عضو کمیسیون صنایع مجلس: مطابق با تحقق شعار سال، باید جهش تولید با مشارکت مردم رقم بخورد که در این زمینه کاهش مالیات تولید و تغییر نظام مالیاتی مبتنی بر اخذ مالیات از سرمایه و مجموع دارایی کمک بزرگی به افزایش جذابیت فعالیت‌های مولد و در مقابل افزایش ریسک سوداگری دارد.

حسینی کیا در گفت و گو با قدس: تصویب لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم زمینه‌ساز مشارکت مردم در جهش تولید

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص پیشنهاد دولت در لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم مبنی بر کاهش مالیات تولید از 25 به 15 درصد تصریح کرد: این پیشنهاد در راستای کمک به تولید است. در شرایطی که دستمزدها افزایش یافته و هزینه‌های آب، برق و گاز و... نیز بالا رفته است، باید به حمایت از تولید بپردازیم و جذابیت این بخش را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: مشوق‌های مالیاتی که به عنوان یک ابزار در دست دولت است،‌ می‌تواند در راستای کمک به تولید به کار گرفته شود. به طور مثال، همین کاهش مالیات عملکرد تولید از 25 به 15 درصد بسیار می‌تواند کمک کننده باشد و گام رو به جلویی در اقتصاد کشور محسوب‌ می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: در کل دنیا، دولت‌ها به دنبال اعمال سیاست‌هایی به منظور حمایت از تولیدکنندگان و سوق دادن آن‌ها به سمت توسعه زنجیره ارزش محصولات هستند. ما هم باید این سیاست را دنبال کنیم. در همین ارتباط، پیشنهادهای دولت در لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم در زمینه حمایت از توسعه زنجیره ارزش محصولات مثبت ارزیابی‌ می‌شود.

حسینی کیا گفت: ما در کمیسیون صنایع و معادن به کرات مطرح کرده ایم که باید تولیدکنندگان به سمت تکمیل زنجیره ارزش حرکت کنند و کشور از مزیت‌های این امر بهره مند شود. توسعه زنجیره ارزش به معنای اجتناب از خام فروشی است که زمینه را برای اشتغالزایی در کشور فراهم‌ می‌کند.

وی ادامه داد: توسعه زنجیره ارزش که در لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم مورد تأکید قرار گرفته است، مزیت‌های زیادی برایمان دارد. این امر به افزایش درآمدهای دولت و رشد اقتصادی کشور منجر می‌شود.

نظر این عضو کمیسیون صنایع و معادن را در خصوص پیشنهادهای مطرح شده در لایحه مورد بحث در خصوص افزایش مالیات دارایی و سرمایه و نقش این امر در سوق دادن سرمایه‌ها به سمت سرمایه گذاری‌های مولد پرسیدیم و وی در پاسخ گفت: سرمایه‌های راکد به هیچ وجه به نفع کشور نیستند. باید از تمام امکانات و ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا سرمایه‌ها را به سمت سرمایه گذاری‌های مولد سوق دهیم. کاهش مالیات بخش تولید و صادرات و افزایش مالیات دارایی و سرمایه‌ می‌تواند یکی از سیاست‌های کمک کننده باشد.

وی خاطرنشان کرد: نگاه حاکمیت این است که سرمایه‌ها را به سمت سرمایه گذاری‌های مولد سوق دهد و از رکود سرمایه‌ها جلوگیری به عمل بیاورد. به این ترتیب،‌ می‌توانیم چرخه سالمی را در اقتصاد کشور ایجاد کنیم.

حسینی کیا در پایان تأکید کرد: مطابق با تحقق شعار سال، باید جهش تولید با مشارکت مردم رقم بخورد که در این زمینه کاهش مالیات تولید و تغییر نظام مالیاتی مبتنی بر اخذ مالیات از سرمایه و مجموع دارایی کمک بزرگی به افزایش جذابیت فعالیت‌های مولد و در مقابل افزایش ریسک سوداگری خواهد داشت.. دولت و مجلس باید دست به دست هم دهند و با تبدیل کردن لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به قانون زمینه را برای رشد اقتصادی کشور فراهم کنند.

گفتنی است، به زعم بسیاری از کارشناسان، مالیات‌های بالای تولید، نبود انگیزه برای توسعه زنجیره ارزش و مالیات سنگین بر کار افراد از جمله موانع پیش روی جهش تولید و سرمایه گذاری خرد مردم در اقتصاد مولد کشور است. به منظور حل این مشکل، دولت لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم را در راستای کاهش مالیات بخش تولید و صادرات و افزایش مالیات سرمایه و دارایی مطرح کرده است.

در این لایحه، ارائه مشوق‌های مالیاتی جدید به بخش تولید نظیر اعطای معافیت 100 درصدی سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر برخوردار و اعطای مشوق‌های هدفمند در جهت جلوگیری از خام‌فروشی صنایع و توسعه زنجیره ارزش در دستور کار قرار گرفته است.  

همچنین این لایحه برای شرکت‌های فعال در مناطق آزاد به منظور جذب سرمایه گذاران خارجی و افزایش تولید صادرات محور، معافیت‌های هدفمندی را پیشنهاد می‌کند. دولت با در نظر گرفتن مشوق‌هایی مانند معافیت مادام العمر برای شرکت‌های با رشد فروش سالانه 3 درصد یا بیشتر، به دنبال ایجاد فضای مساعد برای سرمایه گذاری خارجی و ترویج گسترش صنایع صادرات محور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.