتد. بانک های عامل، با اقساطی کردن و کسر از حقوق به کارمندان امتیاز سفر کردن را بدهند. در صنوف ازاد نیز بانک ها به کسانی که گردش حساب خوبی دارند می توانند کارت سفر ارائه کنند.

خاکسار می افزاید: اگر با توسعه گردشگری داخلی معضلات زیر ساختی خود را در قسمت های اسکان، ترانسفر، حمل و نقل و پذیرایی،  گشت‌ها رصد، و برطرف نکنیم نمی توانیم پذیرایی خوبی از گردشگری ورودی به کشور داشته باشیم. ما در بستر توسعه است که می‌توانیم به ضعف‌های خودمان واقف بشویم. به نظرم این اتفاق  در گرو همکاری وزارت گردشگری با کارشناسان فعال این حوزه است که چالشها را در این صنعت می شناسند و برای بهبود شرایط برنامه‌ریز داشته و می توانند به ارتقاء استانداردهای این بخش کمک کنند.

خاکسار با اشاره به اینکه ایران از نظر وسعت، جمعیت و امکانات موجود به مثابه یک قاره است بر لزوم شناسایی اولویت‌های سرمایه‌گذاری و همچنین توزیع عادلانه ایجاد تاسیسات اقامتی، پذیرایی و سرگرمی تفریحی در سطح استان‌ها تاکید  کرده و می افزاید: ما  وقتی صحبت از گردشگری در ایران می‌کنیم وقتی صحبت از برنامه‌ریزی می‌کنیم  منظورمان برنامه‌ریزی قاره‌ای و فرا کلان می است که می تواند صنعت گردشگری را فعال و ۱۵۰ شغل را مستقیم تحت تاثیر قراربدهد. چرا که سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری می‌تواند با افزایش اشتغال‌زایی نقش مؤثری در رونق تولید و افزایش تولید ناخالص ملی داشته باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.