مدیر مجموعه باغ جهانی فین کاشان گفت: مجموعه باغ جهانی فین، یکی از وسیع‌ترین باغ‌های تاریخی ایران است که نظافت و باغبانی آن، فقط با پنج باغبان اداره می‌شود که دو نفر آنها نیز در پایان سال بازنشست می‌شوند.

واکنش مدیر باغ فین کاشان به فیلم منتشره در فضای مجازی

به گزارش قدس آنلاین، رضا دهقانی بیدگلی اظهار کرد: باغ فین یکی از آثار شاخص منطقه کاشان است که برخی منابع تاریخی، پیشینه آن را به دوران سلطنت آل‌بویه می‌رسانند و به واسطه حادثه شهادت میرزا تقی‌خان امیرکبیر، صدراعظم ناصرالدین‌شاه در جهان به شهرت رسیده است. این باغ همراه با هشت باغ دیگر ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و یکی از مقصدهای گردشگران داخلی و خارجی است، به‌طوری که در عید نوروز حدود یک‌میلیون نفر را پذیرایی می‌کند.

وی افزود: باغ فین یک مجموعه تاریخی با وسعت ۲۴ هزار متر مربع یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های ایرانی است که فضای سبز، فواره‌ها و جوی‌های آن نیازمند پاکیزگی مرتب است که توسط پنج باغبان انجام می‌شود.

مدیر مجموعه باغ جهانی فین کاشان تصریح کرد: مسیر جوی‌ها در طراحی باغ به‌گونه‌ای است که جلبک‌های بالادست باغ پس از لایروبی توسط جریان آب به طرف پایین دست هدایت می‌شود که ورودی باغ است و روز گذشته، فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که شهروندی با نمایش این وضعیت، از نظافت باغ فین انتقاد کرده است.

دهقانی بیدگلی تأکید کرد: دغدغه‌مندی شهروندان نسبت به باغ فین و آثار تاریخی و فرهنگی قابل تقدیر است، اما این نمایش‌ها، نادیده گرفتن زحمت و تلاش باغبان‌هایی است که از ساعت نخست روز تا پاسی از شب به نظافت مستمر باغ بزرگ فین می‌پردازند تا خاطره خوشی برای گردشگران بسازند.

وی گفت: مجموعه باغ جهانی فین، یکی از وسیع‌ترین باغ‌های تاریخی ایران است که نظافت آن، فقط با پنج باغبان اداره می‌شود که دو نفر آنها نیز در پایان سال بازنشست می‌شوند.

دهقانی افزود: حجم بالای کار در باغ فین، نیازمند نیروی بیشتری است و امیدواریم که با توجه ویژه مسئولان وزارت میراث فرهنگی و اداره کل پایگاه‌های میراث فرهنگی، با افزایش اعتبار سالانه و نیروی باغبان بتوانیم به شایستگی این مجموعه را مدیریت کنیم.

باغ فین و مجموعه بناهای آن به ۳۳۷۹۹ مترمربع در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۱۴ با شماره ۲۳۸ به‌عنوان یکی آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در ۱۳۹۰ نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.