در اسفندماه، خانوارهای ایرانی، نسبت به اسفند ۱۴۰۱، تورم ۳۲.۳درصدی را تجربه کردند. تورم سال ۱۴۰۲ نیز رقم ۴۰.۷درصدی را ثبت کرد.

پایان ۱۴۰۲ با تورم ۴۱ درصدی؛ یزد رکوردار بالاترین میزان تورم

به گزارش قدس آنلاین،  مرکز آمار ایران اعلام کرد: در اسفند ماه ۱۴۰۲ شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد ۲. ۲۳۰ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ۰. ۲ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۳. ۳۲ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۷. ۴۰ درصد افزایش داشته است.

منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. در اسفند ماه ۱۴۰۲ تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، ۳.۳۲ درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ۳.۳۲ درصد بیشتر از اسفند ماه ۱۴۰۱ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند. تورم نقطه به نقطه اسفند ماه ۱۴۰۲ در مقایسه با ماه قبل، ۵.۳ واحد درصد کاهش داشته است.

سال 1402 با تورم 41 درصدی گذشت

منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. در اسفند ماه ۱۴۰۲ تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر ۰. ۲ درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروههای عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» ، ۶ .۱ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ۲ .۲ درصد بوده است.قند و شکر و شیرینی ها، مسکن ، آب ، برق ، گاز و سایر سوختها، حمل ونقل، سبزی ها وحبوبات کالاها و خدمات متفرقه، پوشاک و کفش و میوه و خشکبار نیز بالاتر از میانگین تورم ماهانه بوده است. در اسفندماه تورم انواع گوشت قرمز و سفید نیز پایین تر از میانگین تورم ماهانه ثبت شد.

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. در اسفند ماه ۱۴۰۲ نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ۷. ۴۰ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۸ .۱ واحد درصد کاهش یافته است. 

بر این اساس، یزد همچنان بیشترین تورم را در میان دیگر استانها دارد. پس از آن، استانهای کردستان، اصفهان، چهارمحال و بختیازی، کرمانشاه، لرستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز، خراسان جنوبی، همدان، ایلام، خراسان رضوی، مرکزی، گیلان، قزوین، هرمزگان، قم، خراسان شمالی و اردبیل قرار داشته اند که تورمی بیش از میانگین تورم کل کشور به ثبت رسانده اند. در واقع  در اسفندماه ۶۸درصد استانها تورمی بالاتر از تورم میانگین کشوری تجربه کردند.

براساس این گزارش، سیستان و بلوچستان، با ثبت ۵درصد کمتر از تورم کشوری، کمترین نرخ تورم را داشته است.

سال 1402 با تورم 41 درصدی گذشت

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.