در ماه مبارک رمضان به عنوان ماه ضیافت الهی و ارتباط با خدا، راه قُرب و پیوند با خدا امام است هر چه امام را بهتر و بیشتر بشناسیم و به آن وجود مقدس معرفت بیابیم، عشق و علاقه و محبت‌مان به حضرت بقیة الله العظم(عج) بیشتر می‌شود.

بلندنظرترین افراد در شب قدر منتظر و طالب فرج هستند

بنابر تصریح قرآن و آموزه‌های روایات، شب قدر هر سال موسم تقدیر مقدرات یکساله عالم است، برای همین همه ما نسبت به این شب اعمال و کارهایی که در تقدیر ما مؤثر است، نگاه ویژه داریم، در حالی که شاهراهی وجود دارد تا بهترین تقدیرها برای ما در این شب مبارک که برتر از هزار ماه است، رقم بخورد ... در بررسی چگونگی قرار گرفتن در این شاهراه با حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل، مدیر مرکز تخصصی صحیفه سجادیه و کارشناس مهدوی گفتگو کرده‌ایم که در ادامه مرور می‌شود:

بلندنظرترین افراد در شب قدر منتظر و طالب فرج هستند

**آیا بین شب قدر که در قرآن و روایات جایگاهی بالا دارد و وجود مقدس امام زمان(عج) ارتباط معنادار برقرار است؟

شب قدر شب نزول و فرود آمدن فرشتگان است، وقتی ملائکه به زمین می‌آیند باید جایگاه و فرودگاهی باشد تا در این نزول، مقدرات یک سال را بیاورند و محکم کنند! یعنی در شب قدر از یک سو نزول ملائکه مطرح است و از دیگر سو، رقم خوردن مقدرات یک سال پیش رو که همه این‌ها با محوریت امام زمان(عج) و صاحب الامر(عج) رخ می‌دهد.

باید توجه داشت مدیریت شب قدر و برنامه این شب به دست امام مهدی(عج) است از این رو، هر چه انس و ارتباط ما با امام زمان(عج) بیشتر باشد بهره‌وری بیشتری از این شب خواهیم داشت، راه رشد ما هم در مقدرات یک ساله همین است و بس!

به تعبیر ‌امیرالمؤمنین(ع) هر مأمومی، امامی دارد و باید به امام خود اقتدا کند. شب قدر زمانی است که ما به گونه‌ای حرکت کنیم که مقدرات ما الگوگرفته از وجود نورانی حضرت حجت(عج) باشد هر چه به امام عصر(عج) نزدیک‌تر شویم و به ایشان بیشتر اقتدا کنیم دغدغه ما امام زمانی‌تر و حرکت ما به سمت‌ ایشان بیشتر و سریع‌تر می‌شود.

باید توجه داشت که دغدغه منتظران راستین برای شب قدر فقط عرضه اعمال به محضر ‌امام عصر(عج) و امضای مقدرات نیست بلکه آن‌ها چون ولی نعمت و صاحب الامر و زمان را می‌شناسند دغدغه‌شان امام زمانی است.

**کسی که دغدغه امام زمان(عج) دارد در شب قدر چطور برنامه‌ریزی و عمل می‌کند؟

زمانی انسان فقط دغدغه این را دارد که مقدرات یک سالش به امضای امام زمان(عج) برسد اما یکی می‌خواهد بداند برنامه امام زمان(عج) برای یک سال آینده چیست؟ عملاً امام هم مقدرات و برنامه یک ساله و حرکت دارند منِ منتظر باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و حرکت کنم که مدل برنامه یک ساله زندگی‌ام همسو و هماهنگ و در مسیر برنامه امام زمان(عج) باشد.

دغدغه ولی نعمت ما حضرت بقیة الله الاعظم(عج) ظهور و سیر ‌ایشان به سمت ظهور است، حضرت حجت(عج) به فرج و تشکیل جامعه توحیدی نگاه دارند و رشد و تعالی جامعه را دنبال می‌کنند منتظر واقعی هم نگاه و دعاهای خود در شب قدر را بر این مدار تنظیم و بین خود و امام زمان(عج) سنخیت و همراهی ایجاد می‌کند.

باید توجه داشت سنخیت منتظر با امام زمان(عج) فقط در جلب و کسب رضایت و خشنودی حضرت(عج) نیست بلکه به آن است که فعل ما فعل امام مهدی (عج) شود. از این رو، در شب‌های قدر باید ضجه و اِنابه و گریه و حرکت ما بر این اساس باشد که تقدیرمان مطابق با برنامه امام زمان(عج) نوشته شود!

به عبارت بهتر، همان طور که برنامه حضرت حجت(عج) با نگاه به ظهور و فرج است و رشد و تغییر و پیشرفت جامعه و هدف خلقت با ظهور معنا می‌یابد و امام هم برنامه‌شان را بر این اساس تدوین می‌کنند، منتظران هم در شب قدر باید نگاهشان به ظهور و فرج و زمینه‌سازی برای آن باشد.

**قطعاً برای رسیدن به چنین انس و سنخیتی با امام زمان(عج) در شب قدر باید بستر و زمینه فراهم شود، ماه مبارک رمضان در این باره چه فرصتی را در اختیار ما قرار می‌دهد؟

در ماه مبارک رمضان به عنوان ماه ضیافت الهی و ارتباط با خدا، راه قُرب و پیوند با خدا امام است هر چه امام را بهتر و بیشتر بشناسیم و به آن وجود مقدس معرفت بیابیم، عشق و علاقه و محبت‌مان به حضرت بقیة الله العظم(عج) بیشتر می‌شود؛ اساساً انسان به هرچه معرفت داشته باشد به آن عشق هم می‌یابد وقتی جلوه‌های محبت امام(عج)، دغدغه های‌ایشان نسبت به خودمان، جایگاه حضرت(عج)، وضعیت غربت امام و ضررهای عصر غیبت را بدانیم، عشق و علاقه‌مان به امام مهدی(عج) شدت می‌یابد. از این رو، ابتدا باید امام را بشناسیم نه فقط به عنوان اینکه‌ ایشان امام زمان و امام دوازدهم هستند بلکه به این طریق که به آن وجود مقدس عشقی بیابیم تا اگر فرج و ظهور را درک نمی‌کنم عشقم به امام(ع)، عامل حرکت و دغدغه من برای ظهور شود.

به دنبال شناخت امام زمان(عج) است که حرکت ایجاد می‌شود؛ در فرهنگ قرآن ‌ایمان و عمل همراه و قرین هستند از این رو، معرفتی اصیل است که به دنبال آن تلاش، پویایی و تکاپو باشد ... هر چه معرفت بیشتر، تکاپو بیشتر؛ اگر به عنوان منتظر کم تحرک هستیم و کار اضافی داریم همه‌اش به دلیل عدم معرف است.

**شناخت و معرفت نسبت به امام زمان(عج) چه آثاری دارد و چقدر به بهره‌مندی حداکثری از فرصت ماه مبارک رمضان و شب قدر به ما کمک می‌کند؟

انسان با شناختِ امام سرگرم انس با ایشان می‌شود مثل بچه‌ای که آثار و جذابیت فضای مجازی را دیده و با آن انس می‌گیرد. ما عملاً در نظام زندگی یاصاحب الزمان(عج) می‌گوییم اما هنوز عشق و علاقه و عطش لازم نسبت به‌ امام(ع) در ما ایجاد نشده است! باید به این نقطه رسیده باشیم که وقتی در شب قدر «بِکَ یَا اللَّهُ» و «ب‌علیٍ» می‌گوییم به عشقی نسبت به امام زمان(عج) رسیده باشیم که حاجات ‌ایشان حاجات ما باشد، این نمی‌شود مگر با معرفت چون انسان وقتی مسأله‌ای را می‌شناسد برای رسیدن به آن سوز و گداز دارد.

اگر در شب قدر به انس و شناخت نسبت به امام عصر(عج) برسیم برای ‌ایشان ضجه و انابه می‌کنیم و تلاشمان بر رفع موانع ظهور است جامعه ما گاهی دوست دارد با امام انس داشته باشد اما در رفع موانع نمی‌کوشد! برخی امام مهدی(عج) و فرج حضرت(عج) را دوست دارند اما با موانع ظهور مقابله نمی‌کنند!

**در میان دعاها و حاجاتی که در شب قدر به درگاه خدا عرضه و برای اجابت آن‌ها پیامبر(ص) و ائمه(ع) را واسطه بین خود و خدا می‌کنیم، دعا برای فرج چه جایگاهی دارد؟

ظهور بالاترین دغدغه منتظران است، در شب قدر از یکسو باید برای فرج دعا کنیم و از دیگر سو برای خودمان به منظور نقش آفرینی در فرج ما بعضاً دعا می‌کنیم اما درصدد نقش آفرینی نیستیم؛ شب قدر شب ‌اندیشیدن است در اینکه ما در ظهور چه نقشی داریم و قرار است در پازل ظهور چه نقش و جایگاهی داشته باشیم؛ در شب قدر باید فکر کنیم الان چه گامی باید برداریم، منتظران در شب قدر دو خواسته دارند: فرج و نقش خود را جدی‌تر دیدن.

**شب قدری که مهدوی رقم می‌خورد چه آثاری در سبک زندگی یک سال پیش روی منتظران دارد؟

به طور طبیعی افق عالم فرج حضرت حجت(عج) است و انسان منتظر در بالاترین حد زندگی می‌کند، انسان منتظر، انس و عشق‌اش منتظر با انسان کامل عامل هستی و غدغه‌اش بالاترین دغدغه عالم است؛ یعنی خودخواه و خودنگر نیست انسان مهدوی در شب قدر هم دغدغه همه عالم را دارد و فقط خود را نمی‌بیند. بلندنظرترین افراد در شب قدر منتظر فرج هستند.

آمنه مستقیمی

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.