منتظران امام عصر(عج) که اذن تشرف به ضیافت الهی را از امامشان گرفته‌اند و حجت خدا را به عنوان سفره‌دار اصلی این ماه شناخته و ثانیه ثانیه ضیافت الهی را با توجه به آن وجود مقدس که واسطه فیض و رحمت الهی است، طی کرده و سرنوشت یکساله‌شان در شب‌های قدر به امضای امام زمان(عج) رسیده است، پس از آغاز سال معنوی خویش راه و رسم انتظاری متفاوت و زمینه‌ساز ظهور ولی‌عصر(عج) را در پیش می‌گیرند؛ انتظاری راستین که مؤلفه‌های مخصوص به خود را دارد.

زندگی منتظرانه، تنها راه نجات از مرگ جاهلی است

در بررسی ویژگی‌های این سبک از انتظار برای فرج، با حجت‌الاسلام والمسلمین «رحیم کارگر» عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و کارشناس و شاعر مهدوی گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه تقدیم حضورتان می‌شود.

حجت‌الاسلام کارگر با بیان اینکه ماه رمضان به جشن فطرت و پاکی و عید بازگشت به فطرت خدایی بندگان مؤمن ختم می‌شود، اظهار می‌کند: انسان برای رشد و ارتقا نیازمند حفظ حرمت فطرت خویش است. توجه به فطرت، مهم‌ترین راه سلامت و طهارت روح و جسم انسان است. مَلَکات انسانی و نیروهای قدسی انسان اثرگذار و ماناست و اگر تحت تربیت قرار گیرد مسیر تعالی آدمی را هموار می‌کند.

این کارشناس و شاعر حوزه‌ مهدویت با بیان اینکه در عصر ظهور انسان‌ها به دست امام عصر(عج) پاک و طاهر می‌شوند، می‌افزاید: عادی‌انگاری گناهانی چون ربا، شرب خمر، زنا و... به اسم آزادی و ترقی انسانی، امری ضد فطرت الهی و اصالت انسانی است، در حالی که عصر ظهور، عصر عبودیت و بندگی است، چنان که پیامبر(ص) فرمودند: «... دل‌های بندگان را پر از عبادت می‌کند و عدلش فراگیر می‌شود».

منتظران، جهان را متوجه امام زمان(عج) کنند

وی با بیان اینکه شیطان تا عصر ظهور امام زمان(عج) به توطئه و اغواگری می‌پردازد، می‌گوید: منتظران امام زمان(عج) در عصر غیبت به‌خصوص آخرالزمان که عصر جولان دجالان فرهنگی و اخلاقی است، وظیفه سنگینی دارند. هم باید توان معنوی و روحی خود را برای نصرت امام زمان(عج) ارتقا دهند، هم شایستگی درک حضور امام(عج) را اثبات کنند، از طرفی باید جهان را متوجه حضرت(عج) کنند در حالی‌که لحظه‌ای از آن وجود مقدس غافل نیستند.

زیست صالحانه زمینه‌ساز ظهور است

حجت‌الاسلام کارگر با اشاره به تلاش منتظران در ماه مبارک رمضان برای عمل اخلاقی و ایجاد تحولات روحی در خود، ابراز می‌کند: ماه رمضان ماکتی از رسیدن به تقوای جمعی در سایه عمل صالح و طهارت قلب است. منتظران پس از این ماه بازپروری قلب و طهارت نفس را در دیگر ماه‌ها نیز ادامه می‌دهند، چراکه از زمینه های‌اصلی ظهور امام زمان(عج) زیست صالحانه است نه صرف شعار و گفتار.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه مهدویت دانشگاه اخلاق و عرفان است، اضافه می‌کند: منتظران همان‌گونه که در ماه مبارک رمضان اعمال خود را در پیوند با امام زمان(عج) انجام می‌دادند، باید عرفان انتظار را بر سبک زندگی‌های خود حاکم کنند. ما در عصر غیبت زندگی می‌کنیم، دورانی به غایت شرارت‌بار و تخریبگر ایمان و تقوا. امروز جهاد اکبر منتظران، حراست و مواظبت از همه داشته‌های توحیدی در برابر دجال‌هایی با ظاهر آراسته و جذاب است.

وی با اشاره به مواجهه منتظران با دو جبهه خیر و شر و حقیقت و باطل، بیان می‌کند: منتظر امام زمان(عج) کسی است که در همه امور، لطف و مشیت و اراده قاهر الهی را می‌بیند و می‌داند در ورای همه سختی‌ها و محرومیت‌ها و محنت‌های عصر غیبت، فرج و گشایش‌های معنوی و مادی وجود دارد، پس با تمام توان و امکانات برای تحقق زیبایی‌های جهانی موعود تلاش و جدیت دارد.

حجت‌الاسلام کارگر با بیان اینکه باوجود همه محدودیت‌ها و محرومیت‌های عصر غیبت، باز هم منتظران از برکات وجود مقدس امام عصر(عج) بهره‌مند می‌شوند، تأکید می‌کند: شرط اصلی دریافت این فیض و خیر عظما، احیای واقعی و بیداردلی است، یعنی همان‌گونه که در شب‌های قدر با بیداری و قرآن بر سر گرفتن و ذکر و مناجات، احیا گرفتیم باید در عصر غیبت نیز با دریافت هدایت باطنی امام(عج)، دل‌هایمان را بیدار کنیم. خشیت و نورانیت قلب و حالت بکا و خوف و خشوع، زمینه دریافت فیوضات و گره‌گشایی از مشکلات را در ما ایجاد می‌کند.

منتظران مراقب تعهدات شب قدر هستند

وی با بیان اینکه عشق و محبت به امام عصر(عج) عشق و محبت به خداست، می‌گوید: منتظران امام مهدی(عج)، شب و روز چشم انتظار رؤیت حجت خدا هستند و در فراق او ندبه و زاری می‌کنند و در دعاها و خواسته‌های خود از خدا، زیارت او را طلب کرده و اذن ظهور او را از خدا می‌خواهند. در این میان مراقبت بر تعهدات شب قدر امری سرنوشت‌ساز است و مؤمنان منتظر باید بیشتر از دیگران به آن اهتمام کنند و علاوه بر محضر خداوند، مراقب اعمال خود در محضر امام عصر(عج) هم باشند.

حجت‌الاسلام کارگر ارتباط قلبی با امام عصر(عج) را شرط انتظار راستین و زمینه‌ساز ظهور می‌داند و ادامه می‌دهد: باید توجه داشت انتظار صرفاً چشم‌به راه بودن و گوشه‌نشینی و منتظر تغییر بودن نیست؛ انتظار یعنی اعتقاد و عمل در زندگی فردی و اجتماعی، برای همین منتظران با کمال آرامش و صبر و ایستادگی، آینده مطلوب خود را در مسیر ظهور قرار می‌دهند. از این‌رو، انتظار عبادت و تکلیف شرعی است نه یک نیاز و گرایش.

وی با بیان اینکه حکمت و دستاورد اصلی ظهور امام زمان(عج) از بین رفتن همه بیدادگران و مفسدان عالم است، می‌گوید: روحیه حق‌طلبی و یاری مظلومان باید منتظران را به حرکت و تکاپو وا دارد. اگر نمی‌توانیم اقدامات حضرت حجت(عج) را انجام دهیم دست‌کم می‌توانیم در مسیر ایشان قدم برداریم و با مبارزه با ظلم و جنایات مستکبران نشان دهیم آماده درک ظهور هستیم.

این کارشناس و شاعر مهدوی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین وظایف منتظران پس از ماه مبارک رمضان الگوبرداری از امام زمان(عج) است، تأکید می‌کند: منتظر عارف کسی است که حضور یا غیبت امام(عج) برای او یکسان است و در میزان وفاداری، مسئولیت‌پذیری و تعهد او تأثیری ندارد. او علم و ادب و طهارت را از امام خود آموخته و بدان‌ها پایبند است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می‌گوید: حیات طیبه در دوران غیبت امام زمان، پیوند وثیق و مستقیمی با زندگی منتظرانه و ولایتمدارانه دارد تا انسان از این بن‌بست اعتقادی و گرفتاری معنوی خارج شود و به مسیر مستقیم و سلوک الی الله خود ادامه دهد.

 عرفان انتظار مبتنی بر این نکته اساسی است که باید تهدیدها و خطرات و محرومیت‌های زندگی جاهلانه و مرگبار دوران غیبت و عدم دسترسی مستقیم به امام را تبدیل به فرصت و قوت نمود و در پرتو ارشادهای ۲۵۰ ساله معصومین، آن را به حیات طیبه و زندگی سالم و صالحانه مبدل کرد.

حجت‌الاسلام کارگر تأکید می‌کند: غیبت امام زمان(عج) به منزله نبود ایشان و یا عدم حضورشان در جامعه نیست؛ بلکه او در جامعه به‌صورت ناشناس هست و در هر حالتی رهبر و ولی و هادی ماست و جامعه بشری – به‌خصوص جامعه منتظر - تحت اشراف و نظارت و هدایت او قرار دارد؛ پس انسان نباید فریفته، مغرور، گمراه، طاغی و یاغی بر خدا شود و فکر کند الان بشر در اوج خوشی، قدرت، رفاه، توانایی، امکانات و... است.

 همه این‌ها پندارهایی پوچ و نادرست بیش نیست که ناشی از جهالت روزافزون و الحادهای گستاخانه بشر و روی‌گردانی از معنویت دینی و معرفت صحیح است. تنها چیزی که در دوران غیبت می‌تواند به انسان حیاتی دوباره ببخشد و او را از مرگ جاهلی و موت مادی نجات دهد، زندگی منتظرانه است که با معرفت و تبعیت و اطاعت کامل از امام زمان، امکان‌پذیر است.

وی در پایان خاطرنشان می‌کند: فرهنگ انتظار به ما می‌آموزد همه انحرافات، اغواگری‌ها و خداستیزی‌ها به زودی از بین رفته و نظام توحیدی اخلاق‌محور و عدالت‌گرا بر جهان حاکم می‌شود، از این‌رو، عصر غیبت (اکنون)، دوران عزت، کرامت، وحدت، اطمینان قلبی، آرامش روحی، صبر و استقامت منتظران باایمان و عارف است.

باید از دانشگاه رمضان درس پیوستن به یاران امام زمان(عج) را آموخته باشیم و در طول سال آن را در زندگی‌هایمان پیاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.