قزاقستان و همچنین منطقه اورنبورگ روسیه با عواقب جدی ناشی از سیلاب‌های بهاری مواجه شده‌اند. به گفته قاسم ژومارت توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان، «این بزرگترین فاجعه از نظر مقیاس و پیامدهای آن در بیش از ۸۰ سال گذشته در این کشور» است.

قزاقستان و اورنبورگ روسیه در چنگال سیلاب بی‌سابقه

به گزارش قدس آنلاین، قاسم ژومارت توکایف تاکید کرد که وضعیت دشوار است، اما مقامات هر کاری که ممکن است برای از بین بردن پیامدهای فاجعه طبیعی انجام خواهند داد. همه سیل‌زدگان کمک‌های مالی یا سایر کمک‌های ضروری را دریافت خواهند کرد.

در حال حاضر در ۱۰ منطقه قزاقستان شامل آبای، آکمولا، آکتوبه، آتیراو، قزاقستان غربی، کاراگاندا، کوستانای، پاولودار، قزاقستان شمالی و اولیتائو وضعیت اضطراری اعلام شده است.

تارنمای قزاقستانی « NC KazAvtoZhol JSC» گزارش داد که به دلیل راه افتادن سیل اخیر در اوایل ماه جاری میلادی، تردد در ۱۴ بزرگراه با اهمیت این کشور در مناطق آکتوبه، آکمولا، آتیراو، کوستانای، پاولودار، مانگیستاو و قزاقستان شمالی به طول ۶۷۹ کیلومتر محدود شده است.

در مناطق آکمولا، آکتوبه، آتیراو، کوستانای، پاولودار، قزاقستان شمالی، قزاقستان غربی، چهار هزار ساختمان مسکونی شهری، یک هزار و ۸۲۲ خانه روستایی و ۷۳ بنا با کاربری‌های مختلف زیر آب مانده و همچنین ۱۵۵ مورد سرریز در جاده ها ثبت شده است.

رئیس‌جمهوری قزاقستان دستور آزادسازی ذخایر مالی دولتی برای کمک به آسیب‌دیدگان سیل را صادر کرد. با توجه به وخامت وضعیت، نیروهای ذخیره از وزارت شرایط اضطراری به مناطق مختلف قزاقستان اعزام شده اند.

سد دوم در اورسک روسیه هم شکست؛ آب به اورنبورگ رسید

تارنمای مدوزا نوشت: منطقه اورنبورگ روسیه در همسایگی قزاقستان نیز با عواقب جدی ناشی از سیلاب‌های بهاری مواجه شد. بیش از ۱۰ هزار خانه در این منطقه زیر آب رفت و بیش از چهار هزار نفر تخلیه شدند.

وضعیت اضطراری در این منطقه فدرال روسیه اعلام شده است. در اورسک، سدی بر روی رودخانه اورال شکست و تارنمای مدوزا خبر داد که شهر در آنجا تخلیه می شود.

اورسک، دومین شهر بزرگ در منطقه اورنبورگ با جمعیتی نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر، همچنان توسط رودخانه اورال تهدید می شود، که سطح آن در طول دوره سیل، همانطور که مقامات می گویند، به قدری افزایش یافته که رکورد مواقع دیگر را شکسته است.


مشاهدات و پیش‌بینی‌های هواشناسی سدها نتوانستند با فشار آب مقابله کنند. آژیرهای خطر در شهر سیل زده به صدا درآمده و تخلیه جمعی همچنان ادامه دارد.

افزایش سطح آب در اورال، سیل را در حال حاضر به اورنبورگ رسانده است - تخلیه خانه‌های این منطقه نیز آغاز شده است. مقامات محلی از ساکنان مناطق خطرناک خواستند تا داوطلبانه خانه‌های خود را ترک کنند. مقامات تاکنون حدود ۹۰۰ نفر را تخلیه کرده اند.

سرگئی سلمین، شهردار شهر گفت: ساکنانی که به طور داوطلبانه خانه‌های خود را در منطقه خطر ترک نکرده اند، مجبور به تخلیه خواهند شد.

در اورنبورگ، سطح آب در اورال به ۸۷۲ سانتی متر و در اورسک به ۹۶۳ سانتی متر افزایش یافت.

به گزارش سرویس مطبوعاتی استانداری و دولت منطقه ای، تا شامگاه ۱۸ فروردین (شنبه)، ۱۰ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی و ۱۸ هزار و ۴۰۰ قطعه خانگی در ۲۵ شهرداری دچار آبگرفتگی شد و بیش از ۶ هزار نفر تخلیه شدند. در اورسک، ۶ هزار و ۶۰۰ ساختمان مسکونی زیر آب رفت.

به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه الکساندر کورنکوف، رئیس وزارت شرایط اضطراری، عازم منطقه اورنبورگ شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.